بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

برنامه‌نویس چینی با پیدا کردن یک نقص فنی در دستگاه خودپرداز، یک میلیون دلار پول نقد به جیب زد

اگر بشنوید که یک برنامه‌نویس، راهکار هوشمندانه‌ای برای گرفتن پول نقد مجانی از دستگاه خودپرداز (ATM) پیدا کرده است، ممکن است تصور کنید که در مورد داستان یک فیلم تخیلی صحبت می‌کنیم؛ ولی این داستان حقیقت دارد! ساوت چاینا مورنینگ پست (The South China Morning Post) و دیلی اکونومیک نیوز (Daily Economic News) چین، گزارش کردند که چین چیشنگ (Qin Qisheng) با ۴۳ سال سن، یک نقض فنی عجیب در دستگاه خودپردازی که یکی از کارمندانش راه‌اندازی کرده بود، پیدا کرده و بالغ‌بر ۷ میلیون یوان (برابر با ۱ میلیون دلار آمریکا) پول مجانی دریافت کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بنابر این گزارش، سیستم این بانک در حوالی نیمه شب، قادر نبود به‌درستی داده‌های دریافت پول را ثبت کند؛ در نتیجه کاربر می‌توانست بدون برداشته شدن پولی از حسابش، پول نقد مجانی دریافت کند. به هنگام رخ دادن چنین اتفاقی، سیستم‌های بانکی معمولا برخی هشدارها و خطاها را ارسال می‌کنند، اما چیشنگ با وارد کردن اسکریپت‌هایی در سیستم مربوطه، مانع از ارسال پیام خطا می‌شد.

اولین باری که چیشنگ نسبت به دریافت پول نقد مجانی از دستگاه خودپرداز اقدام کرد، ماه نوامبر سال ۲۰۱۶ بود، ولی در ماه ژانویه‌ و پس از انجام ۱۳۵۸ تراکنش بود که بانک دریافت یک کد اشتباه در سیستم وجود دارد و چیشنگ را به مقامات قضایی تحویل داد.

تعجب‌برانگیزترین بخش ماجرا اینجاست که هواژیا بانک (Huaxia Bank) بعد از دریافت کل پول نقد از چیشنگ، از شکایت خود صرف‌نظر کرد!

شاید یکی از دلایل این اقدام بانک، جلوگیری از بدنام شدن باشد (و ظاهرا نقص فنی موجود حل شده است). چیشنگ عنوان کرد که این کار را به دلیل تست کردن امنیت بانک انجام داده و پول دریافت شده را نگه می‌داشته تا روزی به بانک بازگرداند؛ بانک نامبرده، از پلیس درخواست کرد که پرونده را مختومه کند و در یک گزارش، اعلام کرد که توضیح چیشنگ را مبتنی بر دلیل انجام تخلف، پذیرفته است!

دادگاه تقاضای بانک را رد کرده و چیشنگ را به ۱۰ سال و نیم زندان محکوم کرد. استدلال دادگاه این بود که چیشنگ، به جای انتقال پول دریافت شده، به یک حساب ساختگی در همان بانک، آن را به حساب شخصی خود منتقل کرده و سرمایه‌گذاری‌هایی را در بازار بورس انجام داده است.

در سال‌های اخیر، سرقت‌هایی بزرگ را از دستگاه‌های خودپرداز بانک‌ها شاهد بوده‌ایم و اف‌بی‌آی (FBI) هشدار داده که بر آمار این اقدامات مجرمانه، افزوده خواهد شد؛ ولی تصور این که یک نفر پول غیرقانونی به دست آمده را برای روزهای بازنشستگی پس‌انداز می‌کند، شبیه یک شوخی به نظر می‌رسد.

 

 

 

منبع
راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا