صنعت، معدن، تجارت

استقبال بخش خصوصی از توافق بانکی ایران-عراق

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران با استقبال ازتوافق اخیر بانکی ایران و عراق تاکید کرد که ما خواستار آن هستیم تا بانک مرکزی توافقی در زمینه پذیرش ضمانتنامه‌های بانک‌های ایرانی نیز با این کشور داشته باشد.

به گزارش آرمان اقتصادی و به نقل از ایبنا، محمدرضا انصاری درباره توافقات اخیر بانکی ایران و عراق گفت: این توافق بسیار می تواند بر صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران به عراق موثر باشد.

وی با بیان اینکه ۹۵درصد از درآمد ارزی دولت عراق ناشی از صادرات نفت است، افزود: دولت عراق تا سالانه ۱۰ میلیارد دلار ظرفیت پذیرش خدمات فنی و مهندسی دارد و این در حالی است که ظرفیت صادراتی شرکت های ایرانی در این زمینه حدود ۳۴ میلیارد دلار است.

همچنین بخوانید

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: در حال حاضر صادرات خدمات فنی و مهندسی شرکت های ایرانی به عراق حدود یک میلیارد دلار است که بسیاری از پروژه های آن به دلیل عدم پذیرش ضمانت نامه های بانک های ایرانی متوقف شده است.

انصاری با ابزار خرسندی از توافقات اخیر بانکی ایران و عراق که در سفر عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی به بغداد حاصل شد، افزود: ما امیدوار هستیم که بانک مرکزی از شرکت های ایرانی حمایت کرده و توافقاتی با عراق در زمینه پذیرش ضمانتنامه بانک های ایرانی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: از روزی که داعش در عراق اقدامات تروریستی خود را آغاز کرد، دولت این کشور تمام پروژه هایش را تعطیل و تمام بودجه اش را صرف مبارزه با این گروه کرد و امروز نیز که داعش از بین رفته، دولت این کشور بعضا با بی اعتنایی با شرکت های ایرانی برخورد می کند.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: در صورتی که روابط بانکی ایران و عراق برقرار و توافقات اخیر بانکی عملیاتی شود، این امکان وجود دارد که شرکت های صادرکننده خدمات فنی و مهندسی با هزینه ای که در داخل ایران برای صدور ضمانت نامه پرداخت می کنند، فعالیت خود را در عراق ادامه دهند.

انصاری ادامه داد: پیش بینی می کنیم که اگر روابط بانکی دو کشور برقرار شود، شرکت های ایرانی ظرفیت جذب ۵ تا ۶ میلیارد دلار از ظرفیت پذیرش خدمات فنی و مهندسی بازار عراق را داشته باشند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا