انرژی

سرنوشت صادرات نفت و LNG آمریکا در گروی مذاکرات جاری

مقامات انرژی و کشاورزی آمریکا هفته جاری برای انجام آخرین دور مذاکرات تجاری به پکن خواهند رفت تا بالاخره مشخص شود آیا صادرات نفت خام و LNG از آمریکا به چین ازسرگرفته خواهد شد یا قربانی اختلافات دو کشور می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، این مذاکرات دو هفته پیش از مهلت تعیین شده برای افزایش احتمالی تعرفه‌های وارداتی برگزار می‌شود.

طبق جدیدترین آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، صادرات نفت خام آمریکا به چین در ماه اوت متوقف شد و تا نوامبر هیچ صادراتی وجود نداشت. با وجود این که چین تعرفه جدیدی روی واردات نفت خام آمریکا اعلام نکرد، این جریان قربانی جنگ تجاری میان آمریکا و چین شد.

همچنین بخوانید

پیش از این که صادرات متوقف شود، آمریکا در هفت ماه نخست سال ۲۰۱۸ به‌طور متوسط ۳۷۷ هزار بشکه در روز نفت به چین ارسال کرده بود و بالاترین رکورد، مربوط به ژوئن بود که به ۵۱۰ هزار بشکه در روز رسید.

صادرات LNG آمریکا به چین در ماه سپتامبر که چین تعرفه ۱۰ درصدی روی واردات آن اعلام کرد، متوقف شد. پکن هم‌چنین تهدید کرده بود به تلافی اقدام دولت ترامپ در وضع تعرفه روی واردات ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی، این تعرفه را به ۲۵ درصد افزایش خواهد داد. صادرات LNG آمریکا به چین در اکتبر و نوامبر بهبود یافت اما میزان آن نسبت به یک سال قبل کمتر بود.

آمریکا در اکتبر ۷.۳ میلیارد فوت مکعب و در نوامبر ۶.۶ میلیارد فوت مکعب LNG به چین صادر کرد، در حالی که صادراتش در آوریل سال ۲۰۱۸ تا رکورد ۱۷.۵ میلیارد فوت مکعب رسیده بود.

بر اساس گزارش پلاتس، کاخ سفید اعلام کرده که مذاکرات در سطح معاونان وزیر روز دوشنبه در پکن آغاز خواهد شد و پس از آن مذاکرات رده بالا در ۱۴ و ۱۵ فوریه برگزار می‌شود که در آن رابرت لایتیزر، نماینده تجاری آمریکا و استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری این کشور حضور دارند.

کوین بوک، مدیرکل شرکت “کلیر ویو انرژی پارتنرز” اظهار کرد: صادرات نفت خام و میلیارد فوت مکعب یکی از نخستین نشانه‌هایی خواهد بود که می‌توان بر اساس آن جهت مذاکرات را ارزیابی کرد.

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا