بورسبورس انرژی

جزییات عرضه میعانات گازی در بورس انرژی

مدیرعامل بورس انرژی ایران تشریح کرد:

مدیرعامل بورس انرژی از آغاز عرضه یک میلیون بشکه ای میعانات گازی پارس جنوبی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی  و به نقل از فارس؛ سید علی حسینی، از آغاز عرضه نخستین محموله میعانات گازی مجتمع گاز پارس جنوبی در رینگ بین‌الملل بورس انرژی از ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه امروز چهارشنبه خبر داد و گفت: این محموله شامل یک میلیون بشکه میعانات گازی صادراتی پارس جنوبی است که برای سهولت خریداران حداقل حجم خرید به محموله‌های ۳۵ هزار بشکه‌ای توزیع شده است.

مکان تحویل

وی مکان تحویل این محوله را روی عرشه کشتی در عسلویه عنوان کرد و افزود:قیمت پرمیوم دلاری هر بشکه از میعانات گازی مذکور ۶۱.۱۹ دلار آمریکا تعیین شده و انتظار می‌رود با توجه به تلاش‌های صورت گرفته از سوی وزارت نفت و بورس انرژی، عرضه میعانات گازی بطور مستمر در این بازار ادامه یابد.

شرایط تسویه معاملات

مدیرعامل بورس انرژی امکان تسویه معاملات میعانات گازی بطور شرایطی را از مزیت‌های این عرضه عنوان کرد و افزود: شیوه تسویه معامله به صورت شرایطی بوده که بابت ۲۰  درصد ارزش معامله به صورت ریالی و بابت ۸۰  درصد ارزش معامله به صورت ارزی است که تسویه بخش ریالی بصورت نقدی و بخش ارزی به صورت اعتباری است. همچنین خریداران می‌توانند ۸۰ درصد بخش ارزی ارزش معامله را با ریال و به صورت اعتباری نیز تسویه نمایند.

به گفته حسینی واریز ۶ درصد پیش پرداخت از سوی متقاضیان تا دوساعت قبل از شروع عرضه به حساب اعلام شده از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه الزامی است. این مقام مسئول یاد آور شد: در عرضه میعانات گازی تلاش شده مشابه شرایط عرضه نفت خام، انعطاف و تسهیلات بیشتری برای شرایط تسویه معامله فراهم شود، اما در عین حال ضمن دریافت و باز خورد نظرات معامله گران، برای بررسی بیشتر به مراجع تصمیم‌گیر ارسال می‌شود.

تعیین استراتژی

حسینی با بیان اینکه برای ارزیابی میزان موفقیت بورس انرژی در زمینه عرضه نفت خام یا میعانات گازی باید تامل بیشتری داشت، عنوان کرد: بدون تردید گروه‌های مختلفی برای خرید محموله‌های قابل عرضه در بورس انرژی از خود آمادگی نشان می‌دهند، اما فارغ از عرضه محموله‌های نفتی در بورس، مسائل مختلفی از جمله شرایط معاملات کالا در منطقه خاورمیانه و یا سطح بین المللی، واریز پیش پرداخت و نقل و انتقالات مالی از سوی خریدار مورد توجه قرار می‌گیرد که باید برای آن‌ها استراتژی داشته باشد. وی در خاتمه گفت: بنا برآنچه که از سوی مسئولان شرکت ملی نفت ایران عنوان شده عرضه نفت خام سبک ایران هر ۲ هفته یکبار در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ادامه خواهد یافت.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا