بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

اپلیکیشن ماینار: هم فال هم تماشا! / یک بازی به همراه عرضه سکه مجازی، بازاریابی، ماینینگ، جهانگردی و …

با توجه به بی‌ثباتی‌های اخیر بازار ارز‌های رمزنگاری‌شده و شک و تردید‌هایی که پیرامون آینده این ارز‌ها و تاثیر آن بر ارز‌های رمزنگاری‌شده کنونی به وجود آمده است، صحبت در مورد این ارز‌ها و چگونگی استفاده از آن‌ها، فراتر از آن‌چه که تا امروز شاهد آن بود‌ه‌ایم، موضوع مهمی‌ است که جای بحث بسیار دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، تاکنون، همه تیتر‌ها بوی طرفداری از ارز‌های رمزنگاری‌شده می‌دادند و وعده‌های د‌هان‌پرکن بلاکچین، صفحات بسیاری از سایت‌ها و مجلات حوزه خدمات مالی را به خود اختصاص داده بودند. اما با روند رو به نزولی که این ارز‌ها طی ماه‌های اخیر در پیش گرفته‌اند، حقیقتاً چه آینده‌ای در انتظار دنیای ارز‌های دیجیتال خواهد بود؟

در این مقاله قصد داریم ارز‌های رمزنگاری‌شده و فناوری مولد آن‌ها، بلاکچین را از منظر یکی از بزرگ‌ترین متخصصین حوزه واقعیت افزوده (Augmented Reality) مورد بررسی قرار دهیم.

ماینار

دنیل سوریا (Daniel Surya)، مدیر ارشد اجرایی دابلیوآی‌آر (WIR)

دنیل سوریا (Daniel Surya)، مدیر ارشد اجرایی دابلیوآی‌آر (WIR)، نگاهی نو به فناوری بلاکچین و نحوه به‌کارگیری آن در فرایندهای مالی دارد. دابلیوآی‌آر، گروهی آسیایی متشکل از شرکت‌هایی است که روی واقعیت افزوده متمرکز شده‌اند. دفتر مرکزی این شرکت در اندونزی واقع شده و رسالت خود را به نمایش گذاشتن فناوری‌هایی می‌داند که روی آن‌ها کار می‌کند. گروهی که به نظر می‌رسد فاصله چندانی با وعده «یونیکورن آینده اندونزیایی‌ها» ندارد.

گروه دابلیوآی‌آر، یک دهه حضور موفق در بازار آسیای شرقی را تجربه کرده است. این شرکت فناوری محور مبتنی بر واقعیت دیجیتال (واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و هوش مصنوعی)، نخستین بار در جاکارتا (Jakarta) پا به عرصه وجود گذاشت. شرکتی که توانسته است طی فعالیت خود، بیش از ۱۰۰۰ پروژه را با موفقیت به اتمام رسانده و جوایز زیادی را نیز از آن خود کند:

  • دو نوبت پی در پی کسب‌ جوایز اوگی اواردز (Auggie Awards) از سوی اِی‌دابلیوای (AWE) در سیلیکون ولی به خاطر بهترین کمپین واقعیت افزوده در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶
  • کسب‌ جایزه بهترین شرکت در بین شرکت‌های معرفی شده در اینوویشن ۴۰ (Innovation 40) از سوی نیو اکونومی‌ (New Economy) در بورس اوراق بهادار لندن به سال ۲۰۱۴
  • و کسب‌ جایزه نوآور مشارکتی برجسته (The Outstanding Corporate Innovator Award) از پی‌دی‌ام‌ای (PDMA) در شیکاگو به سال ۲۰۱۷

ماینارماینار

سوریا توضیح می‌دهد که دابلیوآی‌آر، دارای دو ستون کسب‌وکاری است: برند‌سازی یا برندینگ (Branding) و فناوری.

«دی‌ام‌آی‌دی (DMID) شرکت مشاوره ما در حوزه برندینگ است که به برند‌های بلو چیپ (blue chip) ارائه خدمات می‌کند و طی سال‌ها فعالیت خود در عرصه باز‌سازی برند (Rebranding)، توانسته صد‌ها جایزه جهانی دریافت کند. در حوزه فناوری نیز، سه واحد مختلف و مجزا داریم»:

  • اولین شرکت ای‌آر اند کو (AR&Co) است، که در حقیقت شرکت توسعه دهنده واقعیت افزوده دابلیوآی‌آر بوده و به‌عنوان یکی از پیشگامان فناوری در منطقه شناخته می‌شود.
  • دیگری شرکت دی‌ای‌وی (DAV) است. شرکتی که در حوزه ارائه راهکار‌های استقرار رسانه‌های هوشمند در مکان‌های با ترافیک بالا نظیر فروشگاه‌های خرده‌فروشی فعالیت می‌کند. این شرکت که سابق بر این بالغ بر ۴۰۰۰ دستگاه هوشمند را در سطح ملی در اقصی نقاط کشور مستقر کرده بود، اکنون طی جهشی بلند اقدام به راه‌اندازی بیش از ۱۰،۰۰۰ دستگاه هوشمند نسل جدید خود کرده است. دستگاه‌هایی که تلفیقی از فناوری اینترنت اشیا و پردازش تراکنش‌ها را به نمایش گذاشته‌اند و قرار است با مشارکت شرکتی شانگهایی با عنوان ای‌اس‌آی‌ام (ESIM) روانه بازار شوند.
  • شرکت سوم نیز ماینداستورز (MINDSTORES) است که ارائه دهنده پلتفرم‌هایی برای ارتقای توانمندی‌ها و تخصص‌ها است. به این مفهوم که در سایه خدمات این شرکت، شما قادر خواهید بود تا صاحب فروشگاهی مجازی با برندی شناخته شده و محبوب بین کاربران باشید، آن هم با کم‌ترین هزینه و سرمایه‌گذاری ممکن؛ کسب‌وکاری که در آن خبری از معضلات فهرست‌بندی و سیاهه‌ها و همچنین مشکلات لجستیکی نیست. در حال حاضر بالغ بر ۱۰۰،۰۰۰ دانلود برای این پلتفرم ثبت شده است. مشارکت ماینداستورز با شرکت‌های بزرگی همچون آلفامارت (Alfamart)، یکی از بزرگ‌ترین مینی‌مارکت‌های زنجیر‌ه‌ای در اندونزی، کیمیا فارما (Kimia Farma)، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های دارو‌سازی این کشور و ایندی‌هوم (Indihome) که تحت پشتیبانی شرکت مخابرات اندونزی کابل‌های خانگی این کشور را تامین می‌کند، دستاورد‌های مهمی‌ هستند که این شرکت کسب‌ کرده است.

ماینار

بنابراین، می‌توان چنین استنباط کرد که دابلیوآی‌آر، به‌عنوان یک شرکت، در کنار تمام آن‌چه که در قالب واقعیت افزوده به کاربران‌اش ارزانی می‌کند، به دنیای واقعی و برنامه‌های کاربردی مبتنی بر فناوری در این دنیا نیز معتقد است. برنامه‌هایی که می‌توانند با به چالش کشیدن برند‌ها و مشارکت مستقیم با کاربران در خلال تعاملات واقعیت دیجیتال، در بازار مدرن امروز نقشی کاربردی و کلیدی ایفاده کنند. سوریا می‌گوید: «ما با راه‌اندازی اپلیکیشن جدید با عنوان ماینار (MINAR)، در حال آماده‌سازی خود برای فعالیت بیشتر پیرامون فناوری بلاکچین و تبدیل شدن به تغییردهنده بازی در این حوزه هستیم».

دابلیوآی‌آر به فناوری بلاکچین و وعده‌های خوش رنگ و لعابی که داده است ایمان دارد و معتقد است که استفاده از این فناوری در واقعیت افزود‌ه‌ای که به کاربران خود ارائه می‌دهد، می‌تواند این شرکت را به اولین ارائه دهنده اپلیکیشن واقعیت افزوده مبتنی بر فناوری بلاکچین در جهان تبدیل کند. دابلیوآی‌آر بر این باور است که سه فاکتور مهم می‌توانند تاثیر‌گذاری اپلیکیشن‌های مبتنی بر فناوری بلاکچین را تضمین کنند:

  • خلاقیت
  • پوشش‌دهی کامل اصول اولیه
  • و ارتباطات

سوریا اذعان می‌کند «این سه فاکتور را می‌توان به‌صورت هم‌زمان در یک اپلیکیشن بازی (GAMING) پیاده‌سازی کرد؛ در این صورت، می‌توان به عینه شاهد مزایای رقابتی فوق‌العاد‌ه‌ای بود که به سمت برند‌ها سرازیر می‌شوند.»

این، همان اپلیکیشن ماینار است. اپلیکیشن موبایلی رایگانی که به کاربران اجازه می‌دهد تا بازی کنند بدون این‌که هزینه‌ای از آن‌ها دریافت کند و در عین حال، با تکیه بر موقعیت‌های جغرافیایی آن‌ها گنجینه‌هایی را ارزانی می‌کند که شاید در دنیای واقعی، دستیابی بدان غیر ممکن بود. به گفته سوریا، استفاده از فناوری‌های مدرنی نظیر واقعیت افزوده و سامانه موقعیت‌یاب جهانی GPS باعث شده است:

«با ماینار، دنیای کاملاً جدیدی را کشف کنید – دنیایی پر از گنجینه‌های بی‌پایان. ماینار به شما این فرصت را می‌دهد تا در کنار کاوش در دنیای واقعی، به جست‌وجوی فراتر و گسترده‌تر گنجینه‌های مجازی بپردازید، گنجینه‌هایی که گاهی در دنیای واقعی نیز در دل برخی سنگ‌ها یافت می‌شوند».

گنجینه‌های ماینار، شامل سه نوع گنجینه مجازی می‌شوند که در حقیقت، بر مبنای ارز‌های دیجیتال بوده و هر یک دارای ارزش و کاربرد ویژه خود هستند:

  • سکه‌های ماینار (Minar Coins)
  • پوینت‌های ماینار (Minar Points)
  • و بلیط‌های شانس قرعه‌کشی (Lucky Draw Tickets)

کمیاب‌ترین گنجینه که بیش‌ترین ارزش را نیز دارد، کوین‌ها یا همان سکه‌های ماینار هستند و به دنبال آن، پوینت‌های ماینار و سپس بلیط‌های شانس قرعه‌کشی که به ترتیب ارزش در اختیار کاربران قرار می‌گیرند. به‌طور کلی، با استفاده از سکه‌ها و پوینت‌هایی که کاربران طی بازی به دست می‌آورند، می‌توان از فروشگاه مجازی ایجاد شده در اپلیکیشن خرید کرد.

بلیط‌های شانس قرعه‌کشی نیز رایج‌ترین نوع گنجینه هستند و این امکان را به کاربران می‌دهند تا در خلال بازی، در قرعه‌کشی‌های مختلف شرکت کرده و برخی جوایز و هدایای ویژه را از آن خود کنند.

علاوه بر کاربران، کسب‌وکار‌ها نیز می‌توانند از اپلیکیشن ماینار استفاده کنند. این اپلیکیشن، به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد تا فارغ از نوع کسب‌وکاری که دارند، کمپین‌های بازاریابی خود را با پلتفرم بازی ادغام کرده و از مزایای رقابتی و بازاریابی فوق‌العاده آن بهره‌مند شوند. پرواضح است که ادغام به چنین پلتفرم‌های انگیزشی می‌تواند زمینه‌ساز تعاملات بیشتر با کاربران شده و با ارتقای تجربه کاربری و مشارکت دادن آن‌ها در سیستم، مشتریان کثیری را به سیستم جذب کند.

به‌عنوان مثال، صرف ارائه سیستمی‌ مبتنی بر پاداش می‌تواند تاثیر بسزایی در تجربه کاربران داشته و روند توسعه کسب‌وکار را تسریع کند. علاوه بر این، ماینار قادر است تا با استفاده از تجزیه و تحلیل‌های ردیابی کاربران، اطلاعات گسترد‌ه‌ای نیز پیرامون آن‌ها گردآوری کند که با توجه به اهمیت داده‌ها در عصر جدید، یک مزیت خارق‌العاده به حساب می‌آید. مجموعه این داده‌ها می‌تواند سازمان‌ها را در شناسایی هرچه بهتر کاربران، رفتار‌های آن‌ها، انتظارات و نیاز‌های آن‌ها و علاقه‌مندی‌های‌شان یاری کرده و آن‌ها را به سمت ارائه بهترین محصولات و خدمات، با بهترین تجربه کاربری هدایت کند.

در حال حاضر، ماینار تمام تلاش خود را می‌کند تا با مشارکت اینفینیتی بلاکچین ونچرز (Infinity Blockchain Ventures)، پلتفرم خود را به زیرساخت‌ها، امکانات و فناوری‌های دفتر کل توزیع‌شده این شرکت متصل کند. رویکردی که می‌تواند سوختی باشد برای جهش عظیم ماینار و به آن کمک کند تا پا فراتر از یک اپلیکیشن بازی صرف بگذارد.

در سایه این مشارکت، ماینار می‌تواند نسل جدیدی از اپلیکیشن‌های موبایلی را به بازار جهانی معرفی کند، که می‌تواند کل جهان صنعت بازی را دست‌خوش ساختارشکنی کند.

به منظور معرفی این اپلیکیشن به بازار، گروه دابلیوآی‌آر نوامبر سال گذشته اقدام به راه‌اندازی نرم (soft-launch) ماینار در خلال دیسراپتو ۲۰۱۸ (DISRUPTO 2018) جاکارتا کرده است و به‌صورت ما‌هانه نیز به کاربرانی که بتوانند بیشتری پوینت‌ها را از بازی به دست آورند، جوایزی اهدا می‌کند. البته این شرکت، سال ۲۰۱۹ را با شتاب بیشتری آغاز کرده و اپلیکیشن ماینار خود را در مجمع جهانی اقتصاد (World Economic Forum) در شهر داووس (Davos) معرفی می‌کند.

مجمعی که شمار زیادی از نمایندگان و رهبران ممتاز کسب‌وکار‌ها، مدیران دولتی و حکومتی و جمع کثیری از روزنامه‌نگاران و خبرگزاری‌های بین‌المللی نیز در آن حضور دارند. توزیع ۱۰،۰۰۰ سکه مجازی در پیست اسکی شهر در خلال این گردهمایی بزرگ، طعمه‌ای که دابلیوآی‌آر تدارک دیده تا بتواند توجه کسب‌وکار‌ها و کاربران را به سمت پلتفرم جذابی که طراحی و تولید کرده است جلب کند.

ضمن این‌که طبق اعلام سوریا، در اواسط ماه فوریه، دابلیوآی‌آر قصد دارد ماینار را همچون سایر کشور‌های دریای مدیترانه، در جزیره مالت (کشوری در جنوب اروپا در مرکز دریای مدیترانه) نیز معرفی کند.

«ما قصد داریم ماینار را طی ایراد سخنرانی در افتتاحیه انجمن گردشگری مدیترانه (Mediterranean Tourism Forum) و در حضور جمعی از رهبران دولتی و کسب‌وکار‌ها معرفی کنیم. رهبرانی که در حوزه گردشگری فعالیت می‌کنند و از کشور‌هایی همچون ترکیه، ایتالیا، مراکش، یونان، کرواسی، مصر، تونس، الجزایر و بسیاری از کشور‌های دیگر در این افتتاحیه حضور یافته‌اند.»

البته گفتنی است، در کنار تلاش برای سیطره بر بازار‌های منطقه حوزه مدیترانه، دابلیوآی‌آر از جنبش باز نایستاده و روی راه‌گشایی به بازار‌های آسیای شرقی، ایالات متحده آمریکا و اروپا نیز کار می‌کند.

 

 

 

منبع
راه پرداخت به نقل  ازForbes

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا