امور زیربناییتعاون و اشتغال

سوء استفاده از مجوز سازمانی اپل ادامه دارد؛ ورود نرم افزار‌های مخرب به آیفون‌ها

 

هکر‌ها موفق شده‌اند تا با پیدا کردن روشی خاص به توسعه‌ی اپلیکیشن‌های آلوده به بدافزار یا کرک شده بپردازند. بسیاری از این افراد نسخه‌ی کرک شده‌ی اپلیکیشن‌های پولی مثل اسپاتیفای، انگری بردز، پوکمون گو، ماین کرفت و دیگر نرم افزار‌های iOS را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار داده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، شرکت‌های غیر قانونی مثل توتو اپ، پاندا هلپر، اپ ولی و توییک باکس تنها چند نمونه از توسعه دهندگان اپلیکیشن‌های کرک شده و غیر قانونی به شمار می‌روند که به انتشار این گونه نرم افزار‌ها اقدام می‌کنند.

آن‌ها با استفاده از مجوز Enterprise اپل -که چندی پیش گوگل و فیسبوک با استفاده از آن مشکلاتی را ایجاد کرده بودند- می‌توانند بدون استفاده از اپ استور، نرم افزار‌های خود را در دسترس کاربران آیفون قرار دهند.

اپلیکیشن‌های کرک شده، همان نسخه‌ی اصلی نرم افزار‌های پولی هستند که به صورت رایگان می‌توان از سرویس‌های آن استفاده کرد و تبلیغ‌هایی که نمایش می‌دهند را دور زد. این اپلیکیشن‌ها از آنجایی که هیچ راهی برای پیگیری‌شان توسط اپل وجود ندارد، خیلی قابل اطمینان نیستند.

از طرفی اپل نمی‌تواند متوجه شود که چه مقدار از این مجوز‌ها در اختیار شرکت‌ها قرار گرفته است. بنابراین جلوگیری از این موضوع کمی دچار مشکل خواهد شد. البته اپل بعد از انتشار اپلیکیشن‌ها می‌تواند مجوز Enterprise دریافت شده را لغو کند تا امکان ادامه‌ی استفاده از نرم افزار‌ها امکان پذیر نباشد.

یکی از سخنگو‌های اپل نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و در این باره به رویترز گفته:

توسعه دهندگانی که از مجوز Enterprise اپل سوء استفاده می‌کنند در واقع خلاف تعهد نامه‌ی اپل عمل کرده‌اند و مجوزشان باطل خواهد شد و در صورت تایید عمدی بودن اقدام‌شان به طور کامل از لیست توسعه دهندگان اپل خارج خواهند شد. ما به شدت پیگیر سوء استفاده‌های احتمالی هستیم.

پیش از این اپل نسبت به گوگل و فیسبوک واکنش‌های صریحی نشان داده بود. از طرفی شرکت آمریکایی در حال ایجاد تمهیداتی است که این اقدامات به حداقل برسند تا از توسعه دهندگان واقعی اپ استور حمایت کند.

منبع
دیجیاتو

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا