انرژی

چرا WTI شاخص قیمت بازار جهانی نفت است؟

بازارهای نفت جهانی هستند و بنابراین قیمت‌های نفت در سراسر جهان همسو با آن‌ها حرکت می‌کنند، با این حال اختلاف‌هایی در قیمت‌های نفت بر مبنای کیفیت و جغرافیا وجود دارد و معمولاً شاخص‌های قیمت فاصله چندانی از سایر شاخص‌ها پیدا نمی‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در آمریکا شاخص قیمت وست تگزاس اینترمدیت (WTI) به همراه نفت برنت که در سطح بین‌المللی معامله می‌شود، شاخص قیمت معروفی است. وست تگزاس اینترمدیت اندکی کیفیت بالاتری نسبت به برنت دارد و پیش از سال ۲۰۰۶، وست تگزاس اینترمدیت همواره حدود یک تا دو دلار در هر بشکه نسبت به برنت اختلاف قیمت داشت.

اما در سال ۲۰۰۷ وست تگزاس اینترمدیت گران‌تر از نرخ معمول خود شد و پریمیوم این شاخص از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ به بیش از ۱۰ دلار در هر بشکه رسید.

همچنین بخوانید

در فاصله سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ چه اتفاقی افتاد؟

دولت آمریکا صادرات نفت را ممنوع کرده بود، بنابراین رونق نفت شیل به‌معنای آن بود که آمریکا یک‌باره با عرضه داخلی فراوان نفت خام مواجه شد.

پالایشگاه‌های آمریکایی می‌توانستند نفت را پالایش و صادر کنند و همین کار را می‌کردند اما پالایشگاه‌های داخلی میلیاردها دلار برای فرآوری نفت وارداتی سرمایه‌گذاری کرده بودند که عمدتاً سنگین و ترش بودند. به دلیل مخارجی که برای فرآوری نفت سنگین و ترش متحمل شده بودند، فرآوری این نوع نفت برای آن‌ها نسبت به نفت سبک و شیرین که از مناطق شیل استخراج می‌شود، از نظر اقتصادی مقرون به صرفه بود.

با وجود این که وست تگزاس اینترمدیت در سطح جهانی معامله می‌شد، به دلیل ممنوعیت صادراتی، مانند گاز طبیعی آمریکا در واقع در بازار داخلی معامله می‌شد. پالایشگاه‌ها عرضه نفت فراوانی داشتند که کیفیت ایده آلی برای آن‌ها نداشت. هم‌چنین محدودیت‌های لجستیکی برای انتقال تولید جدید به پالایشگاه‌ها وجود داشت. به این ترتیب وست تگزاس اینترمدیت نرخ ارزان‌تری پیدا کرد.

در ماه دسامبر سال ۲۰۱۵ باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا لایحه هزینه ۱.۱۵ تریلیون دلاری را امضا کرد که به تولیدکنندگان انرژی تجدیدپذیر امتیازاتی را در ازای موافقت با لغو ممنوعیت صادرات نفت پیشنهاد می‌کرد. پالایشگاه‌ها سخت لابی کردند که ممنوعیت صادرات را حفظ کنند در حالی که تولیدکنندگان برای لغو این ممنوعیت لابی کردند.

زمان زیادی طول نکشید تا این ممنوعیت تأثیر خود را بگذارد. تا سال ۲۰۱۵ صادرات نفت خام به کانادا که از این ممنوعیت معاف بود، رشد کرد. هم‌چنین به میزان اندکی صادرات به کشورهای دیگر وجود داشت که مجوز آن بر مبنای موردی صادر می‌شد.

پس از سال ۲۰۱۵، فهرست مقصدهای صادرات نفت خام آمریکا رشد انفجاری پیدا کرد. در سال ۲۰۱۵ کانادا مقصد ۹۲ درصد از صادرات نفت آمریکا بود در حالی که تا سال ۲۰۱۸ سهم کانادا به ۲۰ درصد کاهش پیدا کرد و همزمان، میزان نفت صادراتی از حدود نیم میلیون بشکه در روز به بیش از دو میلیون بشکه در روز صعود کرد.

صادرات نفت آمریکا از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸

شمار کشورهایی که نفت آمریکا را وارد می‌کنند، به حدود ۳۰ کشور افزایش پیدا کرد و چین موقتاً از کانادا به عنوان مقصد اصلی صادرات نفت آمریکا پیش افتاد. چین تابستان گذشته پیش از این که نگرانی‌های پیرامون جنگ تجاری باعث توقف واردات از آمریکا شود، بیش از نیم میلیون بشکه در روز نفت آمریکا را وارد کرد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، درمجموع، تأثیر صادرات بالاتر وست تگزاس اینترمدیت آمریکا، کاهش اختلاف قیمتش با نفت برنت بود. پس از سال ۲۰۱۳ این اختلاف قیمت به مدت چهار سال متوالی کاهش یافت و تا سال ۲۰۱۶ به کلی از بین رفت و وست تگزاس اینترمدیت همسو با شاخص‌های قیمت جهانی معامله شد.

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا