بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

با ۱۱ استارت‌آپ فین‌تک ایالت متحده آمریکا که عنوان ارزشمندترین استارت‌آپ‌های فین‌تک را به خود اختصاص داده‌اند، آشنا شوید

استارت‌آپ‌های فین‌تک، هم‌چنان به جذب توجهات و سرمایه‌های جهانی به سمت خود ادامه می‌دهند. در سال ۲۰۱۸، ارزش‌گذاری روی برخی استارت‌آپ‌های فین‌تک پا فراتر از حد انتظار گذاشت و در آمریکا، شاهد ظهور یونیکورن‌هایی بودیم که توانستند صنعت خدمات مالی را در بهت فرو ببرند.

سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌های فین‌تک ایالات متحده آمریکا مرز ۱۲/۴ میلیارد دلار را نیز رد کرد، که به گزارش سی‌بی اینسایس (CB Insights)، روند رشدی ۴۳ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۷ را نشان می‌دهد.

۳۰ درصد از این رشد چشم‌گیر را سرمایه‌گذاری‌های جسورانه به خود اختصاص داده‌اند و از همین رو نیز بریکس (Brex) پیش‌بینی می‌کند که این استارت‌آپ‌ها، به زودی به دنبال تبدیل سرمایه‌های خود به پول نقد خواهند رفت. بر اساس تحلیل‌های بریکس، استارت‌آپ‌ها به زودی به دلار نیاز پیدا خواهند کرد و به تبع آن، سرمایه‌های جذب کرده را طی دو یا چند نوبت به پول نقد تبدیل خواهند کرد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، هرچند که در این روند، محدودیت‌های رگولاتوری پیرامون ارزهای رمزنگاری‌شده نیز بی‌تاثیر نیستند. در این مقاله قصد داریم تعدادی از استارت‌آپ‌های ارزشمند فین‌تک مبتنی بر سرمایه‌گذاری جسورانه را معرفی کنیم:

 

۱) استرایپ؛ ۲۲/۵ میلیارد دلار

استارت‌آپی که در بدو امر برای سرویس‌دهی به کسب‌وکارهای آنلاین کوچک راه‌اندازی شده بود، امروزه غول‌های فناوری بزرگی هم‌چون مایکروسافت و آمازون را نیز پشتیبانی می‌کند. شرکتی با حاشیه‌ی سود فوق‌العاده بالا که قریب به نیمی از خریدهای کاربران آمریکایی در سال گذشته را به خود اختصاص داده است و به‌عنوان ارزشمندترین استارت‌آپ فین‌تک آمریکا شناخته می‌شود.

شرکتی که در حال حاضر موتور مالی بیش از ۱۰۰۰۰۰ شرکت کوچک و بزرگ از اقصی نقاط جهان است و روند رشد فوق‌العاده خود را با معرفی سه محصول جدید دیگر در سال ۲۰۱۸ میلادی تمدید کرده است: فناوری صدور کارت اعتباری، نرم‌افزارهای نقطه فروش و پلتفرم صدور صورت‌حساب برای کسب‌وکارهای اشتراکی.

هم‌بنیان‌گذاران: مدیر عامل – پاتریک کالیسون (Patrick Collison)؛ ۳۰ ساله و مدیر اجرایی – جان کالیسون (John Collison)؛ ۲۸ ساله؛ برادران ایرلندی الاصل، که تحصیل در دانشگاه‌های مطرحی همچون ام‌آی‌تی (پاتریک) و ‌هاروارد (جان) را نصفه و نیمه ر‌ها کرده و در سال ۲۰۱۱ اقدام به راه‌اندازی استرایپ کردند.

استارت‌آپ‌های ارزشمند فین‌تک

برایان آرمسترانگ (Brian Armstrong) مدیر عامل و موسس استارت‌آپ کوین‌بیس

۲) کوین‌بیس؛ ۸ میلیارد دلار

صرافی ارز‌های رمزنگاری‌شده بزرگ کوین‌بیس، طی سال گذشته پا از تخصص و فیلد اصلی خود فراتر گذاشته و اقدام به راه‌اندازی پلتفرم‌های دادوستد نهادی و تخصصی نموده است. این شرکت که سابق بر این یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های رمزارز و ارائه دهنده کیف‌پول‌های بیت‌کوین بود، اکنون قادر است در حوزه حفاظت از ارز‌های رمزنگاری‌شده و پلتفرم‌های معاملاتی نهادی نیز فعالیت کند.

خرید شرکت ارن (Earn) توسط این شرکت طی سال گذشته نیز رویکرد مثبت دیگری بوده است که می‌توان از آن نام برد. در پی این خرید، کاربران قادر خواهند بود تا با پرداخت مبلغی از طریق ارز رمزنگاری‌شده بیت‌کوین، با کارشناسان شرکت از طریق ایمیل ارتباط برقرار کرده و سوالات، مشکلات و مباحث موردنظر خود را با آن‌ها در میان بگذارند. این خرید، که طبق گفته‌ها ۱۰۰ میلیون دلار هزینه روی دست کوین‌بیس گذاشته است، گامی‌ بزرگ در راستای افزایش آگاهی کاربران در مورد ارز‌های رمزنگاری‌شده و ارائه خدمات آموزشی درست به آن‌ها است.

به گفته وب‌سایت رسمی‌ کوین‌بیس، این شرکت در نظر دارد تا در آیند‌ه‌ای نه چندان دور، خدمات آموزشی بسیار بیشتر و حرفه‌ای‌تری را از طریق پلتفرم کوین‌بیس-ارن خود در اختیار کاربران‌اش قرار دهد.

هم‌بنیان‌گذاران: برایان آرمسترانگ (Brian Armstrong)؛ ۳۶ ساله، کسی که هولدینگ‌های کوین‌بیس او را به یک میلیاردر بزرگ تبدیل کرده است.

استارت‌آپ‌های ارزشمند فین‌تکاستارت‌آپ‌های ارزشمند فین‌تک

بیجو بات (Baiju Bhatt) هم‌بنیان‌گذار استارت‌آپ فین‌تک رابین‌هود

۳) رابین‌هود؛ ۵/۶ میلیارد دلار

رابین‌هود، یک کارگزار مجازی بورس است که با استفاده از یک اپلیکیشن موبایلی، تجارت آزاد سهام (با کمیسیون صفر در بورس آمریکا)، مدیریت صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETFs)، ارز‌های رمزنگاری‌شده و گزینه‌هایی نظیر آن را ممکن می‌سازد.

راه‌اندازی اپلیکیشن جدید رابین‌هود با عنوان رابین‌هود گلد (Robinhood Gold)، که نیازمند دریافت اشتراک از سوی کاربران و پرداخت هزینه از سوی آن‌ها است، سرویس نوآورانه جدیدی است که به نظر می‌رسد می‌تواند آینده مالی این شرکت را تامین کند. دریافت ۶ درصد سود از کاربران در ازای ساعت‌ها معامله و تجارت حاشیه‌ای، چیزی است که مدیر عامل شرکت آن را عامل کسب درآمد رابین‌هود در سال‌های پیش رو می‌داند.

پلتفرم رابین‌هود، عنوان سریع‌ترین رشد تاریخ را در میان کل استارت‌آپ‌های جهان به یدک می‌کشد و این را می‌توان از تعداد کاربرانی فهمید که هم اکنون از اپلیکیشن کاربردی این استارت‌آپ فین‌تک موفق استفاده می‌کنند.

تا می‌ سال ۲۰۱۵ میلادی، رابین‌هود تنها شرکتی بود که امکان تجارت بدون کمیسیون در بورس را در اختیار کاربران‌اش قرار می‌داد و این در حالی بود که بخش عمد‌ه‌ای از این کاربران را نسل هزاره تشکیل می‌دادند. با توجه به استقبالی که از این پلتفرم به عمل آمده و رشد چشم‌گیری که از آن سراغ داریم، انتظار می‌رود که وعده‌های مدیر عامل آن در مورد ورود به بازار پول و سرمایه با استفاده از یک برنامه مدیریت پول مدرن و نوآورانه، در سال پیش رو جامه عمل بپوشد.

هم‌بنیان‌گذاران: بیجو بات (Baiju Bhatt)؛ ۳۴ ساله، مهاجر آمریکایی با پدر و مادری هندی؛ ولاد تنو (Vlad Tenev)؛ ۳۲ ساله، متولد بلغارستان (که هر دو در دانشگاه استفورد تحصیل کرده و همان‌جا نیز آشنا شده‌اند).

استارت‌آپ‌های ارزشمند فین‌تکاستارت‌آپ‌های ارزشمند فین‌تک

برد گارلینگ‌هاوس (Brad Garlinghouse) مدیر عامل ریپل

۴) ریپل؛ ۵ میلیارد دلار

شبکه پرداخت ریپل و ارز رمزنگاری‌شده آن ایکس‌آر‌پی (XRP)، که در سال ۲۰۱۲ میلادی به جهان معرفی شدند را می‌توان یک رقیب جدی برای سوئیفت (SWIFT) قلمداد کرد. سوئیفت که نام اختصاری جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی (Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication) است، یک انجمن تعاونی غیرانتفاعی است که هدف آن، برقراری روابط بین‌المللی استارندارد بین کشور‌هایی است که در آن مشارکت کرده‌اند.

در حال حاضر بیش از ۹۷۰۰ عنوان بانک و موسسه مالی در این شبکه عضو هستند و از طریق آن، تراکنش‌های مالی، تعاملات و فرایند‌های پرداخت برون‌مرزی خود را انجام می‌دهند. این در حالی است که شبکه ریپل با دفتر کل توزیع‌شده خود معرفی شده است تا جایگزین سوئیفت شده و تراکنش‌های آنلاین بین‌المللی را تسریع و تسهیل کند.

هر تراکنش در شبکه پرداخت ریپل نهایتاً چهار ثانیه به طول می‌انجامد و این در حالی است که سایر شبکه‌های پرداخت آنلاین مبتنی بر ارز‌های رمزنگاری‌شده نظیر بیت‌کوین و اتریوم، زمان زیادی از کاربران می‌گیرند.

زمان مورد نیاز برای تراکنش‌های مشابه در شبکه اتریوم چیزی در حدود  دو دقیقه است، هرچند که در مورد بیت‌کوین، این زمان ممکن است با توجه به ترافیک بالای شبکه به چندین ساعت نیز بکشد. البته این نیمه پر لیوان است و در مورد پرداخت‌های برون‌مرزی مبتنی بر سیستم‌های مالی سنتی، ممکن است سه روز الی یک هفته زمان نیاز باشد تا یک فرایند پرداخت برون‌مرزی تکمیل شد.

با این اوصاف، می‌توان حدس زد که نوآوری ریپل در عرضه‌ی بلاکچین و ارز‌های رمزنگاری‌شده چقدر حائز اهمیت است و می‌تواند مورد توجه شرکت‌ها، کسب‌وکار‌ها و کاربران قرار گیرد.

این شرکت به کاربران خود اجازه می‌دهد تا پرداخت‌های برون‌مرزی‌شان را بر اساس ارز رمزنگاری‌شده ریپل با عنوان ایکس‌آرپی بین کشور‌های مختلف انجام دهند بدون این‌که زمان یا هزینه گزافی بابت آن متحمل شده باشند. گفتنی است، ارز رمزنگاری‌شده ایکس‌آرپی، در حال حاضر، پس از بیت‌کوین دومین ارز رمزنگاری‌شده ارزشمند جهان است که کاربران زیادی را نیز به سمت خود جذب کرده است.

مدیر عامل: برد گارلینگ‌هاوس (Brad Garlinghouse)؛ ۴۸ ساله، مدیر اجرایی اسبق شرکت ای‌اوال (AOL)

استارت‌آپ‌های ارزشمند فین‌تکاستارت‌آپ‌های ارزشمند فین‌تک

آنتونی نوتو (Anthony Noto) مدیر عامل سوفای

۵) سوفای؛ ۴/۴ میلیارد دلار

سوفای که در سال ۲۰۱۱ فعالیت خود را با تامین مالی دانش‌آموزان و دانشجویان و ارائه وام‌های آنلاین به آن‌ها آغاز کرده بود، پس از مدتی گستره خدمات خود را توسعه داده و سایر محصولات و خدمات را نیز به پلتفرم خود افزود که ارائه وام‌های مسکن، مشاوره‌های سرمایه‌گذاری رباتیک و بیمه عمر به نسل هزاره غنی، از آن جمله‌اند.

مدیرعامل: آنتونی نوتو (Anthony Noto)؛ ۵۰ ساله، مدیر اجرایی اسبق توئیتر

استارت‌آپ‌های ارزشمند فین‌تکاستارت‌آپ‌های ارزشمند فین‌تک

از سمت چپ: کنث لین (Kenneth Lin)؛ نیکول ماستارد (Nichole Mustard) و رایان گراسیانو (Ryan Graciano) هم‌بنیان‌گذاران استارت‌آپ فین‌تک کردیت کارما

۶) کدریت کارما؛ ۴/۴ میلیارد دلار

پشتیبانی از بیش از ۸۵ میلیون کاربر از سراسر جهان به واسطه‌ی پلتفرم رایگان این شرکت، موضوعی است که می‌تواند هر شنوند‌ه‌ای را به وجد بیاورد.

مجموعه‌ای از خدمات رایگان اما بسیار استراتژیک، شامل ارائه امتیاز‌های اعتباری کاربران بر اساس اطلاعات کارت اعتباری آن‌ها، ارائه کارنامه‌های اعتباری کاربران و رده‌بندی فعالیت‌های آن‌ها، شبیه‌سازی امتیاز‌های اعتباری و تاثیر فعالیت‌های مالی مختلف روی این امتیاز‌ها، نرم‌افزار‌های تخمین مالیات، ارائه مشاوره و کمک به حل ایرادات گزارش اعتباری و هشدار به کاربران هنگام باز شدن حساب جدید با استفاده از نام کاربری آن‌ها، از جمله خدماتی هستند که توانسته است کردیت کارما را به یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های تامین مالی شخصی مبدل کند.

هم‌بنیان‌گذاران: مدیر عامل – کنث لین (Kenneth Lin)؛ ۴۳ ساله؛ مدیر ارشد درآمد – نیکول ماستارد (Nichole Mustard)؛ ۴۵ ساله و مدیر ارشد فناوری – رایان گراسیانو (Ryan Graciano)؛ ۳۷ ساله

استارت‌آپ‌های ارزشمند فین‌تکاستارت‌آپ‌های ارزشمند فین‌تک

جرمی‌ آلیر (Jeremy Allaire) موسس و مدیر عامل استارت‌آپ فین‌تک سیرکل

۷) سیرکل؛ ۳ میلیارد دلار

غول بزرگ ارز‌های رمزنگاری‌شده جهان، سیرکل فایننشیال، سال گذشته با خرید صرافی برجسته ارز‌های رمزنگاری‌شده پولونیکس (Poloniex) وارد عرصه جدیدی شد که وی را در تیررس صرافی‌های بزرگی همچون کوین‌بیس (Coinbase) و بیترکس (Bittrex) قرار می‌دهد. در پی این نوآوری، سیرکل قادر خواهد بود تا زین پس در حوزه داد و ستد، سرمایه‌گذاری و پرداخت‌های مبتنی بر ارز‌های رمزنگاری‌شده نیز فعالیت کند.

بسیاری از کاربران با حذف بیت‌کوین از اپلیکیشن پرداخت این شرکت دیگر تمایلی برای استفاده از آن نداشتند و به نظر می‌رسید که دوران اوج سیرکل به پایان رسیده است؛ اما اکنون، با این معامله فوق‌العاده‌، که بزرگ‌ترین خرید این شرکت به شمار می‌آید، امکان دسترسی به تمام ارز‌های دیجیتال و توکن‌‌های رمزپایه در اختیار کاربران سیرکل قرار خواهد گرفت.

این یک معامله دو سر برد است که طی آن، کاربران سیرکل بار دیگر قادر به داد و ستد و تبادل ارز رمزنگاری‌شده بیت‌کوین خواهند بود و برای پولونیکس نیز سود زیادی را در پی خواهد داشت؛ چراکه چند ماهی بود به دلیل افزایش شکایات کاربران از این صرافی، سرعت مبادلات آن به طرز چشم‌گیری کاهش یافته بود و اکنون، سرویس جدید سیرکل پولونیکس، این ضایعه را جبران خواهد کرد.

ضمن این‌که مشارکت سیرکل و کوین‌بیس برای راه‌اندازی استیبل کوین (ارز باثبات) یو‌اس‌دی‌سی (USDC) نیز از جمله دستاورد‌های اخیر دیگر سیرکل بوده است، که به روند روبه‌رشد این شرکت در حوزه رمزنگاری کمک شایانی کرده است. در نتیجه این رویکرد، کاربران قادر خواهند بود تا از اکتبر سال گذشته به این طرف، از استیبل کوین یو‌اس‌دی‌سی استفاده کنند و کوین‌بیس نیز آن را پشتیبانی می‌کند.

این ارز بر مبنای بلاکچین اتریوم (یک توکن ERC20) طراحی و ایجاد شده است و توسط دلار ایالات متحده آمریکا پشتیبانی می‌شود. استیبل کوینی با پشتیبانی ارز سنتی، با محافظت قانونی و تاییدیه شرکت شخص ثالث که کاملاً شفاف و قابل اطمینان است. این استیبل کوین در حال حاضر بین ۲۰ ارز رمزنگاری‌شده برتر جهان جای گرفته است اما این نکته را نیز نباید فراموش کرد که ارزش آن و میزان مقبولیت‌اش روزبه‌روز نیز افزایش پیدا کرده و در حال صعود است.

بنیانگذار و مدیر عامل: جرمی‌ آلیر (Jeremy Allaire)؛ ۴۷ ساله، موسس سابق پلتفرم ویدئویی آنلاین برایت‌کاو (Brightcove)

استارت‌آپ‌های ارزشمند فین‌تکاستارت‌آپ‌های ارزشمند فین‌تک

راچ پریت (Zach Perret) موسس و مدیر عامل استارت‌آپ فین‌تک پلید

۸) پلید؛ ۲/۶۵ میلیارد دلار

پلید نیز از جمله استارت‌آپ‌هایی است که نقش پررنگی در اکوسیستم فین‌تک ایفا می‌کند. پلتفرم این استارت‌آپ، قادر است اپلیکیشن‌های پرداخت فین‌تکی مختلفی نظیر رابین‌هود (Robinhood)، ونمو (Venmo) و کوین‌بیس (Coinbase) و یا اپلیکیشن‌های ارائه شده از سوی سیستم‌های مالی شخصی نظیر بترمنت (Betterment) را به حساب‌های بانکی کاربران متصل کند تا به این ترتیب، انتقال و پی‌گیری وجوه را ممکن ساخته و فرایند‌های احراز هویت را تسریع کند.

پلید، در حال حاضر با بیش از ۱۰۰،۰۰۰ بانک ادغام شده است. بر اساس گزارشات، حجم کاربران متصل شده به پلتفرم پلید چیزی در حدود  درصد از جمعیت کل ایالات متحده آمریکا است و نسبت به سال گذشته بیش از ۱۳ درصد افزایش داشته است. این استارت‌آپ را می‌توان یک بک-اند (back-end) برای بسیاری از استارت‌آپ‌های سیلیکون ولی قلمداد کرد.

پلید در ماه ژانویه توانست استارت‌آپ فین‌تک کوئوو (Quovo) را به مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار تحت تملک خود درآورد که در زمینه گردآوری داده‌های سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کند.

بنیان‌گذار و مدیر عامل: راچ پریت (Zach Perret)؛ ۳۱ ساله، مشاور سابق بین (Bain) که پلید را تنها دو سال پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه دوک (Duke University) راه‌اندازی کرده است.

۹) سه استارت‌آپ با ارزش‌گذاری یکسان:

آوانت؛ ۲ میلیارد دلار

آوانت که در سال ۲۰۱۲ میلادی راه‌اندازی شده است، ارائه دهنده وام‌های سریع آنلاین به مبالغ ۲،۰۰۰ الی ۳۵،۰۰۰ هزار دلار برای شهروندان متوسط آمریکایی است.

بنیان‌گذار و موسس: آل گلداستین (Al Goldstein)؛ ۳۸ ساله، کارآفرنی املاک و مستغلات و فناوری شیکاگو

 

گوستو؛ ۲ میلیارد دلار

این استارت‌آپ مبتنی بر فناوری ابر، کسب‌وکارهای دارای کارکنان یک الی ۱۰۰ نفری را کمک می‌کند تا فرایندها و پروسه‌های سازمانی خود نظیر مدیریت نیروی انسانی، پردازش حقوق و دستمزد و کنترل و ارائه خدمات به نیروها و کاربران‌شان را به بهترین شکل ممکن انجام دهند. بهای ماهانه خدمات گوستو (شامل خدمات حقوق و دستمزد به استثنای خدمات مربوط به منابع انسانی) مبلغ ۳۹ دلار است، که در کنار آن، ۶ دلار نیز به ازای هر کارمند دریافت می‌شود. درصورت ارائه خدمات کامل نیز مبلغ دریافتی ماهیانه ۱۴۹ دلار خواهد بود که در کنار آن، ۱۲ دلار نیز به ازای هر کارمند دریافت خواهد شد.

هم‌بنیان‌گذاران: مدیر عامل – جاش ریوز (Josh Reeves)؛ ۳۵ ساله؛ مدیر ارشد فناوری – ادوارد کیم (Edward Kim)؛ ۳۵ ساله و مدیر ارشد محصولات – تامر لاندن (Tomer London)؛ ۳۴ ساله

 

زنفیتس؛ ۲ میلیارد دلار

نرم‌افزاری مبتنی بر ابر، که کسب‌وکارها را در پرداخت حقوق و دستمزدها به‌صورت اتموماتیک یاری کرده در راستای بهبود فرایندهای خدماتی و منابع انسانی کمک می‌کند.

مدیر عامل: جی فالچر (Jay Fulcher)، یکی از کهنه‌کاران نرم‌افزارهای کسب‌وکار

اعداد و ارقام با استناد به: پیچ‌بوک (PitchBook)

 

منبع
راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا