اقتصاد کلان

۲۲ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی شناسایی شد/ وصول ۱۳۶ میلیارد تومان مالیات از تراکنش‌های مشکوک بانکی

رئیس کل پیشین سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد: با بررسی صورت حساب های بانکی ۱۳ هزار و ۸۳۰ مودی مشکوک به فرار مالیاتی، در مجموع تاکنون ۱۳۶ میلیارد تومان مالیات وصول شده است.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از سازمان امور مالیاتی کشور، «سید کامل تقوی نژاد» که امروز به عنوان «معاون توسعه مدیریت و منابع و سرپرست معاونت برنامه ریزی ‏راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت» منصوب شد، در گفت و گویی به تشریح دستاوردهای خود در سازمان مالیاتی پرداخت.

وی گفت: یکی از شیوه‌های مهم شناسایی فرارهای مالیاتی، استفاده از اطلاعات تراکنش‌های بانکی مشکوک است؛ اطلاعات مربوط به تراکنش‌های بانکی اشخاص به‌ طور مستمر از ادارات‌کل امور مالیاتی سراسر کشور اخذ و پیگیری‌های لازم تا زمان قطعیت و وصول مالیات انجام می‌ شود.

همچنین بخوانید

تقوی نژاد افزود: همچنین برای اشراف کامل بر این فرایند، پیشنهاد طراحی و پیاده‌سازی «سامانه تراکنش‌های بانکی مشکوک» به ‌منظور تسریع در دریافت اطلاعات تراکنش‌های بانکی در بستر یکپارچه تبادل اطلاعات اقتصادی و ارسال اطلاعات گردش حساب‌های بانکی به ادارات ‌کل از طریق مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات ارائه و اجرایی شده است.

وی اظهارداشت: ‌اکنون هفت بانک، اطلاعات تراکنش‌های بانکی را در بستر وب‌ سرویس مذکور ارسال کرده و بقیه بانک‌ها و موسسات مالی نیز، اطلاعات تراکنش‌های بانکی را در قالب لوح فشرده به سازمان ارسال می‌کنند.

رئیس کل سابق سازمان امور مالیاتی افزود: بر این اساس، اقدام های لازم به منظور اخذ صورتحساب‌های بانکی ۱۳ هزار و ۸۳۰ مودی مشکوک به فرار مالیاتی، تفکیک و ارسال اطلاعات به ادارات کل جهت شناسایی مودیان، مطالبه و وصول مالیات متعلقه انجام گرفته است.

وی ادامه داد: بررسی‌ها منجر به صدور بیش از ۱۲ هزار برگ تشخیص شده که از این تعداد، حدود ۴۲۰۰ برگ قطعی به مبلغ ۱۰۷۱ میلیارد تومان صادر و تاکنون قریب به ۱۳۶ میلیارد تومان وصول شده است.

تقوی نژاد گفت: همچنین از نیمه دوم سال ۹۵ تا نیمه بهمن امسال از محل رسیدگی به تراکنش‌های بانکی مشکوک، مبلغی بیش از ۱۵ هزار و ۳۴۹ میلیارد تومان از مودیان (با صدور برگ تشخیص) مالیات اخذ شده است.

وی اضافه کرد: افزون بر ۱۵۷ میلیون رکورد اطلاعات تراکنش‌های بانکی افراد مشکوک به فرار در سطح کشور، در دستور رسیدگی واحدهای مالیاتی قرار دارد و بالغ بر هفت هزار و ۷۲ مورد مشکوک به فرار مالیاتی به ادارات مالیاتی سراسر کشور توزیع شده و رسیدگی آنها در دستور کار قرار دارد.

به گفته تقوی نژاد، همچنین بیش از یک هزار و ۷۵۵ مورد مشکوک به فرار مالیاتی نیز در اقدام مشترک بین سازمان امور مالیاتی و دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی در دستور کار بررسی و تکمیل اطلاعات قرار گرفته است.

۲۲ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی شناسایی شده

وی ادامه داد: نقطه آغاز و فصل مشترک در تمامی شیوه‌های مبارزه با فرار مالیاتی، اشراف اطلاعاتی به درآمد واقعی افراد برای تشخیص مالیات عادلانه است.

رئیس کل پیشین سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: اشراف اطلاعاتی به فعالیت اقتصادی و درآمدزایی افراد، مسیر شناسایی فرار مالیاتی را هموار می‌سازد.تقوی نژاد اعلام کرد: مجموع میزان فرار مالیاتی شناسایی و مطالبه شده طی یک سال اخیر، رقمی معادل ۲۲ هزار میلیارد تومان بوده که یک رکورد تاریخی در زمینه مبارزه با فرار مالیاتی در کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: با اتکا به اطلاعات سامانه طرح جامع مالیاتی تنها از یک نفر به ‌اندازه یک‌ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مالیات گرفتیم. یعنی به‌جای آنکه سراغ اصناف برویم و به آنها فشار وارد کنیم، به سراغ شناسایی فرارهای مالیاتی رفتیم.تقوی نژاد ادامه داد: همچنین تاکنون بیش از یک‌ میلیون و ۳۰۰ هزار مودی جدید شناسایی شده که از این تعداد، حدود ۶۰۰ هزار مودی در سال ۱۳۹۶ شناسایی شده‌اند.

آخرین وضعیت اجرای طرح جامع مالیاتی

تقوی نژاد در ادامه به اجرای طرح جامع مالیاتی در این سازمان اشاره کرد و مهمترین عامل برای اجرای طرح جامع مالیاتی را تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر انتخاب راهکارهای مبتنی بر اقتصاد مقاومتی دانست.

وی افزود: افزایش درآمدهای مالیاتی از طریق جلوگیری از فرار مالیاتی، حذف معافیت‌های غیرضروری، شناسایی مودیان جدید مالیاتی، تسریع در فرآیند تشخیص و وصول مالیات، کاهش هزینه‌های عملیات مالیاتی از طریق مکانیزه کردن عملیات و بهینه‌سازی فرایندها از اهداف اجرای طرح جامع مالیاتی است.

رئیس کل سابق سازمان امور مالیاتی گفت: در بُعد جغرافیایی، تعداد ۴۲ اداره کل امور مالیاتی، با بیش از ۳۰ هزار نفر کارکنان و ۵ میلیون مودی مالیاتی گسترده شده در سراسر کشور، دامنه پروژه را تشکیل می‌دهد.

وی تصریح کرد: استراتژی سازمان، کاهش میزان بارگذاری اظهارنامه‌ها در سامانه‌های تک منبعی و افزایش میزان بارگذاری در سامانه یکپارچه مالیاتی است.

تقوی نژاد با بیان اینکه امسال ۱۰۰ درصد اظهارنامه‌های مالیاتی به‌ صورت الکترونیکی دریافت شد، ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی، امسال ۱۰۰ درصد اظهارنامه‌های عملکرد ۱۳۹۶ در سامانه «سنیم» رسیدگی می شود.

سامانه تامین بانک اطلاعات مودیان

وی درباره تامین بانک اطلاعات مودیان گفت: در عملیات اجرایی طرح جامع مالیاتی ضمن اتصال به پایگاه اطلاعات ارزیابی ریسک سامانه یکپارچه مالیاتی و اتصال به بخش حسابرسی سامانه نرم‌ افزاری یکپارچه مالیاتی، چهار سامانه اختصاصی نیز تولید و روی اطلاعات این پایگاه اطلاعاتی عملیاتی شده است.

رئیس سازمان امور مالیاتی افزود: جستجوی اطلاعات مالیاتی مودیان نخستین بخش سامانه طرح جامع مالیاتی است که در تمام ادارات کل استفاده می شود.وی ادامه داد: این سامانه امکان جستجوی اطلاعات یک مودی در بخش درون و برون‌سازمانی در کمترین زمان ممکن را داراست. همچنین، این سامانه امکان استخراج سوابق مودی در تمامی منابع مالیاتی و اطلاعات دریافتی از خارج سازمان را فراهم است.

به گفته تقوی نژاد سامانه پالایش و الحاق اطلاعات به پرونده‌های مالیاتی دومین سامانه است که امکان ویرایش اطلاعات ثبت‌شده توسط مودیان به درخواست آنها، امکان گزارش ‌گیری‌های متعدد نظارتی و بهره‌برداری از اطلاعات ازجمله ویژگی‌های این سامانه محسوب می‌شود.

وی سامانه بررسی و پیگیری تشکیل پرونده مودیان شناسایی‌شده را سومین سامانه طرح جامع مالیاتی بیان کرد و گفت: این سامانه برای تطابق سیستمی اطلاعات با پرونده‌های مالیاتی و استخراج اطلاعات فاقد پرونده استفاده می شود.

رئیس سازمان امور مالیاتی بیان کرد: سامانه بررسی تراکنش‌های بانکی مشکوک که از طریق آن اطلاعات این تراکنش‌ها از طریق بانک احصا شده و بر اساس موقعیت جغرافیایی ادارات کل امور مالیاتی در سامانه بارگذاری شده و به پرونده‌های مالیاتی الصاق و سپس به واحدهای مالیاتی ارسال می‌شود. این فرآیند در سامانه جامع مالیاتی کدگذاری و بعد از ثبت نتیجه گزارش‌های مدیریتی تهیه می‌شود.

جمع آوری یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون رکورد اطلاعاتی

تقوی نژاد درباره دستگاه هایی که با سازمان امور مالیاتی همکاری کردند، گفت: تاکنون دستگاه‌های زیادی با سازمان مالیاتی همکاری کردند، اما تعدادی نیز همکاری خوبی نکردند که در حال پیگیری است.

وی گفت: تاکنون یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون رکورد اطلاعاتی در بانک اطلاعاتی سازمان جمع‌آوری‌شده است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا