امور زیربناییراه و ساختمان

هر ۲۰ ساعت یک بخشنامه جدید برای صادرات و واردات داشتیم/ کاهش بی‌سابقه واردات مواد اولیه در پی ضوابط جدید / اجازه ندادیم جلوی صادرات گوجه‌فرنگی را بگیرند

مدیرعامل منطقه آزاد ارس با بیان اینکه در ۳۶۵ روز بیش از ۳۰۰ بخشنامه درباره چگونگی واردات و صادرات کالا داشتیم، گفت: کاهش شدید واردات کالا باعث کاهش واردات مواد اولیه شد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی،، محسن نریمان در نشست خبری تشریح عملکرد منطقه آزاد ارس در یک سال گذشته با بیان اینکه منطقه آزاد ارس صنعتی‌ترین منطقه آزاد در بین مناطق آزاد محسوب می‌شود، گفت: رونق اقتصادی در این منطقه باید فعال شود.

نریمان با بیان اینکه منطقه آزاد ارس در همسایگی سه کشور ارمنستان، نخجوان و آذربایجان قرار دارد، گفت: یکی از ویژگی‌های خاص منطقه آزاد این است که از چهار زون منفصل تشکیل شده و دو فرمانداری مستقل خودآفرین و جلفا را تحت پوشش قرار می‌دهد.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس با بیان اینکه کل مساحت منطقه آزاد ارس ۵هزار هکتار است گفت: بیشترین تولید محصولات گلخانه‌ای را در کشور داریم که بخش عمده‌ای از آن صادرات می‌شود.

وی یکی از راه‌های خنثی شدن اثر تحریم‌ها را ایجاد منافع مشترک با سایر کشورها دانست و گفت: هرچقدر بتوانیم منافع خود را با منافع سایر کشورها گره بزنیم اثر تحریم‌ها کمتر می‌شود. من معتقدم مهم‌ترین راهکار دور زدن تحریم‌ها ایجاد مشترک برد-برد با سایر کشورها است.

وی درباره میزان سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد ارس در ۱۰ ماه اول سال گذشته و ۱۰ ماه امسال اظهار داشت: چیزی حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده است که افزایش ۲۹ درصدی داشته است. ۹۰ درصد این میزان سرمایه‌گذاری در بخش تولید بوده است و این نشان می‌دهد که ما در برابر تحریم‌ها تسلیم نشده‌ایم.

نریمان گفت: در چند ماه اخیر با تحولات اقتصادی برای واردات و صادرات بسیار تحت فشار بودیم و تقریبا هر ۲۰ ساعت یک بار یک بخشنامه جدید برای نحوه واردات و صادرات به ما ابلاغ می‌شد و ضوابط جدیدی اعلام می‌کردند تا جلوی سوءاستفاده‌های احتمالی را بگیرند.

وی تاکید کرد: در ۳۶۵ روز بیش از ۳۰۰ بخشنامه درباره چگونگی واردات و صادرات به مناطق آزاد ابلاغ شد.

وی ادامه داد: هرچند تصورها بر این بود که تحریم‌ها از میزان صادرات می‌کاهد اما اینگونه نبود به طوری که در ۱۱ ماه سال گذشته میزان صادرات ۲۱۵ میلیون دلار بود که میزان صادرات امسال نسبت به سال گذشته بیشتر بوده است.

نریمان همچنین با اشاره به کاهش واردات به دلیل ممنوعیت واردات برخی از کالاها اظهار داشت: در سال گذشته در ۱۱ ماه ابتدای سال میزان واردات ۱۳۳ میلیون دلار بود اما امسال این رقم به ۴۹ میلیون دلار کاهش پیدا کرده است.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس در پاس به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه چقدر واردات مواد اولیه کاهش پیدا کرده است و این کاهش واردات چه تاثیری در تعطیلی واحدهای تولیدی داشته است گفت: متاسفانه بخش عمده‌ای از این کاهش واردات به عدم واردات مواد اولیه برمی‌گردد که صنایع کشورمان به این مواد اولیه وابستگی دارند.

نریمان ادامه داد: البته توانستیم با رایزنی‌ها مجوز خاص برای واردات برخی از کالاها را بگیریم که در اواسط کار ناهماهنگی‌هایی در تخصیص ارز دولتی، نیمایی و آزاد به این کالاهای وارداتی مواجه شدیم که مشکلاتی را ایجاد کرد.

وی افزود: برخی از این کالاهای وارداتی در لیست تحریم‌ها قرار داشتند و بنابراین اساساً امکان واردات آنها یا وجود ندارد و یا به سختی وارد کشور می‌شوند اما بخش دیگری از مواد اولیه به دلیل خودتحریمی‌ها وارد کشور نشده‌اند و معتقدم در این شرایط که تحریم‌ها موانع متعددی رابرای ما ایجاد کرده نباید خودتحریمی در داخل کشور ایجاد شود.

وی تاکید کرد: البته از آقای دژپسند تشکر می‌کنم که همواره در این شرایط جواب پیامک‌های ما را می‌دادند و در حل مشکلات به ما کمک کردند.

نریمان ادامه داد: در بخش صادرات هم عده‌ای برای ادامه صادرات کالا از منطقه آزاد ارس مانع‌تراشی‌هایی ایجاد کردند. برای مثال محصولات کشاورزی از جمله گوجه‌فرنگی در لیست اقلام صادراتی از ارس قرار دارد اما در مقطعی که بازار با کمبود گوجه‌فرنگی مواجه شد عده‌ای تلاش کردند که جلوی صادرات این کالا را بگیرند حال اینکه این محصول کشاورزی به صورت خاص در شرایط گلخانه‌ای تولید شده است و هر کیلو از این گوجه‌فرنگی صادراتی که مقصد آن روسیه است ۳٫۵ دلار فروخته می‌شود.

نریمان گفت: اگر جلوی صادرات گوجه‌فرنگی در آن مقطع گرفته می‌شد اساساً مردم توان خرید آن را هم نداشتند. از سوی دیگر دولت به سرمایه‌گذاران این حوزه تعهد داده است که این میزان صادرات را انجام دهد و اگر جلوی صادرات گرفته می‌شد اعتماد بخش خصوصی به دولت از بین می‌رفت.

وی با بیان اینکه سال گذشته توانستیم ۱۰ هزار گوجه فرنگی، بادمجان، فلفل و… از ارس به چند کشور خارجی صادر کنیم گفت: فقط صادرات محصولات گلخانه‌ای در سال گذشته ۶٫۵ هزار تن بود که امسال آن را به ۱۸ هزار تن رساندیم.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا درباره مشکلاتی که ثبت سفارش برای سرمایه‌گذاران فعال در مناطق آزاد ایجاد کرده است گفت: ثبت سفارش در مناطق آزاد وجود نداشت اما پس از وقوع بحران اقتصادی در سال اخیر مناطق آزاد هم مشمول ضوابط ثبت سفارش شد و ما امروز اسیر این ضوابط شده‌ایم و تاثیر آن را در کاهش واردات به ویژه واردات مورد نیاز برای بازاری‌ها می‌بینیم.

وی ادامه داد: سال گذشته در ایام عید چهار میلیون نفر مسافر به منطقه آزاد ارس آمدند که هدف بخش قابل توجهی از این مسافران خرید بوده است.

نریمان تاکید کرد: امسال این مشکلات باعث شده است که واردات و کالاهای مورد نیاز بازاری‌ها کاهش پیدا کند و به همین دلیل ۳۰ درصد مغازه‌ها در منطقه آزاد ارس تعطیل شده بودند. البته رایزنی‌هایی انجام دادیم تا این کالاها مجدداً در لیست واردات قرار بگیرند تا اقتصاد مردم منطقه دچار مشکل نشود.

وی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه از مدیران پروازی مناطق آزاد هستید گفت: مدیرعامل پروازی نیستم و تنها مدیرعاملی هستم که بیشترین مدت اقامت در منطقه آزاد را دارد.

وی با تاکید بر اینکه پیوستن به  FATFمی‌تواند مسیر سرمایه‌گذاری را در مناطق آزاد تسهیل کند گفت: معتقدم پیوستن به  FATFدر مجلس تصویب می‌شود و می‌توانیم از مزایای آن در جذب سرمایه‌گذاری‌ها استفاده کنیم.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا