بانک و بیمهطلا و ارز

پیش‌بینی نرخ ارز در سال آینده/ ضرورت توجه به بازار حواله

 به گزارش پایگاه آرمان اقتصادی، مجید شاکری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین با بیان اینکه چون تعداد متغیرهایی که بر موضوع کاهش نرخ ارز موثر هستند، زیاد است کسی نمی‌تواند آینده آن را پیش‌بینی کند، افزود: مهم‌ترین امری که می‌تواند سرنوشت ارز را در سال ۹۸ مشخص کند، فعالیت‌های سیاستگذار پولی در اواخر بهمن و اسفندماه است.

وی ادامه داد: زیرا این مدت ۴۵ روزه، بازه‌ای است که در آن پس از پایان سال چینی فشار بازار حواله به شدت کاهش یافته است و ذهن سیاستگذار برای انجام اقدامات توسعه‌ای غیر روزمره بازتر است.

شاکری با بیان اینکه در بازار ارز شاهد اتفاقات بی حساب و کتابی مانند نیمه اول سال نخواهیم بود، ادامه داد: در دوره فعلی، بانک مرکزی بسیار بهتر نسبت به دوره‌های عمل کرده است و این مسائل ما را نسبت به وضعیت بازار ارز در سال آینده بسیار خوشبین‌تر می‌کند.

همچنین بخوانید

این کارشناس گشایش دسترسی‌های بازار حواله را مهم ترین کار بانک مرکزی در این مدت عنوان کرد و ادامه داد: بانک مرکزی برعکس نیمه اول سال ۹۷ که بازار نقد را رها کرده بود بسیار مقتدر و فعالانه و به طور نسبی بدون هزینه در بازار نقد فعالیت می‌کند.

وی افزود: اما باید این فعالیت را در بازار حواله نیز انجام دهد به صورتی که دسترسی آزاد تحریم ناپذیر و یا کمتر تحریم پذیر که در آن نیازهای ارزی ایران هم دیده شده باشد را فراهم کند.

شاکری گفت: نکته مرکزی به عنوان یک هدف ملی در زمینه انتقالات حواله این است که ما باید بتوانیم روزی یکصد میلیون دلار نظام حواله را با هزینه کم برای ایران باز نگه داریم که این مقدار همه نیازهای وارداتی و اصلی کشور را پوشش می‌دهد و نسبت به سایز اقتصاد ایران و نظام جهانی هم عدد بزرگی نیست.

 وی تاثیر تصویب لوایحی مثل پالرمو و یا FATF را بر اقتصاد کمتر از ۵درصدعنوان کرد و ادامه داد: در سال ۹۱ که ایران از سوی سازمان ملل و آمریکا تحریم بود و در کانترمژرFATF قرار داشت نقشه ارزی بسیار بهتری نسبت به نیمه اول سال ۹۷ داشت.

شاکری در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر که ما در لیست سیاه FATF نیستیم اما اثر مثبت آن را در اقتصادمان نمی‌بینیم واین نشان می‌دهد اینکه ما چه بکنیم تاثیر بسیار بیشتری خواهد داشت تا اینکه دیگران با ما چه بکنند.

 

همچنین بخوانید

یک دیدگاه

دکمه بازگشت به بالا