بانک و بیمهبیمه

هیچ دارویی از پوشش بیمه خارج نشده است

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: در حال حاضر بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ قلم دارو تحت پوشش بیمه است؛ برخی می‌گویند دارویی از پوشش بیمه خارج شده، در ‌حالی که طی مدت اخیر به جز داروهای بدون نسخه یا ‌OTC‌ هیچ داروی دیگری از پوشش بیمه‌ای خارج نشده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از ایسنا ، طاهر موهبتی در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی درباره پیشرفت‌های حاصل شده در سازمان بیمه سلامت افزود: رویکرد دولت و بیمه‌ها حتی درباره داروهای بدون نسخه، ذخیره منابع نبوده، بلکه به دنبال تغییر رفتار مردم در مصرف دارو هستیم. برخی افراد در برابر اصلاح رفتار موضع‬‌گیری می‌کنند. ‌

وی ادامه داد: وزن هزینه‌های دارویی در سبد هزینه‌های سازمان بیمه سلامت در سرپایی و بستری حدود ۲۵ درصد است.

موهبتی درباره خدمات تحت پوشش بیمه سلامت بیان کرد: حدود ۴ هزار و ۹۰۰ خدمت تحت پوشش سازمان بیمه سلامت است که ۵ هزار و ۶۰۰ مورد در کتاب ارزش‌های نسبی وجود دارد و ۷۵۰ مورد ستاره‌دار است و به فراخور موقعیت تحت پوشش قرار می‌گیرد و نیازمند تأمین منابع مالی و وجود راهنماهای بالینی است.

رئیس هیئت مدیره سازمان بیمه سلامت افزود: همچنین ۴۷ هزار مورد از لوازم مصرفی پزشکی نیز تحت پوشش بیمه است. ۱۰۰ قلم دارو نزدیک به ۷۰ درصد هزینه‌های داروی سرپایی را به خود تخصیص می‌دهند.

موهبتی درباره پرداختی از جیب مردم در حوزه سلامت اظهار کرد: هزینه سلامت از جیب مردم در سال ۹۲ چیزی بین ۵۹ تا ۶۵ درصد بود و بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه تکلیف شد که این میزان باید به ۳۰ درصد کاهش پیدا کند و در حال حاضر این هزینه به حدود ۳۷ درصد رسیده است. وقتی سبد هزینه‌ای کشور در حوزه سلامت بالا می‌رود، یا باید مردم یا بیمه یا دولت این هزینه را پرداخت کند. اگر یکی از این سه طرف کمتر پرداخت کند، باید اضلاع دیگر بیشتر پرداخت کنند.

وی ادامه داد: حوزه سلامت را نباید با خط کش‌های سیاسی اندازه‌گیری کرد. در شرایط سخت اقتصادی حتماً باید به حوزه سلامت توجه ویژه داشت. دولت و سازمان برنامه و بودجه و مجلس همواره به حوزه سلامت کمک کردند و امیدواریم این کمک‌ها تداوم داشته باشد.

موهبتی درباره افزایش افراد تحت پوشش بیمه سلامت نیز گفت: در ابتدای انقلاب اسلامی، فقط کارکنان دولت مشمول بیمه خدمات درمانی بودند و سایر گروه‌ها مثل روستاییان و ساکنان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر از این بیمه برخوردار نبودند. سازمان بیمه خدمات درمانی که امروزه به سازمان بیمه سلامت تغییر نام داده است، در سال ۱۳۷۴ و با هدف پوشش بیمه‌ای افرادی ایجاد شد که هیچ بیمه‌ای نداشتند. در ابتدای تأسیس این سازمان حدود ۸۰ هزار نفر از روستاییان تحت پوشش خدمات سازمان بیمه خدمات درمانی بودند و امروزه این جمعیت نزدیک به ۲۱ میلیون نفر رسیده است. همچنین نزدیک به یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از سایر اقشار و بهزیستی نیز تحت پوشش بیمه سلامت هستند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ادامه داد: در دولت تدبیر و امید، صندوق بیمه همگانی سلامت نیز راه‬ اندازی شد و نزدیک به ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه رایگان سلامت قرار گرفتند. در حال حاضر هیچ مانعی برای بیمه شدن افراد در کشور وجود ندارد و اگر کسی پوشش بیمه‌ای ندارد، به این دلیل است که خودش مراجعه نکرده و بیمه نشده است. از لحاظ قانونی در حال حاضر افراد حتی در بیمارستان نیز بیمه می‌شوند. ‌

موهبتی درباره حفاظت مالی از مردم در حوزه سلامت اظهار کرد: طی سال‌های پیش در بخش بستری مردم حدود ۳۷ درصد از هزینه‌ها را پرداخت می‌کردند و در حال حاضر اگر بیماران از طریق نظام ارجاع مراجعه کنند‬ پنج درصد و غیر از نظام ارجاع ۱۰ درصد هزینه را پرداخت می‌کنند. برای بخش سرپایی نیز بیمه بر اساس تعرفه دولتی، ۷۰ درصد هزینه را پرداخت می‌کند. بیمه‌ها در بخش خصوصی، تعرفه دولتی را پوشش می‌دهند و اگر افراد می‌خواهند به بخش خصوصی مراجعه کنند باید بیمه تکمیلی داشته باشند. ‌

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا