بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

شهاب جوانمردی: تفاهم‌نامه همکاری بخش خصوصی با عراق و افغانستان در راه است

 

نایب‌رئیس هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران می‌گوید که دانش و توانایی‌های شرکت‌های ایرانی، وزرای ارتباط عراق و افغانستان را شگفت‌زده کرده و امیدواری‌های زیادی برای به دست آوردن سهم بازار فناوری اطلاعات در این دو کشور وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  پس ‌از آن که وزرای ارتباطات دو کشور عراق و افغانستان با فاصله یک هفته به ایران سفر کردند و علاوه بر دیدار با محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، نشست‌هایی با اعضای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای مبنی بر ایجاد همکاری با بخش خصوصی ایران داشتند، امیدهای تازه‌ای برای توسعه بازار شرکت‌های ایرانی به وجود آمده است.

شهاب جوانمردی، نایب‌رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران و مدیرعامل هلدینگ فناپ یکی از حاضران در این نشست‌ها و مذاکرات بود که در هر دو دیدار علاوه بر رایزنی، وظیفه معرفی توانایی‌ها و پتانسیل بخش خصوصی ایران در حوزه فین‌تک را نیز برعهده داشت. مصاحبه با شهاب جوانمردی در مورد این دو دیدار را در ادامه می‌خوانید:

 

در هر دو دیدار، قابلیت و پتانسیل بخش خصوصی ایران در پنج حوزه تجارت الکترونیک، فین‌تک، آموزش الکترونیک، نرم‌افزار و سلامت الکترونیک برای دو وزیر معرفی شد. بازخورد این معارفه‌ها نزد این دو وزیر کشورهای همسایه چگونه بود؟

شاید قبل از برگزاری این نشست‌ها انتظار این حجم از بازخورد مثبت را نداشتیم. در واقع گمان بر این بود که این جلسات صرفا معارفه‌ای برای مقدمه‌چینی جهت همکاری‌های احتمالی در آینده خواهد بود. اما در عمل هر دو وزیر به‌شدت از همکاری با بخش خصوصی ایران استقبال کردند.

از سوی دیگر، هر دو وزیر تاکید کردند که چون صنعت فناوری اطلاعات ایران در فضای محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها شکل گرفته، شرکت‌های ایرانی از دانش فنی و قابلیت اجرایی بالایی برخوردار هستند و این موضوع به بخش خصوصی کشورهای مطبوعشان کمک می‌کند.

همچنین این دو وزیر درعین‌حال که از سطح، گستره و عمق دانش و فناوری شرکت‌های ایرانی شگفت‌زده شده بودند، از این موضوع نیز خوشحال شدند که چنین پتانسیلی در مجاورت و آماده همکاری با آن‌ها است.

 

دلیل خاصی برای انتخاب و معرفی این پنج حوزه وجود داشت؟

این حوزه‌ها بر اساس پیش‌بینی‌های ما مبنی بر اولویت توسعه این دو کشور انتخاب شد. عوامل متعددی در این اولویت‌بندی موثر بودند. از جمله اینکه متوسط سنی جامعه این دو کشور پایین است و هر دو جامعه جوانی دارند. از سوی دیگر، از ضریب نفوذ قابل‌قبول موبایل و پهنای باند خوبی برخوردارند و آماده توسعه زیرساخت‌های دولت الکترونیک و زیرساخت‌های ارائه سرویس به مردم هستند.

 

نتیجه این معارفه چگونه رقم خورد؟

هر دو وزیر ابراز علاقه‌مندی کردند که زمینه‌های همکاری در تمامی حوزه‌های مذکور بررسی شود. البته از این پنج حوزه دست به انتخاب یک یا چند حوزه نزدند و هیچ‌یک از حوزه‌ها از همکاری حذف نشده است. پیشنهاد ما نیز مبتنی بر تعریف یک نقطه تماس بود که صورت گرفته و پیش‌نویس تفاهم‌نامه با عراق نیز آماده شده است. در آینده نزدیک این روند در مورد تفاهم‌نامه با افغانستان نیز طی خواهد شد.

 

به نظر شما در این حوزه در عراق و افغانستان چه فرصت‌هایی نهفته است؟

هر دو کشور از نظر توسعه زیرساخت‌های بانکداری و پرداخت الکترونیک و سرویس‌های جدید فین‌تک نسبت به سطح متوسط جامعه ما فاصله زیادی دارند. این موضوع حاکی از آن است که ظرفیت بالایی برای ارائه خدمات در این دو کشور وجود دارد.

بااین‌حال، باید بپذیریم که شرکت‌های ایرانی ممکن است به‌طور مستقیم قادر به ورود به این حوزه‌ها نباشند. ازاین‌رو، بهترین رویکرد آن است که شرکای مناسب بومی در این کشورها بیابیم و روی توانمندسازی این شرکا کار کرده و در ادامه مشارکت‌هایی را با طرفین عراقی و افغانستانی ترتیب دهیم تا آن‌ها در آن بازار حوزه‌های موردنظر را توسعه و گسترش دهند. در این صورت ما نقش حمایت، تامین فناوری و کمک به توسعه دانش فنی و آموزش آن‌ها را بر عهده داشته باشیم.

 

از مدت‌ها پیش بحثی مبنی بر تبدیل شدن ایران به هاب فناوری اطلاعات در منطقه مطرح شده بود. دو کشور همسایه چه ویژگی‌های مثبتی باری تحقق این چشم‌انداز دارند؟

در مورد عوامل موثر بر همکاری میان این دو کشور با ایران، باید گفت که علاوه بر همسایگی با ایران، شرایط روابط ما با آن‌ها در طول سالیان متمادی به‌گونه‌ای بوده که برای حفظ امنیت مهم است که بازارهای متصل به یکدیگر داشته باشیم. به همین دلیل باید کمک کنیم که زیرساخت‌ها و خدمات در عراق و افغانستان ایجاد شده و توسعه یابد.

از سوی دیگر، هر دو کشور علاوه بر برخورداری از هرم سنی متمایل به نسل جوان، دارای بازارهای بکری هستند. شاید از نظر بسیاری از کشورهای پیشرفته بازارهای عراق و افغانستان همچنان پرخطر باشد، اما به دلیل نزدیکی فرهنگی میان ایران و این دو کشور، می‌توان این خطرها را به حداقل کاهش داد.

 

 

منبع
راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا