بورسبورس اوراق

عوامل جذب سرمایه گذاران بین المللی به بازار های نو ظهور

فدراسیون جهانی بورس ها منتشر کرد؛

گروه جهانی صنعت بورس ها و اتاق های تسویه پایاپای مرکزی، گزارشی را از منظر سرمایه گذاران منتشر کرد که درصدد یافتن علت ترغیب و دلسردی سرمایه گذاران بین المللی برای حضور در بازار های نو ظهور است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی  از روابط عمومی و امور بین الملل بورس تهران ، هدف این پژوهش که با حمایت بانک اروپایـی بازسازی و توسعه نوشته شده، این است که از زبـان خود سـرمایه گذاران برای فعالان بورس، قانـون گذاران و سیاست گزاران، نسبت به عواملـی مهـم در تصمیمات سرمایه گذاری دید وسیــع  تری ایجاد شــود. کـــمک به ورود ســـرمایه  گـــذاران بیــن الملــلی به بازار های نو ظهور و سر حدی از قبیل فراهم کردن سرمایه در اقتصاد داخلی، مشارکت در تسهیم ریسک و کمک به کاهش نوسان قیمت، درک بهتر انگیزه سرمایه  گذار، بخش مهمی از برنامه های ظرفیت سازی و توسعه بازار است. یافته های مهم این گزارش عبارتند از:

بازده مالی برای سرمایه گذاران مهم است. هرچند راهبرد گسترده سرمایه گذاری آنها، نحوه ارزیابی بازده و نحوه تصمیم گیری در مورد محل سرمایه گذاری ها را نشان می دهد.

بازار های سـر حدی (کوچک تر) تلاش می کنند تا همانند شـرکای بازار های نو ظهـور خود، توجه سرمایه گذاران را به خود جلب کنند.

کمبود شفافیت در مالکیت سهام، سرمایه گذاران را از حضور در یک بازار باز می دارد.

راهبـری شـرکتی (یا فقـدان آن) ماننـد دخـالت دولت ها و مدت زمانـی که بـاز کردن حسـاب سرمایه گذاری در این بازارها به طول می انجامد، چالش ویژه ای در سرمایه گذاری بازار های نو ظهور است.

نقد شوندگی، یک دغدغه به حساب می آید، اما به روش های گوناگون، توسط سرمایه گذاران مختلف اندازه گیری می شود (برای مثال اندازه گیری نقد شوندگی در سطح بازار نسبت به نقد شوندگی در ســطح سرمایه گذاران خرد). بعضی از سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری به آستانه حداقلی از نقد شوندگی نیاز دارند، در حالی که افرادی با یک راهبرد سرمایه گذاری بلند مدت، کاملا از این لحاظ آسوده خاطرند.

اهمیت ویژگی های زیر ساخت بازار (شامل حضور یک سامانه معاملاتی الکترونیکی، توانایی فروش استقراضی، حضور بازارسازان، و توانایی برای انجام عملیات وام دهی یا وام گیری اوراق بهادار) در بین مخاطبان متفاوت است. آنچه همگی بر وجود آنها متفق القول هستند، وجود سامانه تسویه پرداخت دیداری (تحویل اسناد در مقابل پرداخت وجه  وجود نهاد های بین المللی متولی است .

عوامل محیطی، اجتماعی و راهبری ) هــنگام ارزیابی سرمایه گذاری  ها با اهــمیت می شوند. در بعضی مـوارد، عملکـرد ضعیف این عوامل مانع سرمایه گذاری می شود. در حالـی که در دیگـر مـوارد، سرمایه گذاران منتظر ارتقا و بهبود این معیارها در شرکت های تحت بررسی هستند.

نتیجه این گزارش، توصیه هایی است که فعالان بورس بازار های نو ظهور و قانون گذاران و خط مشی گذاران لازم است برای افزایش میزان سرمایه گذاران بین المللی، به آن ها عمل کنند. از جمله این توصیه ها شامل موارد زیر است:

کاهش هزینه های سرمایه گذاری مستقیم و غیرمستقیم، مانند زمان و تلاش مورد نیاز برای گشایش حساب سرمایه گذاری و هزینه دستیابی به اطلاعات؛

بهبود راهبری شرکتی در شرکت های پذیرفته شده و آموزش آنها در خصوص ارتباط عوامل محیطی، اجتماعی و راهبری با کسب و کار و در مرحله بعدی سرمایه گذاران آنها؛

سرمایه  گذاری برای ارتقای زیرساخت های بازار برای کمک به بهبود بازار در طول زمان؛

توسعه پایگاه سرمایه گذاران داخلی، شامل مدیران دارایی قدرتمند و بومی.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا