اقتصاد کلان

دفاع تمام قد کیهان از روسیه و چین؛ اجرای برنامه اقدام FATF، دستور آمریکا و اروپا است

کیهان نوشت:اجرای برنامه اقدام FATF، دستور آمریکا و اروپا است و غربی‌ها حداقل ۸بار در سطوح مختلف و بطور رسمی اعلام کرده‌اند که ایران باید الزامات FATF را اجرا کند! اما دولت تلاش می‌کند آن را به گردن روسیه و چین بیاندازد، در حالی که هیچ اظهارنظر رسمی از سوی این دو کشور در این زمینه وجود ندارد. درحقیقت دولت تمایلی ندارد که مردم متوجه شوند اجرای الزامات FATF دستور غرب است!

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، و به نقل از خبرآنلاین، در ماه‌های اخیر که موضوع FATF در کشور ما بسیار جنجالی و بحث برانگیز شده است، ادعاهای مختلفی از سوی حامیان این نهاد بین الدولی مطرح گردیده است تا افکار عمومی برای اجرای دستورات آن قانع شود. یکی از این ادعاها، توصیه یا الزام «کشورهای دوست» از جمله چین و روسیه بوده است. مسئولین دولتی و حامیان اجرای دستورات FATF ادعا می‌کنند که دوستان ایران از جمله چین و روسیه اعلام کرده‌اند که برای ادامه همکاری‌های بانکی، ایران نباید به حالت اقدامات مقابله‌ای (لیست سیاه) بازگردد.
با بررسی مواضع رسمی مسئولین دو کشور چین و روسیه، هیچ اثری از اصرار، توصیه یا حتی‌اشاره آنها به تصویب لوایح مربوط به FATF مشاهده نمی‌شود. البته اینکه چین و روسیه در شرایط تحریمی ایران، بهانه جویی‌هایی برای گرفتن امتیاز از ایران داشته باشند، امری طبیعی است، چرا که شواهد متعددی نشان می‌دهد که این دو کشور به دلیل رفتارهای دولت آقای روحانی پس از برجام با این کشورها، نارضایتی‌هایی از ایران دارند. اما با وجود این نارضایتی، هیچگاه عدم همکاری خود را به مسئله FATF گره نزده‌اند، بلکه در ماه‌های اخیر هم که برخی از بانک‌های این دو کشور با ایران کاهش روابط داده‌اند، دلیل اصلی این محدودیت‌ها را تحریم‌های آمریکا عنوان کرده‌اند و نه FATF.
از سوی دیگر از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۵ که ایران در لیست اقدام مقابله‌ای FATF قرار داشت، روابط بانکی این دو کشور با ایران برقرار بوده است، بنابراین تجربه این چند سال نشان می‌دهد که، FATF در این حد برای چین و روسیه اهمیت ندارد که روابط خود را با ایران قطع کنند. ضمن اینکه اصولا FATF قدرت قطع روابط را ندارد چراکه طبق توصیه ۱۹ آن، در تعامل با کشور هدفی که تحت اقدامات مقابله‌ای قرار می‌گیرد، صرفا مراقبت‌ها باید افزایش یابد و حرفی از قطع روابط کارگزاری بانکی در توصیه‌های FATF وجود ندارد. بنابراین، ادعایی که از سوی مسئولین درباره درخواست چین و روسیه از ایران مطرح شده است، صحت ندارد.
۱۷۳۰۲

 

همچنین بخوانید

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا