امور زیربناییتعاون و اشتغال

تشکیل ۲۸۰ تعاونی جدید در دی‌ماه/کاهش ۳۸ درصدی ایجاد تعاونی‌ها

در حالی که در دی‌ماه سال گذشته ۴۵۰ شرکت تعاونی تشکیل شده بود، در دی‌ماه امسال تعداد ۲۸۰ شرکت تعاونی جدید ایجاد شده است که از کاهش ۳۸ درصدی حکایت دارد.

به گزارش آرمان اقتصادی، بر اساس گزارشات اخذ شده از سامانه جامع آمارهای ثبتی، در دی‌ماه سال جاری تعداد ۲۸۰ شرکت تعاونی و ۳ اتحادیه تشکیل و ثبت شده اند که وضعیت فعالیت آنها در حال بهره برداری و یا در دست اجرا هستند.

تعداد کل اعضای تعاونی‌های مذکور ۴ هزار و ۳۹۳ نفر و تعداد افراد شاغل در این تعاونی‌ها نیز ۳ هزار و ۹۹۶ نفر است که با سرمایه اولیه حدود ۳۷ میلیارد ریالی ایجاد شده اند. متوسط تعداد اعضا و شاغل مربوط به این تعاونی‌ها به ترتیب ۱۶ و ۱۴ نفر است.

بیشترین تعداد تعاونی ثبت شده به استان‌های فارس با تشکیل ۲۶ تعاونی و خراسان رضوی با تشکیل ۲۴ تعاونی تعلق دارد. همچنین بیشترین تعاونی ثبت شده مربوط به فعالیت‌های کشاورزی و صنعت به ترتیب با ۹۶ و ۶۹ واحد است.  تعاونی‌های دارای فعالیت کشاورزی و صنعت به ترتیب با ۱۲۲۷ و ۷۵۳ نفر عضو، بیشترین اعضا را به خود اختصاص می‌دهند.

مقایسه عملکرد وضعیت تعاونی‌ها در دی‌ماه نسبت به آذرماه نشان می‌دهد، تعداد تعاونی های ثبت شده در دی‌ماه سال جاری (۲۸۰ واحد)، افزایشی معادل ۳۵ درصد دارد. تعداد اعضا افزایشی معادل ۴۱ درصد و تعداد فرصت شغلی نیز با رشد ۶۲ درصدی مواجه است.

اما مقایسه عملکرد وضعیت تعاونی ها در دی‌ماه امسال نسبت به دی‌ماه سال گذشته حاکی از آن است که در دی‌ماه امسال تعداد تعاونی ها ۳۸ درصد کمتر از سال گذشته تشکیل شده اند به طوریکه در دی‌ماه امسال ۲۸۰ واحد در مقابل تشکیل ۴۵۰ واحد تعاونی در دی‌ماه سال گذشته ایجاد شده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا