بین الملل

اقتصاددانان: تجارت چین در ژانویه بیش از پیش‌بینی کاهش یافت

در ماه ژانویه موتور تجارت چین همچنان با دنده معکوس کار کرد و انتظار می‌رود صادرات و واردات برای دومین ماه متوالی کاهش یابد. این موجب افزایش نگرانی در مورد کند شدن اقتصاد جهان شد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، در ماه ژانویه موتور تجارت چین همچنان با دنده معکوس کار کرد و انتظار می‌رود صادرات و واردات برای دومین ماه متوالی کاهش یابد. این به افزایش نگرانی‌ها در مورد این که ممکن است اقتصاد جهان با شدت بیشتری کند شود، دامن زد.

چین بزرگترین کشور تجاری جهان است و با رشد نگرانی‌ها در مورد کند شدن رشد تقاضای جهانی، میزان افت صادرات و واردات آن به دقت زیر نظر سرمایه‌گذاران و سیاست‌گذاران بین‌المللی قرار دارد.

میانگین پیش‌بینی‌های ۳۰ اقتصاددان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز نشان می‌دهد که در ماه ژانویه واردات چین ۱۰.۰ درصد نسبت به سال گذشته سقوط خواهد داشت، که این بزرگترین کاهش از جولای ۲۰۱۶ تا کنون است. این درحالی است که در ماه دسامبر هم میزان واردات ۷.۶ درصد کاهش یافته بود.

مارک ویلیامز، اقتصاددان ارشد امور آسیا در کپیتال اکونومیکس، می‌گوید: این میزان رشد منفی واردات می تواند نشانه‌ای از این باشد که اقتصاد چین با سرعتی بیش از آن‌چه فکر می‌کردیم در حال کند شدن است.

صادرات چین در ماه ژانویه هم با کاهش روبرو خواهد شد، هرچند میزان این کاهش به اندازه واردات نخواهد بود. طبق پیش‌بینی‌ها انتظار می‌رود صادرات در این ماه ۳.۲ درصد افت کند. این درحالی است که در ماه دسامبر هم صادرات با افت ۴.۴ درصدی روبرو شده بود.

انتظار می‌رود در ماه ژانویه مازاد تجاری کلی چین به شدت کاهش یافته و به ۳۳.۵ میلیارد دلار برسد، در حالی که در ماه قبل این میزان ۵۷.۰۶ میلیارد دلار بود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا