بورسبورس اوراق

جلسه معارفه «زفکا» برگزار شد/ همه چیز درباره مهمان تازه فرابورس

مدیران شرکت کشت و دامداری فکا با حضور در چهل‌و‌هشتمین نشست خبری یک دیدار، یک عرضه در فرابورس ایران در خصوص ظرفیت‌های این شرکت از گروه زراعت و خدمات وابسته که فردا ۲۴ بهمن‌ماه ۲۰ درصد از سهام آن در بازار دوم فرابورس عرضه اولیه می‌شود توضیحاتی ارائه کردند.

 

به گزارش آرمان اقتصادی، مدیرعامل شرکت کشت و دامداری فکا با بیان اینکه این شرکت در سال ۱۳۵۳ تاسیس و در سال ۱۳۵۷ به بهره‌برداری رسیده است، سرمایه ثبتی فکا و وسعت اراضی آن را به ترتیب ۳۰۰ میلیارد ریال و ۱۶۰ هکتار اعلام کرد و گفت: شرکت کشت و دامداری فکا در نماد «زفکا» در تاریخ ۲۰ خردادماه ۱۳۹۷ در بازار دوم فرابورس در گروه زراعت و خدمات وابسته، زیرگروه کشاورزی، دامپروری و خدمات وابسته پذیرش شده است.

گفتنی است که قرار است سهام این شرکت فردا برای اولین بار در فرابورس ایران عرضه و معامله شود (برای مشاهده جزئیات عرضه اولیه اینجا کلیک کنید).

جمشید جلیل‌نژاد حدود ۱۰۰ درصد از سهام این شرکت را متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری صنایع عمومی تامین به عنوان سهامدار عمده «زفکا» اعلام کرد و به مرور کلی دستاوردهای شرکت در سال‌های اخیر پرداخت.

جلیل‌نژاد با بیان اینکه شرکت کشت و دامداری فکا با تولید جنین آزمایشگاهی در زمره شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گرفته است، عنوان کرد: «زفکا» نخستین صادرکننده تلیسه، جنین و شیر به کشورهای همجوار از سال ۹۲ تا ۹۶ است و با ایجاد طرح توسعه شرکت در سال ۹۳ تولید روزانه شیر را از ۱۲۰ تن به ۱۷۰ تن افزایش داده است.

وی همچنین به روند تولید شیر این شرکت در ۱۰ سال اخیر اشاره کرد و ادامه داد: در سال ۱۳۸۷ شرکت کشت و دامداری فکا ۳۰ میلیون تن شیر تولید کرد که با طی شدن یک روند صعودی این رقم در سال ۹۶ به ۶۲ میلیون تن و در ۹ ماهه سال جاری به ۶۳ میلیون تن رسیده است.

مدیرعامل شرکت کشت و دامداری فکا همچنین محصول اصلی شرکت را شیر خام و بازار اصلی آن را بازارهای داخل کشور عنوان و در این خصوص اظهار کرد: شرکت کشت و دامداری فکا با تولید سالیانه ۶۴ هزار تن شیر خام حدود ۱۵ درصد از تولید شیر صنعتی استان اصفهان را در اختیار دارد، همچنین سهم شرکت از تولید شیر خام ایران ۰٫۷ درصد است.

بررسی برخی از اقلام ترازنامه «زفکا» بخش دیگری از سخنان امروز جلیل‌نژاد در نشست خبری یک دیدار، یک عرضه بود که بر این اساس وی دارایی‌های جاری شرکت را در تاریخ ۲۹ اسفندماه ۱۳۹۶ رقم ۳۸۹ میلیارد ریال اعلام کرد که به ۴۵۳ میلیارد ریال در پایان تاریخ ۱۳۹۷/۰۹/۳۰ افزایش یافته است؛ یعنی ۱۶ درصد رشد در این دوره زمانی، همچنین دارایی‌های غیرجاری شرکت در این بازه زمانی از ۶۳۵ میلیارد ریال به بیش از ۶۶۷ میلیارد ریال افزایش یافته است که از رشد ۵ درصدی این متغیر حکایت می‌کند.

به گفته مدیرعامل فکا بدهی‌های جاری شرکت در دوره زمانی مورد بررسی تغییر چندانی نکرده و با یک درصد کاهش مواجه شده و این در حالی است که حقوق صاحبان سهام شرکت از رقم افزون بر ۶۳۲ میلیاررد ریال به ۷۲۶٫۹ میلیارد ریال ارتقا یافته و رشد ۱۵ درصدی را تجربه کرده است.

وی در خصوص اقلام مهم سود و زیان شرکت نیز در دو بازه زمانی مشابه یعنی ۹ ماهه سال ۹۶ و ۹۷ گفت: فروش شرکت در پایان ۳۰ آذرماه ۹۷ به ۸۹۶ میلیارد ریال رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۶ افزایش ۴۲ درصدی را نشان می دهد؛ قیمت تمام شده نیز رشد ۳۸ درصدی را در این بازه زمانی تجربه کرده و سود عملیاتی شرکت و سود خالص «زفکا» به ترتیب با افزایش ۵۳ و ۹۱ درصدی در این دوره روبه‌رو شده‌اند.

نسبت‌های سودآوری «زفکا» چگونه است؟

جلیل‌نژاد با بیان اینکه حاشیه سود عملیاتی شرکت در تاریخ ۳۰ آذرماه ۹۷ حدود ۲۳ درصد بوده است، حاشیه سود خالص شرکت را نیز در این دوره زمانی ۲۹ درصد اعلام کرد و افزود: سود عملیاتی شرکت در حالی که در پایان ۹ ماهه سال ۹۶ رقم ۴۴۹ ریال بوده در ۹ ماهه سال جاری به ۶۸۵ ریال افزایش یافته و حاشیه سود غیرعملیاتی هر سهم و سود پایه هر سهم نیز به ترتیب از ۶ ریال به ۱۸۴ ریال و از ۴۵۵ ریال به ۸۶۹ ریال ارتقا یافته است.

نگاهی به فروش محصولات کشت و دامداری فکا

مدیرعامل شرکت فکا در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت فروش محصولات شرکت اشاره کرد و گفت: فروش شیر خام «زفکا» و گوساله نر به ترتیب افزایش ۳ و ۴۱ درصدی را در ۹ ماهه سال ۹۷ در مقایسه با دوره مشابه سال ۹۶ تجربه کرده‌اند که رشد فروش گوساله نر در نتیجه تغییر در سیاست‌های شرکت در سن فروش آن بوده است.

جلیل‌نژاد در ارائه تصویری کلی از درآمدهای عملیاتی شرکت «زفکا» نیز گفت: آیتم‌هایی همچون مبلغ فروش شیر، نرخ فروش شیر، گوساله نر و نرخ فروش گوساله نر به ترتیب رشد ۳۸، ۳۴، ۹۶ و ۳۹ درصدی را در ۹ ماهه امسال در مقایسه با دوره مشابه سال ۹۶ تجربه کرده است، ضمن آنکه جمع درآمدهای عملیاتی «زفکا» نیز از ۶۳۲ میلیارد ریال به ۸۹۶ میلیارد ریال معادل ۴۱٫۵ درصد افزایش یافته است.

نقاط قوت و فرصت‌های «زفکا» چیست؟

جلیل‌نژاد مواردی همچون ظرفیت خالی و مناسب در کارخانه‌های صنایع لبنی، تاثیر کم تحریم‌ها بر این صنعت، پایین بودن سرانه مصرف شیر نسبت به میانگین جهانی و کشورهای پیشرفته، تفاوت قیمت محصولات در بازارهای داخلی و خارجی، امکان صادرات به لحاظ همجواری به کشورهای همسایه، حمایت دولتی در اموری مانند معافیت از مالیات، ارائه تسهیلات و ارزهای مبادله‌ای برای واردات مواد اولیه، سرمایه‌گذاری وسیع در حوزه تکنولوژی و ماشین‌آلات و نیز راه‌اندازی کارخانه‌های متعدد شیر خشک در سنوات اخیر را عمده فرصت‌های موجود در مسیر فعالیت شرکت کشت و دامداری فکا دانست و نقاط قوت آن را نیز ترکیب گله استثنایی از نظر ژنتیکی و جمعیت بالغ بر ۱۰ هزار راس دام زیستی مولد، شرکت دانش‌بنیان صنعتی، قرار گرفتن در نقطه مطلوب جغرافیای شهر اصفهان و … اعلام کرد.

وی همچنین از برنامه‌های آتی شرکت خبر داد و گفت: افزایش تولید شیر تا سقف ۲۰۰ تن در روز، تولید و عرضه دام مازاد به تعداد ۱۵۰۰ راس سالیانه، واردات مستقیم مواد اولیه در حوزه غلات به میزان ۱۰ هزار تن، برنامه‌های بهبود برای نگهداشت محیط‌زیست و حضور مستمر کارشناسان شرکت در استان‌های مستعد تولید علوفه به منظور افزایش کیفیت و کمیت علوفه مهم‌ترین برنامه‌های آتی شرکت را به خود اختصاص داده‌اند.

ویژگی‌های عرضه اولیه کشت و دامداری فکا

مدیر ارتباطات فرابورس ایران نیز در بخش دیگری از این نشست خبری از دو عرضه اولیه دیگر در فرابورس تا پایان سال خبر داد. مبینا بنی‌اسدی با اشاره به اینکه تا پایان سال جاری بخشی از سهام دو شرکت در فرابورس ایران عرضه اولیه می‌شود، گفت: همچنین چند شرکت بزرگ به تازگی در فرابورس پذیرش شده است.

وی در مورد دوازدهمین عرضه اولیه سال ۹۷ در فرابورس گفت: فردا چهارشنبه ۲۴ بهمن‌ماه شاهد عرضه اولیه ۶۰ میلیون سهم معادل ۲۰ درصد از سهام شرکت کشت و دامداری فکا خواهیم بود. بر این اساس با عرضه اولیه سهام زفکا، پنجمین شرکت از گروه زراعت و خدمات وابسته روی تابلو معاملات فرابورس در سال جاری می‌رود.

 

منبع
اقتصاد آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا