امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

نقش پررنگ زنبورعسل در تولیدات کشاورزی

رئیس بخش تحقیقات زنبورعسل موسسه تحقیقات علوم دامی کشور گفت: نقش زنبورعسل در افزایش محصولات کشاورزی اعم از باغی و زراعی بسیار پر رنگ است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ناصر تاج آبادی در برنامه «ارمغان طبیعت» رادیو اقتصاد افزود: زنبورعسل افزون بر تولید محصولات گوناگون و اشتغالزایی در صنایع مختلف مهمترین نقش خود را در طبیعت با دخالت در عمل گرده افشانی و افزایش تولید محصولات کشاورزی و احیای محیط زیست ایفا می کند.

وی اظهارداشت: کشاورزان و باغداران به ارزش و اهمیت زنبورعسل در امر گرده افشانی توجه جدی داشته باشند.

همچنین بخوانید

رئیس بخش تحقیقات زنبورعسل موسسه تحقیقات علوم دامی کشور گفت: برخی از کشورها برای مدت محدودی به ازای هر کلنی زنبور عسل تا ۱۸۰ دلار کرایه جهت استقرار در کنار باغ و مزرعه خود به زنبورداران پرداخت می کنند که متاسفانه در ایران همچنین حالتی وجود ندارد.

وی افزود: کشاورزان و باغداران از زنبورداران برای استقرار کلنی های زنبورعسل در جوار مزارع و باغات استقبال کنند چرا که نقش زنبور در بحث افزایش تولید محصولات کشاورزی بسیار پر رنگ است.

تاج آبادی همچنین در پاسخ به این پرسش که زنبورداری به صرف تولید عسل اقتصادی است یا نه در کنار انواع تولیدات زنبورعسل صرفه اقتصادی پیدا می کند، اظهارداشت: صنعت زنبورعسل برای پویا تر شدن باید به تولیدات دیگر زنبورعسل روی خوش نشان دهد.

وی تصریح کرد: هرچند تولید عسل اقتصادی است ولی زنبورداران با تولیدات دیگر می توانند جایگاه اقتصادی خود را ارتقا بخشند.

رئیس بخش تحقیقات زنبورعسل موسسه تحقیقات علوم دامی کشور در بخش دیگری از این مصاحبه به پاره ای از مشکلات صنعت زنبورداری در کشور اشاره کرد و گفت: بیمه در حال حاضر یکی از مشکلات جدی زنبورداران است.

وی افزود: متاسفانه هنوز تعداد زیادی از زنبورداران کشور بیمه تامین اجتماعی نبوده از اینرو می طلبد مسئولان فکری عاجل برای فعالان این صنعت داشته باشند.

تاج آبادی اظهارداشت: صنعت زنبورداری جدا از این با مشکلات اساسی دیگری همچون گرم شدن کره زمین، وجود گردو غبار، تغییر شرایط اقلیم و غیره مواجه است.

وی تاکید کرد: زنجیره تولید زنبورعسل باید در سطح استان های کشور تقویت تا درآمد محصولات این صنعت بصورت مستقیم نصیب خود زنبورداران و تولیدکنندگان شود.

رئیس بخش تحقیقات زنبور عسل موسسه تحقیقات علوم دامی کشور گفت: خوشبختانه طی این سال های قدم های خوبی در بحث آموزش زنبورداری در کشور برداشته ولی همچنان نیاز به اینکه مسئولان ردیف های اعتباری ویژه برای آموزش جوانان، دوره های کاربردی، مقطع دار و غیره برای فعالان این حوزه درنظر گیرند.

وی به رادیو اقتصاد افزود: متاسفانه هنوز جای دوره های مقطع دار در سطح وسیع و همینطور رشته های ویژه زنبورعسل در مقطع دکتری در کشور خالی است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا