انرژیبورس انرژی

محدودیتی برای مقاصد صادراتی نفت خریداری شده از بورس وجود ندارد

نماینده شرکت ملی نفت:

 

نماینده شرکت ملی نفت با تاکید بر اینکه هیچ محدودیتی برای مقاصد صادراتی نفت خام ایران به جز رژیم صهیونیستی وجود ندارد، گفت:عدم استقبال خریداران در عرضه‌های اخیر طبیعی است چون فرایندی که برای فروش نفت انتخاب شده مکانیزمی جدید بود.

 

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی  و به نقل از فارس، امیر حسین تبیانیان نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی از تلاش برای عرضه میعانات گازی طی هفته جاری خبر داد و گفت: در صورت انتشار اطلاعیه عرضه در ساعات آینده، یک میلیون بشکه میعانات گازی به صورت تحویل در عسلویه و یا حمل کشتی به کشتی در جزیره خارک طی هفته جاری روانه میز فروش رینگ بین الملل بورس انرژی خواهد شد.

وی با بیان اینکه نحوه تسویه این کالا مشابه شرایط تسویه معاملات نفت خام سبک ایران در جدیدترین اطلاعیه عرضه منتشر شده خواهد بود، یاداور شد: علاوه بر امکان شرایط تسویه ۱۰۰ درصد ریالی، شرایط تسویه نقدی و اعتباری نیز برای این محموله فراهم شده که در این حالت امکان تسویه ۹۰ روزه از زمان بارگیری برای خریداران در نظر گرفته شده است.

این مقام مسئول پیرامون قیمت پایه تعیین شده برای این محموله گفت:برای اعلام قیمت پایه میعانات گازی باید منتظر انتشار اطلاعیه عرضه بود ولی در مجموع  این قیمت بر اساس ۱۰ مظنه در بورس نفت دبی اعلام خواهد شد. بر این اساس قیمت پایه در اطلاعیه عرضه منتشر و متقاضیان می‌توانند در بورس انرژی بر روی آن رقابت کنند.

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار فارس پیرامون اظهارات اخیر وزیر نفت مبنی بر خرید و صادرات نفت خام از بورس انرژی به شرط عدم ورود به بازارهای سنتی شرکت ملی نفت و اینکه چرا اثری از این شرط در اطلاعیه عرضه نفت در بورس نیست؛ گفت: فروش نفت در بورس مطابق با اطلاعیه عرضه این کالا  است که هر هفته منتشر می‌شود. بر اساس این اطلاعیه، محدودیتی در فروش نفت خام به مقاصد صادراتی به جزء رژیم صهیونیستی برای مشتریانی که از بورس اقدام به خرید نفت می‌کنند وجود ندارد.

تبیانیان ادامه داد: از مزیت‌هایی که در ابتدا برای عرضه نفت خام در بورس بحث شد این بود که مقاصد صادراتی محموله آزاد است. البته شاید موضوع مورد اشاره از سوی وزیر نفت این باشد که مشتریان سنتی نفت ایران از معافیت‌هایی برخوردار هستند و صادرات نفت خام با همان معافیت‌ها انجام می‌شود.

به باور وی، قطعا مشتریانی که در بورس انرژی مورد توجه هستند بیشتر به دنبال بازارهایی هستند که ایران قاعدتاً به آنها صادراتی ندارد.

نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی تصریح کرد:در واقع پالایشگاه‌های بزرگ کشورهایی که با ایران کار می‌کنند بطور مستقیم اقدام به برداشت نفت ایران کرده و بنابراین مشتریان می‌دانند باید به سراغ بازارهایی بروند که شرکت ملی نفت حضوری در آنجا ندارد.

تبیانیان تاکید کرد: با توجه به اطلاعیه عرضه نفت خام در بورس انرژی، بطور مشخص هیچ محدودیتی برای مقاصد صادراتی نفت خام ایران به جز رژیم صهیونیستی وجود ندارد.

وی گفت: شرکت ملی نفت ایران وظیفه دارد محصولاتی که تولید می‌شوند را با ابزارهای مختلف بازاریابی کند. یکی از این ابزارها بورس انرژی است و قابلیت‌هایی که در نظر گرفته شده با توجه به شرایط امروز کشور، به نظر منحصر به فرد ارزیابی می‌شود که با اخذ مجوزهایی بوده که به وزارت نفت و شرکت ملی نفت داده شده است.

تبیانیان با اشاره به اینکه با عرضه نفت خام در بورس انرژی بر اساس یک مکانیزم جدید، نباید انتظار داشت که در اولین گام صف خرید برای آن در بورس وجود داشته باشد، تصریح کرد: وضعیت جدید برای عرضه نفت خام از سوی خریداران و کارگزاری‌ها هم اکنون در حال بررسی و ارزیابی است. مشکل عمده مشتریان، بحث فروش و بازرایابی نیست بلکه اغلب به موضوع تبادلات مالی باز می‌گردد که با آن مواجه هستند.

وی افزود: بخاطر همین محدودیت‌ها مجوز تسویه ۱۰۰ درصد ریالی فروش نفت خام در بورس انرژی از شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه گرفته شده تا فرایند تبادلات مالی تسهیل شود. منتهی به نظر می‌رسد برای عرضه نفت در بورس انرژی به عنوان یک ابزار جدید فرصت بیشتری نیاز است که البته اگر این ابزار کارآمد نبود مشتریان و متقاضیان تا این حد جلو نمی‌آمدند.

این مقام مسئول تاکید کرد: بر این اساس با توجه به تازگی این نوع از معاملات، روند عرضه‌های نفت خام در بورس در گام‌های اولیه و واکنش متقاضیان بسیار طبیعی بوده و این در حالی است که شرکت ملی نفت همچنان متعهد به عرضه‌های بعدی نفت خام بطور مستمر و منظم به عنوان وظیفه اصلی خود در بورس انرژی است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا