امور زیربناییتعاون و اشتغال

کسب و کار ایرانی در برندسازی ناموفقند

یک استاد دانشگاه تهران گفت: کسب و کار ایرانی تاکنون در بحث برندسازی موفق نبوده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، به میثم شفیعی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: بدون شک در دنیای کسب و کار امروز «برند» فاکتور انتخاب مصرف کنندگان و به تعبیری شاخص انتخاب کسب و کار است.

وی همچنین اظهارداشت: کسب و کارها در فضای پر رقابت دنیای امروز باید مشتری مدار باشندچون در غیر این صورت از چرخه رقابت حذف خواهند شد.

همچنین بخوانید

استاد دانشگاه تهران گفت: بطورکلی اگر هر مدل کسب و کاری بخواهد در دنیای امروز موفق شود باید دارای سه ویژگی از قبیل شناخت صحیح، یادگیری و اجرا خوب و مناسب باشد.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا صاحبان کسب و کار ایرانی نتوانسته اند در بحث برندسازی موفق و همینطور مردم را با خود همراه کنند، افزود: شوربختانه کسب و کارهای داخلی در هر سه رکن یعنی شناخت، یادگیری و اجرا به معنای واقعی مشکل دارند.

شفیعی بیان داشت: کارفرماهای ایرانی هنوز تعریف برند را به خوبی نمی داند تا بفهمند برند به درد چه می خورد.

وی گفت: متاسفانه شرکت های بزرگ هنوز فکر می کنند رقابت معنا ندارد پس هرکالا و با هر کیفیتی تولید کنند مردم خریداری خواهند کرد.

این استاد دانشگاه افزود: بسیاری از تولید کنندگان هنوز نمی دانند چطوری باید با خارجی ها رقابت کنند.

وی در ادامه این مصاحبه به اصل دوم یعنی یادگیری نیز اشاره کرد و اظهارداشت: کدام کارفرمایی ایرانی را سراغ دارید بجزء یک عده خاص برای یادگرفتن مسائل مرتبط به بازار بالاخص برند حاضر باشند وقت بگذارند و هزینه کنند.

شفیعی گفت: وقتی تولید کننده ایرانی هنوز قائل به این مسائل نیست و همچنان فکر می کند تولید فقط مشخصه های فنی کالا، بحران های ارزی، تامین مواد اولیه و غیره است آیا با چنین وضعیتی می توان انتظار داشت کالای ایرانی برند شود؟

وی افزود: تمامی شرکت های بین المللی موفق و حتی متوسط تیم های حرفه ای برند دارند در حالیکه هنوز تولید کننده ملی کشور به این حس و حال نرسیده است.

استاد دانشگاه تهران اظهارداشت: کسب و کارها در دنیای امروز برای موفقیت باید دارای سه ویژگی از قبیل شناخت، یادگیری و اجرا خوب و صحیح باشند که متاسفانه در ایران این سه رکن با چالش جدی مواجه است بنابراین طبیعی به نظر می رسدکه کالای ایرانی نتواند برند شود وقتی هم برند نباشد به تدریج از چرخه رقابت خارج خواهد شد.

وی اظهار امیدواری کرد که نهادهای حاکمیتی، صدا و سیما، دانشگاه و غیره باید گام به گام این حس را به جامعه کارفرمایی منتقل تا به سمت و سوی سه اصل مزبور حرکت کنند.

وی به رادیو اقتصاد یادآورشد: وقتی این سه گام اصلی اتفاق بیفتد خود به خود کسب و کارها در کشور به رشد و شکوفایی خواهند رسید.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا