انرژی

نصف شدن آبدهی چشمه علی دامغان در ۲۰ سال

مدیر امور منابع آب شهرستان دامغان گفت: به طور میانگین در ۲۰ سال اخیر، سفره‌های آب زیرزمینی در دامغان، سالانه حدود ۰.۵۲ سانتی متر افت پیدا کرده است.

علی شاهرودی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: در یک آمار برداری، از سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۹۷، در حدود ۲۴ سال گذشته، به طور متوسط ۱۲.۵۴ متر سطح سفره‌های آب زیرزمینی شهرستان دامغان افت پیدا کرده است.

وی همچنین از برداشت سالانه ۱۸۱.۴۹ میلیون متر مکعب آب از منابع آب زیرزمینی در شهرستان دامغان خبر داد.

همچنین بخوانید

مدیر امور آب شهرستان دامغان اضافه کرد: از این میزان برداشت از منابع آب زیرزمینی، حدود ۷۶ درصد شامل ۱۳۸.۶۹ میلیون متر مکعب از چاه‌های عمیق و نیمه عمیق، ۲۰ درصد شامل ۳۵ میلیون متر مکعب از چشمه‌ها و حدود ۴ درصد شامل ۷.۸ میلیون متر مکعب از قنات‌ها صورت می‌گیرد.

شاهرودی تصریح کرد: به طور متوسط سالانه ۱۳۸.۶۹ میلیون متر مکعب از منابع آبی شهرستان دامغان توسط چاه‌های عمیق و نیمه عمیق برداشت می‌شود، از این مقدار، ۱۰۷.۰۳ میلیون متر مکعب یعنی بالغ بر ۸۰.۸ درصد توسط چاه‌های کشاورزی، ۱۷.۶۸ میلیون متر مکعب برابر ۱۱ درصد از چاه‌های شرب و ۱۳.۹۸ میلیون متر مکعب برابر ۸.۲ درصد از چاه‌های صنعت و خدمات برداشت می‌شود.

وی همچنین از نصف شدن میزان آب دهی چشمه علی دامغان در مقایسه با ۲۰ سال گذشته خبر داد و گفت: میزان آبدهی چشمه علی دامغان در سال ۱۳۷۶، حدود ۶۲۰ لیتر بر ثانیه بوده است که این میزان در سال‌جاری به ۳۰۰ لیتر بر ثانیه کاهش یافته است.

مدیر امور منابع آب دامغان تأکید کرد: چشمه علی دامغان یکی از مهمترین منابع تأمین آب در این شهرستان است که آب آن، از طریق نهر کبیر دامغان یا دامغان رود به سد دامغان وارد می‌شود.

 

 

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا