انرژی

گرانی بیش از ۵ درصدی نفت با تشدید تحریم‌ها

قیمت نفت روز جمعه تحت تأثیر نشانه‌های کمبود عرضه و پیشرفت مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین صعود کرد و قیمت‌ها را برای کل هفته بیش از پنج درصد افزایش داد.

به گزارش آرمان اقتصادی، بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۱.۱۸ دلار یا ۲.۲ درصد افزایش یافت و در ۵۵.۵۹ دلار در هر بشکه رسید. شاخص قیمت نفت آمریکا برای کل هفته ۵.۴ درصد افزایش نشان داد.

بهای معاملات آتی نفت برنت که قیمت پایه بازار جهانی است، ۱.۶۸ دلار یا ۲.۲ درصد افزایش یافت و در ۶۶.۲۵ دلار در هر بشکه بسته شد. بهای نفت برنت برای کل هفته ۶.۷ درصد رشد ثبت کرد.

همچنین بخوانید

بازار نفت نسبت به پیشرفت هفته گذشته مذاکرات تجاری آمریکا و چین که روی تقاضا برای انرژی دو اقتصاد بزرگ جهان تأثیر مثبت خواهد داشت، خوش‌بینی نشان داد.

خبرگزاری شینهوا روز جمعه پس از دیدار میان شیء جین پینگ، رئیس جمهور چین و رابرت لایتیزر، نماینده تجاری آمریکا و استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا در پکن، گزارش کرد آمریکا و چین پیشرفت مهمی در مذاکرات اخیر داشته‌اند.

اوپک هفته گذشته در گزارش ماهانه خود اعلام کرد تولید نفت این گروه در ژانویه تقریباً ۸۰۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرده و به ۳۰.۸۱ میلیون بشکه در روز رسیده است و بزرگترین کاهش تولید در اوپک در ژانویه از سوی عربستان سعودی انجام گرفت که به ۳۵۰ هزار بشکه در روز بالغ شد.

پیش از انتشار این گزارش، خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی به روزنامه فایننشیال تایمز گفته بود تولید نفت این کشور در مارس بیش از نیم میلیون بشکه در روز پایین سقف تولیدش تحت توافق اوپک خواهد بود و به ۹.۸ میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت.

به گفته تحلیگران کومرس بانک، بازار در حال حاضر به اخبار تقویت کننده قیمت‌ها مانند اعلام کاهش تولید بیشتر از سوی عربستان سعودی واکنش نشان می‌دهد.

تحلیلگران می‌گویند اقدام عربستان با تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران و ونزوئلا همزمان شده و جلوگیری از کمبود عرضه در بازار را برای تولیدکنندگان شیل آمریکا یا هر تولیدکننده دیگری دشوار کرده است.

بر اساس گزارش مارکت واچ، شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد شمار دکل‌های حفاری نفت فعال آمریکا هفته گذشته ۳ حلقه افزایش یافته و به ۸۵۷ حلقه رسید که دومین افزایش هفتگی متوالی بود.

با این حال آنچه که انتظارات برای محدود شدن عرضه در بازار را تقویت کرد، گزارش انرژی اینتلیجنس به نقل از منابع آگاه بود که بر اساس آن، شرکت آرامکوی سعودی تولید نفت در میدان نفتی فراساحلی سفانیه – بزرگترین میدان نفتی فراساحلی جهان – را متوقف کرده است. این میدان ظرفیت تولید بیش از یک میلیون بشکه در روز را دارد.

آرامکو جمعه به رویترز اعلام کرد همه تأسیسات و فعالیت‌های این شرکت از جمله سفانیه مشکلی نداشته و در وضعیت عادی هستند. یک منبع آگاه پیش‌تر گفته بود فعالیت این میدان به دنبال قطع شدن کابل برق اصلی آن توسط لنگر یک کشتی، متوقف شده است.

 

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا