خودروصنعت، معدن، تجارت

جاودانگی خودروهای فرسوده در شهر؛ کاهش ٧۵ درصدی اسقاط خودرو در سال ٩٧

طی چند ماه گذشته، روند اسقاط و خروج خودروهای فرسوده از سیستم حمل و نقل شهری، به دلیل ممنوعیت واردات خودرو عملا متوقف شده است. در همین راستا رییس کارگروه اتحادیه بازیافت اسقاط خودرو های فرسوده، از کاهش ٧۵ درصدی اسقاط خودرو در سال ٩٧ خبر داد.
محمدحسین گودرزی با گلایه از دولت در خصوص عدم رسیدگی به مسئله اسقاط خودرو اظهار کرد: مراکز اسقاط درگیر ٧۰ هزار گواهی انباشت شده هستند اما دولت هیچ چاره جویی در این زمینه نمی کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،طی چند سال گذشته که واردات خودرو آزاد بود، واردکنندگان عملا در جریان مستقیم پروسه اسقاط قرار گرفته و ملزم بودند به ازای واردات محصولات موردنظر خود، گواهی اسقاط خودرو ها را ارائه کنند. این الزام به نوبه خود بر روند اسقاط اثرگذار بود، هر چند البته چالش هایی را نیز به دنبال داشت، از جمله ظهور پدیده دلالی در بازار خودروهای اسقاطی و افزایش قیمت نسبتا شدید آنها. در نهایت اما با تصمیم دولت، از اواخر خرداد امسال، ثبت‌ سفارش خودرو ممنوع شد تا گلوگاه اصلی اسقاط خودروهای فرسوده نیز به تبع آن، بسته شود.

وی ادامه داد: اگر خودروهای موجود در گمرک ترخیص شوند این گواهى ها به جریان می افتند اما دولت با وجود ممنوع کردن واردات، در بودجه ٩٨ نیز هیچ بودجه اى برای اسقاط خودرو در نظر نگرفته است.
گودرزی با تاکید بر این که دولت برای ایجاد هوای پاک و جلوگیری از مصرف بیش از حد سوخت باید چاره اندیشی کند، افزود: دولت از همان ابتدا این کار را بر دوش واردکنندگان و مراکز اسقاط انداخت، البته تا زمانی که واردات آزاد بود این پروسه تا این حد دشوار نبود زیرا مراکز هم متناسب با واردات کار اسقاط را انجام مى دادند اما در حال حاضر اسقاط خودرو به شدت سخت و زمان بر شده است.
در حال حاضر یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو فرسوده در کشور تردد می‌کنند که نسبت به سال گذشته کاهش نیافته است. او از کاهش ٧۵ درصدی اسقاط خودرو در سال جاری خبر داد و تصریح کرد: امسال با وجود تولیدات خودروسازان، کل اسقاطی ما در کل کشور به ١۰۰ هزار خودرو رسید؛ درحالی‌که سال های گذشته حدود ۴۰۰ هزار خودرو در سال اسقاط می کردیم.
اسقاط خودرو
رییس کارگروه اتحادیه بازیافت اسقاط خودرو های فرسوده همچنین درباره وعده وزیر صنعت در خصوص رسیدگی به خودروهای اسقاطی گفت: در جلسه اى که با وزیر صنعت داشتیم، وزیر وعده داد که در دهه فجر کار ترخیص خودروهای وارداتی دپو شده در گمرک را آغاز کند که اگر این کار انجام شود پرونده ٧۰ هزار گواهی اسقاط به اجرا در می آید.
وی افزود: تعداد اسقاط خودروها متناسب با ظرفیت خودروهای وارداتی است و هر خودروی خارجی از یک تا هشت خودرو می تواند اسقاط کند، یعنی خودروهایی که ٢۵۰۰ سى سى ظرفیت دارند باید ٨ خودرو اسقاط کنند.
گودرزی همچنین درباره ٢۵هزار موتورسیکلتی که قرار بود در بهمن ماه به مراکز اسقاط تحویل داده شود، گفت: اسقاط موتورسیکلت نیز فعلا به تاخیر افتاده اما قرار است از اواخر اسفند ماه این کار انجام شود.

همچنین بخوانید

تاثیر افزایش قیمت خودرو بر پروسه اسقاط خودروهای فرسوده
تا سال گذشته ارزش گواهی اسقاط هر خودرو فرسوده بین ۲٫۵ الی ۴٫۵ میلیون تومان اعلام می شد، اما حالا و در پی افزایش شدید قیمت خودروهای دست دوم در بازار، قشر ضعیف جامعه که توانایی پرداخت رقم های سنگین برای خرید خودرو جدید و نو را ندارد، برای حفظ خودروی فرسوده و آلایندگی خود تمایل نشان می دهد. به معنای دیگر افزایش فاصله قیمتی بین بهای یک خودرو فرسوده اسقاطی و بهای خودروهای جایگزین قابل خرید توسط دهک های پایین جامعه باعث می شود تا تمایل به اسقاط خودروهای قدیمی بین مالکین این دسته از وسایل کاهش یابد.
این در حالیست که براساس آمار رسمی، هر خودرو فرسوده بین ۶٠ تا ١٠٠ درصد بیشتر از یک خودرو صفر موجب آلایندگی می‌شود. و به گفته رییس کارگروه اتحادیه بازیافت اسقاط خودرو های فرسوده: اگر بتوان نوسازی را به سرانجام برسانیم، سالانه ۴٠٠ هزار لیتر کاهش مصرف سوخت خواهیم داشت.

با این حساب تنها راه برون رفت از شرایط فعلی، پرداخت رقم های بالاتر برای خرید خودروهای فرسوده و اسقاط آن ها در روند تولید خودروهای داخلی است که این امر زمینه ساز افزایش بیشتر قیمت خودروهای تولیدی کشور خواهد شد و تاکنون مورد موافقت مسئولان وزارت صنعت قرار نگرفته است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا