انرژی

شهرستانی که ۵ برابر ظرفیت یک سد آب می‌بلعد

فرماندار دامغان از کاهش شدید بارندگی در ۳ – ۴ سال گذشته در این شهرستان خبر داد و گفت: میزان بارندگی در این شهرستان در ۳ – ۴ سال گذشته کمتر از ۶۰ میلی متر بوده و همین امر باعث تشدید خشکسالی و افت منابع آبی شده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، علی اصغر مجد در همایش کشاورزان و بهره برداران شهرستان دامغان در راستای اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آبی گفت: سالانه بالغ بر ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب از ۷۲۰ حلقه چاه کشاورزی در این شهرستان استخراج و برداشت می‌شود. این حجم برداشت سالانه از منابع آب زیرزمینی، ۵ برابر ظرفیت سد مخزنی شهید شاهچراغی دامغان است.

وی افزود: ظرفیت کامل سد دامغان چیزی حدود ۲۱.۵ میلیون متر مکعب است که در حال حاضر کمتر از ۱۰ میلیون مترمکعب حجم فعلی این سد است.

مجد با اشاره به اجرای مطلوب و اثرگذار طرح احیا و تعادل بخشی منابع آبی در راستای حفاظت از منابع آبی گفت: طرح احیا و تعادل بخشی منابع آبی به حفظ منابع آبی و جلوگیری از برداشت بی رویه منابع آبی و اضافه برداشت از منابع آبی بسیار کمک می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه حفظ منابع آبی ضروری است، از اجرای ۱۰۱ پروژه آبی مربوط به جهاد کشاورزی در دهه فجر امسال در شهرستان دامغان خبر داد و گفت: این تعداد پروژه در بخش کشاورزی با اعتباری بالغ بر ۱۱۹ میلیارد ریال در شهرستان دامغان اجرا شده است.

محمد رضا خاموشی، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای سمنان نیز در این همایش گفت: کشاورزان مهمترین نقش را در مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی و مقابله با بحران کمبود آب دارند.

تصریح کرد: در حال حاضر با فعالیت مجدد شورای عالی آب در دولت تدبیر و امید و به ریاست رئیس محترم جمهوری، اهداف و برنامه‌ها به گونه‌ای است که در یک بازه زمانی ۲۰ ساله در حوزه منابع آبی به وضعیت ایده آل گذشته برسیم.

وی تصریح کرد: با مشارکت مردم و خصوصاً بهره برداران منابع آب در بخش کشاورزی به این سمت حرکت می‌کنیم، تا انشاالله وضعیت را سامان دهیم و مدیریت این حوزه نیز بر عهده خود کشاورزان و بهره برداران است و مهمترین نقش را در مدیریت مصرف خواهند داشت.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای سمنان اضافه کرد: با مشارکت و همکاری و تعامل کشاورزان، امروزه بالغ بر ۸۰ درصد از چاه‌های کشاورزی استان به کنتور هوشمند مجهز شده است و انشاالله در آینده ۱۰۰ درصد از چاه‌های کشاورزی تجهیز خواهند شد، همچنین تعدادی از چاه‌های غیرمجاز و فاقد پروانه نیز شناسایی و تعیین تکلیف شده است.

خاموشی ادامه داد: سمنان در برخورد با چاه‌های غیرمجاز و جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز و همچنین جلوگیری از اضافه برداشت و برداشت‌های غیرمجاز آب نیز عملکرد مطلوبی داشته است.

 

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا