بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

بانک مرکزی خلق چین، ورود ویزا و مسترکارت به بازار این کشور را به تاخیر می‌اندازد

طبق قوانین جدید، کشورهای خارجی می‌توانند به خدمات مسترکارت (mastercard) و ویزا (VISA) دسترسی داشته باشند؛ ولی بانک مرکزی خلق چین (PBoC)، از پذیرش درخواست این شرکت‌ها سرباز می‌زند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، در سال ۲۰۱۷ میلادی و بعد از گذشت یک دهه تقلا کردن، قوانین جدیدی تصویب شد و در پی آن، موانع دست‌وپاگیر رسمی موجود بر مشارکت کشورهای خارجی در بازار ۱۲۴ میلیارد دلاری چین از میان برداشته شد؛ بااین‌حال، هنوز هم بانک مرکزی خلق چین به کمپانی‌های مسترکارت و ویزا، مجوز انجام پرداخت‌های رنمینبی را نمی‌دهد.

تعلل چین در پذیرش درخواست‌ها، منجر به شکایت‌هایی از سوی شرکت‌های خارجی فعال حوزه‌ی پرداخت و مذاکره‌کنندگان تجاری کاخ سفید شده است؛ شکایت‌کنندگان، اعلام می‌کنند که دولت چین با ورود رقیبان خارجی به بازار داخلی‌اش مخالف است و از همین رو، موانعی غیر رسمی را در پیش پای شرکت‌های نامدار حوزه‌ی پرداخت خارج از کشور، قرار می‌دهد. این در حالی است که دولت چین، با تصویب قوانین جدید، در ظاهر، زمینه‌ی انجام معاملات منصفانه در داخل کشور را فراهم کرده است.

بنا بر گفته‌ی دو منبع آگاه، که از فرآیند پذیرش درخواست‌ها اطلاع دارند، با وجود گذشت یک سال از زمان ارسال درخواست از سوی ویزا و مسترکارت، بانک مرکزی خلق چین هنوز به صورت رسمی اعلام موافقت نکرده است.

امتناع چین از پذیرش درخواست‌ها، می‌تواند به بروز مشکلاتی در مذاکرات تجاری بین واشنگتن و پکن منجر شود. این مذاکرات در مرحله‌ای بحرانی قرار دارند و با تمام شدن مهلت تعیین‌شده در ۲ مارس، یا توافقی جدید حاصل می‌شود و یا نرخ تعرفه‌ها افزایش پیدا می‌کند.

ایالات‌متحده درصدد است تا بازار قابل دسترس برای شرکت‌های خدمات مالی آمریکایی را گسترش دهد؛ علاوه بر آن، اعمال تغییرات در سیاست‌های اقتصادی چین نیز یکی دیگر از اهداف ایالات‌متحده از انجام مذاکرات به شمار می‌رود. نماینده‌ی دفتر تجارت ایالات‌متحده، که رهبری مذاکرات را به عهده دارد، از پاسخ دادن به پرسشی که چند روز پیش، در همین مورد از او پرسیده شده بود، امتناع کرد.

در یک فرآیند مجوز دهی معمول چینی (که در زبان محلی شولی (shouli) نامیده می‌شود)، پذیرش و تایید رسمی درخواست، اولین گام به شمار می‌رود. بر طبق دستورالعمل رسیدگی به درخواست، که در سال ۲۰۱۷ منتشر شده، بانک مرکزی خلق چین باید طی ۹۰ روز بعد از تایید درخواست، نسبت به تعیین تکلیف آن اقدام کند.

یکی از افراد دست‌اندرکار، چنین می‌گوید: «روندی که چین در انطباق با سازمان تجارت جهانی در پیش گرفته، عجیب است. بله درست است که این کشور، پس از تایید درخواست، مهلتی را برای رسیدگی به درخواست در نظر گرفته است، اما بحث اینجاست که هیچ کس فکر نمی‌کرد بعد از تایید درخواست، امکان رد کردن آن وجود داشته باشد.»

بازار کارت‌های بانکی در چین

در ماه نوامبر سال گذشته، آمریکن اکسپرس (American Express) به اولین شرکت خارجی فعال حوزه‌ی خدمات کارتی تبدیل شد که درخواست وی مبنی بر راه‌اندازی یک شرکت کارت بانکی چینی، از سوی بانک مرکزی این کشور مورد تایید قرار گرفت. لازم به توضیح است که این شرکت جدید، در مشارکت با یک شریک چینی تاسیس می‌شود و سهم هر طرف، ۵۰ درصد است؛ ولی در قوانین آمده که شرکت‌های مالی کاملا خارجی نیز امکان فعالیت در بازار کشور چین را دارند.

خبرگزاری رویترز، در نوامبر سال ۲۰۱۷ نوشت که کشور چین، ویزا و مسترکارت را تحت‌فشار قرار داده تا تنها در صورت انجام مشارکت با شرکت‌های چینی، مجوز فعالیت در این کشور را داشته باشند.

اما یک مدیر اجرائی، که در یک شرکت بزرگ خارجی خدمات کارتی فعالیت می‌کند، عنوان کرده که بانک مرکزی خلق چین، هیچ توضیحی در راستای علت امتناع از پذیرش درخواست ارائه نکرده است.

وی افزود:

در ابتدا این شک وجود داشت که عدم پذیرش به دلیل جنگ تجاری است، ولی زمانی که درخواست آمریکن اکسپرس مورد موافقت قرار گرفت، این شک از بین رفت. شاید بگویید آمریکن اکسپرس، شرکت کوچکتری است و تاثیر کمتری بر بازار می‌گذارد؛ ولی هیچ کس به روشنی دلیل عدم پذیرش را نمی‌داند. ما به صورت دوره‌ای با بانک مرکزی ارتباط برقرار می‌کنیم، ولی هنوز نتوانسته‌ایم به جواب دقیقی برسیم.

ویزا، مسترکارت و بانک مرکزی خلق چین، هیچ‌یک حاضر به ارائه‌ی توضیحات نشدند.

تلاش ویزا و مسترکارت برای وارد شدن به بازار چین، قدمتی ده ساله دارد. در سال ۲۰۱۲ بود که سازمان تجارت جهانی اعلام کرد دولت چین، در برابر ورود تامین‌کنندگان پرداخت خارجی به این کشور، جبهه گرفته است. دو سال بعد از این اتفاق، دولت ایالات‌متحده شکایتی را علیه همین جبهه‌گیری تنظیم کرد.

در اکتبر سال ۲۰۱۴، کابینه‌ی چین اظهار داشت که درهای کشورش را بر روی بازیگران خارجی خواهد گشود. این کابینه، شش ماه بعد، یک چارچوب مشخص را برای ورود به بازار این کشور تبیین کرد. در سال ۲۰۱۶ نیز بانک مرکزی خلق چین قوانینی را برای شرکت‌های فعال حوزه‌ی خدمات کارت بانکی وضع کرد.

در ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ و بعد از گذشت نزدیک به پنج سال از اعلام سازمان تجارت جهانی، بانک مرکزی خلق چین نسبت به انتشار دستورالعمل بررسی درخواست این قبیل از کسب‌وکارها اقدام کرد.

بانک مرکزی خلق چین سهامدار اصلی یونیون‌پی (Unionpay) چین است. یونیون‌پی به صورت انحصاری، پرداخت‌های داخلی رنمینبی انجام شده از طریق کارت‌های بانکی را مدیریت می‌کند. درست است که ویزا، مسترکارت و ویزا، با بانک‌های تجاری چینی مشارکت دارند و از این طریق کارت‌های اعتباری با برندهای خارجی را صادر می‌کنند، ولی این کارت‌ها تنها برای انجام پرداخت با ارز خارجی کاربرد دارند. کاربران چینی کارت‌های اعتباری ویزا و مسترکارت، تنها در مسافرت‌های بین‌المللی از آن استفاده می‌کنند، ولی اکثریت تاجران بومی، آن‌ها را قبول نمی‌کنند.

بر اساس گزارش پی‌بی‌آر (RBR) که یک گروه تحقیقاتی در حوزه‌ی پرداخت است، تسلط یونیون‌پی بر بازار داخلی چین، موجب کسب ۳۶ درصد از سهم بازار جهانی پرداخت کارتی توسط این شرکت شده است. همین آمار برای ویزا و مسترکارت، به ترتیب برابر است با ۳۲ درصد و ۲۰ درصد. یونیون‌پی به دنبال این است که کسب‌وکارش را به صورت بین‌المللی توسعه دهد، این شرکت، ابتدا بازارهای نوظهور و سپس اروپا را هدف قرار داده است.

با وجود این که اکثر مردم به سمت پرداخت موبایلی تمایل پیدا کرده‌ و کارت‌های پلاستیکی را کنار گذاشته‌اند، ولی بر طبق داده‌های بانک مرکزی خلق چین، رقم‌ تراکنش‌های پرداخت کارتی چین در سال ۲۰۱۸، به ۸۴۸ میلیارد رنمینبی (۱۲۴ میلیارد دلار) رسیده و در مقایسه با سال گذشته، ۱۱.۵ درصد رشد داشته است.

منبع
منبع: Ft

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا