بورسبورس اوراق

نگاه سهامداران به کدام گروه‌های بورسی خواهد بود؟

 

کارشناس بازار سرمایه با بیان این که از نظر رفتار مالی، فعالان بازار اکنون بیشتر تمایل به نقد کردن سرمایه خود دارند، گفت: «پس از گذشت موج اصلاحی ناشی از این رفتار، شاهد عرضه و خروج نقدینگی از سهم‌های کوچک و حرکت بازارگردانان به سمت سهم‌های بنیادی و بزرگ خواهیم بود که انتظار می‌رود، گزارش‌های سالانه خوبی با توجه به صورت‌های مالی ۹ ماهه در پیش داشته باشند.»

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، احسان پیران، کارشناس بازار سرمایه، با اشاره به افزایش قیمت‌های جهانی اوره و سنگ آهن، مس، سرب گفت: «به نظر می‌رسد در هفته آتی توجه سهامداران و فعالان بازار به پتروشیمی‌ها و فلزات اساسی و کانه‌های فلزی معطوف باشد.»

او در مورد وضعیت گروه بانکی‌ها و افزایش سرمایه بانک‌ها نیز گفت: «به نظر می‌رسد، این اتفاق به سال بعدی موکول می‌شود و با توجه به دوره زمانی که سهامدار برای قرار گرفتن سهام جایزه از محل افزایش سرمایه باید در نظر بگیرد، فعلا در گروه بانکی‌ها شاهد فروش حقوقی‌ها هستیم.»

به گفته پیران، از این پس تا پایان سال، شاهد خروج نقدینگی از تک سهم و ورود آن به سهم‌های بنیادی یعنی شرکت‌های با گزارش‌های سالانه مثبت که سودهای خوبی را محقق کرده‌اند، خواهیم بود و بازارگردان‌ها نیز از نوسان گیری در سهم‌های کوچک به سمت سهم‌های بنیادی و بزرگ حرکت خواهند کرد.

 

بازدهی بورس

ارزش معاملات بورس تهران در هفته منتهی به هفدهم بهمن ماه ۹۷ با رشد ۵ درصدی ۲۶۸۹ میلیارد تومان بود که ناشی از جابجایی ۱۰ میلیون و ۶۶ هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۸۶۷ هزار و ۱۹۷ نوبت معاملاتی است.

در بازار اول سهام، شاهد کاهش ۱۳ درصدی ارزش معاملات نسبت به هفته دوم بهمن ماه بودیم و بنابراین، یک هزار و سیصد و هفتادودو میلیارد تومان در این بازار با دادوستد بیش از ۶۵۰۴ میلیون سهم طی ۳۶۸ هزار و ۲۲ نوبت معاملاتی بود.

در بازار دوم، اما ارزش معاملات با رشد ۱۴ درصدی ۹۹۶ میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دادوستد ۳ میلیون و ۴۷۴ سهم طی ۴۹۱ هزار و ۵۷۵ نوبت معاملاتی بود.

در بازار بدهی، اما ارزش معاملات با رشد ۱۶۰۱ درصدی به بیش از ۲۳۴ میلیارد تومان رسید و ۲.۳ میلیون برگه طی ۸۴۲ نوبت معاملاتی دست‌به‌دست شد.

در بازار مشتقه نیز ارزش معاملات با رشد ۱۴۷ درصدی چنگی به دل نزد و ۱۰ میلیارد تومان ارزش معاملات این بازار ناشی از ۱۹ قرارداد طی ۶۶۵ نوبت معاملاتی بود.

در صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز ارزش معاملات با کاهش ۱۴ درصدی، کمی بیش از ۷۶ میلیارد تومان ثبت و ۶۷ میلیون یونیت طی ۶ هزار و ۹۳ نوبت معاملاتی جابجا شد.

در هفته منتهی به هفدهم بهمن ماه، شاخص کل با کاهش ۱۷۵۹ واحدی نسبت به هفته قبل در ارتفاع ۱۵۸ هزار و ۵۳۵ واحد قرار گرفت.

شاخص قیمت وزنی ارزشی با ۵۱۲ واحد کاهش رقم ۴۵ هزار و ۹۵۵ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص کل هم وزن نیز با کاهش ۲۳۸ واحدی در کانال ۲۹ هزار واحدی و شاخص قیمت هم وزن نیز با افت ۱۷۰ واحدی به کانال ۲۰ هزار واحدی تثبیت شدند.

شاخص آزاد شناور با ۳۹۴ واحد رشد دریک قدمی کانال ۱۷۶ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص بازار اول با کاهش ۱۳۲۹ واحدی رقم ۱۱۸ هزار و ۴۸ واحدی را به نمایش گذاشت و شاخص بازار دوم با افت ۳۳۴۲ واحد در ارتفاع ۳۰۹ هزار و ۸۰۷ واحدی قرار گرفت.

 

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا