صنعت، معدن، تجارت

تولید بیش از ۲.۵ میلیون تن شیشه در کشور

یک مقام مسئول از تولید بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن شیشه در کشور خبر داد و گفت: صادرات این محصولات تا پایان سال به ۷۰۰ هزار تن می‌رسد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، حسین زجاجی در جمع خبرنگاران از تولید سالانه بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن شیشه در کشور خبر داد و گفت: از این رقم، یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن شیشه تخت و ۴۵۰ هزار تن بطری و مابقی سهم تولید بلورجات است.

وی افزود: بنا بر آمار رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در مدت ۱۰ ماهه ابتدای سال جاری، ۶۷۰ هزار تن انواع تولیدات مرتبط با صنعت شیشه به خارج از کشور صادر شده که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال، این رقم به ۷۰۰ هزار تن برسد، ضمن اینکه مطابق با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، تا سال ۱۴۰۰ حداقل ظرفیت تولید شیشه کشور، به سه میلیون تن می‌رسد که در مقابل، صادرات یک میلیون تنی را رقم خواهد زد. 

به گفته دبیر انجمن صنعت شیشه ایران، بیش از ۴۰ درصد تولیدات شیشه تخت،  از کشور صادر می‌شود و مهمترین دستاورد این صنعت، تولید شیشه  خودرو و شیشه های با شفافیت بالا یا سوپر کلیر است؛ ضمن اینکه ۸۵ تا ۹۰ درصد نیاز کشور به شیشه ساختمان نیز، در داخل تولید می‌شود.

زجاجی از تولید بطری در کشور خبر داد و گفت: تمامی نیاز دارویی و صنایع غذایی به بطری، در داخل تامین می‌شود؛ ضمن اینکه مصرف کنندگان در بخش بلور و کریستال نیز مصرف‌کننده داخلی هستند و چنانچه مصرف‌کنندگان به دنبال تنوع طلبی نباشند، نیازی به واردات وجود ندارد.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ درصد ظرفیت این صنعت در اختیار بخش خصوصی قرار دارد، تصریح کرد: این صنعت در بخش مواد اولیه، همچنین در بخش حفظ و نگهداری ۱۰۰ در صد بومی شده و در بخش مهندسی به خودکفایی ۶۰ تا ۷۰ درصدی دست یافته است؛ هر چند این صنعت نیز در سال های گذشته مشمول تحریم ها شده، اما بخش صنعت شیشه خودرو که تحت فشارهای اقتصادی قرار داشت، آسیب دید.ه است

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا