بورسبورس اوراق

مدیریت ریسک با مدل جدید اختیار فروش تبعی

پارچینی مطرح کرد:

در دستور العمل جدید اوراق اختیار فروش تبعی تهدیدهای معامله به میزان چشمگیری کاهش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مهدی پارچینی، سرپرست معاونت بازار شرکت بورس و اوراق بهادار تهران در دومین همایش تامین مالی از طریق بازار سرمایه در خصوص مکانیسم فعالیت اوراق فروش تبعی توضیحاتی ارایه داد.

پارچینی با اشاره به کارکردهای اختیار فروش تبعی گفت: پتانسیل اوراق تبعی برای سرمایه گذاری در بورس بسیار زیاد است و کارکردهای آن باعث شده تا این اوراق یکی از مهمترین ابزارهای بورسی شناخته شود. موضوع اوراق اختیار فروش تبعی به عنوان ابزاری اطمینان بخش و مبتنی بر سهام مطرح شد و ابزار از مرداد سال ۹۱ تا سال ۹۵ مورد استفاده قرار گرفت.

وی ادامه داد: این ابزار از سال ۹۵ با ویژگی های جدید ارایه شد و با دو کارکرد مورد استفاده قرار گرفت. فاز اول آن مبتنی بر سهام و فاز دوم آن که از آذر سال ۹۷ فعال شد مبتنی بر شاخص اوراق بهادار بود.

سرپرست معاونت بازار شرکت بورس و اوراق بهادار تهران آماری در زمینه تامین مالی از طریق این ابزار ارایه داد و گفت: تا سال ۹۵ میزان تامین مالی از طریق اوراق تبعی به چهار هزار و ۲۴۵ میلیارد ریال رسید.

وی افزود: سال ۹۶ نیز میزان تامین مالی از این طریق به ۲۳هزار و ۵۴۴ میلیارد ریال رسید و در ۹ ماهه نخست سال ۹۷ این تامین مالی بالغ بر  ۲هزار و ۶۴۵ میلیارد ریال شد. دلیل کاهش این رقم نسبت به سال قبل نیز، مربوط به بازبینی و تدوین مجدد دستورالعمل آن در سال ۹۷ بود که خوشبختانه با موفقیت به پایان رسید.

این مدیر بورسی دلایل بازنگری در دستور العمل اوراق اختیار فروش تبعی را تشریح کرد و گفت: مدیریت ریسک دارنده اوراق اختیار فروش تبعی، یکی از مهمترین دلایل این بازنگری بود. صادرکنندگان اوراق اختیار فروش تبعی تحت تاثیر ریسک های بسیار زیادی قرار می گرفتند که در دستور جدید این موارد برطرف شد.

پارچینی افزود: در شرایط جدید پوشش ریسک به میزان بسیار زیادی افزایش داشت. همچنین در دستورالعمل جدید اوراق اختیار فروش تبعی معامله دارایی پایه توسط مجری تامین مالی و سرمایه گذار صورت می گیرد و این موضوع تهدیدهای معامله را به میزان چشمگیری کاهش می دهد.

وی در پایان بیان کرد: اوراق اختیار فروش تبعی با مشخصاتی که دارد می تواند سرمایه گذاران ریسک گریز بسیاری را جذب کند و شرایطی را فراهم آورد تا با این اوراق شاهد تامین مالی در بخش های مختلف اقتصادی کشور باشیم.

فاضلیان : شفافیت، مهمترین ویژگی صندوق های زمین و ساختمان است

در این همایش همچنین محسن فاضلیان مدیرعامل تامین سرمایه بانک مسکن ، صندوق های زمین و ساختمان را از ابزارهای اصلی تامین مالی در بازار سرمایه دانست و گفت: مهمترین ویژگی این ابزار  شفافیت است .

وی سپس به مزایای تامین مالی از طریق صندوق های سرمایه گذاری زمین و ساختمان اشاره کرد و افزود: ساختار مالی اصلاح شده،استفاده از امکانات بانک مسکن،  رعایت کیفیت در ساخت  و نظارت دقیق بر نحوه مصرف وجوه از دیگر مزایای این ابزار در بازار سرمایه است.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا