انرژی

افتتاح فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس توسط رئیس جمهوری

فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا دقایقی دیگر توسط ریاست جمهوری و با حضور وزیر نفت و جمعی از مسئولان افتتاح می‌شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، ساخت پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با ظرفیت دریافت روزانه ۳۶۰ هزار بشکه خوراک از میدان مشترک پارس‌جنوبی در قالب ۳ فاز ۱۲۰ هزار بشکه‌ای از سال ۱۳۸۵، با هدف حفظ و استمرار عملیات برداشت گاز از میدان مشترک پارس‌جنوبی، کاهش آلایندگی‌های محیط‌زیستی و کمک به خودکفایی کشور در تأمین فرآورده‌های راهبردی انرژی آغاز شد.

فاز سوم این پالایشگاه در روزهای گذشته به بهره‌برداری رسید و با تولید روزانه ۴۵ میلیون لیتر بنزین و ۱۵ میلیون لیتر گازوئیل باکیفیت در این پالایشگاه، سقف تولید بنزین کشور به روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر رسید و کشور در شرایط باثباتی به لحاظ تولید فرآورده‌های با کیفیت قرار گرفت و از واردات بنزین بی‌نیاز شد.

همچنین بخوانید

بر اساس این گزارش، حسن روحانی پیش از حضور در پالایشگاه ستاره خلیج فارس با حضور در پالایشگاه پالایشگاه بندرعباس از پروژه بهبود کیفیت بنزین و نفت‌گاز پالایشگاه بندرعباس نیز بهره برداری کرد.

این پروژه باعث شده است کیفیت ۱۲ میلیون لیتر بنزین تولیدی این پالایشگاه به استاندارد یورو ۵ و کیفیت روزانه ۱۵ میلیون لیتر نفت‌گاز تولیدی در این پالایشگاه به استاندارد یورو ۴ تبدیل شود.

مدیرعامل پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس گفت: هم اکنون با درمدار قرار گرفتن مرحله ۳، این پالایشگاه قادر خواهد بود روزانه تا ۴۵ میلیون لیتر بنزین یورو ۵، همچنین ۱۲ میلیون لیتر نفت گاز، ۳ میلیون لیتر گاز مایع و ۲ میلیون لیتر سوخت جت تولید کند.
محمدعلی دادور ظرفیت دریافت خوراک مرحله سوم پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس را ۱۲۰ هزار بشکه در روز اعلام کرد و ابراز داشت: این مرحله بدون سرمایه گذار خارجی و با ۹۸.۳۵ پیشرفت فیزیکی درصد انجام شده است.
وی ادامه داد: با افتتاح فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج ‌فارس، روزانه ۴۵ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ در این پالایشگاه تولید خواهد شد که مطابق با ۵۰ درصد بنزین مصرفی در کشور است.
دادور گفت: گازوئیل یورو تولیدی در پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس هم از دو ماه گذشته در مبادی تجاری بنادر مهم بوشهر، چابهار و بندرعباس توزیع می‌شود.
وی اظهار داشت: عملیات ساخت مرحله چهارم این طرح ملی که نقشی راهبردی در توازن انرژی کشور و منطقه ایفا کرده و ایران را از واردکننده بنزین به صادرکننده این محصول راهبردی تبدیل می کند، آغاز شده است.
مدیرعامل پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس، بیان داشت: تولید روزانه ۱۲ میلیون لیتر گازوییل و نفت سفید و ۳ میلیون لیتر فرآورده گاز مایع از دیگر دستاوردهای راه‌ اندازی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج‌ فارس است.
به گفته دادور، استفاده ۷۰ درصدی از تجهیزات تولیدی داخلی، اجرا توسط نیروهای داخلی، بهره گیری از نیروهای جوان متخصص، کمک به ارتقای شاخص های محیط زیست با تولید فرآورده‌های باکیفیت، تقویت قدرت دیپلماسی و ثبت رکوردهای بی‌نظیر در راه‌اندازی از جمله ویژگی‌های بارز پالایشگاه ستاره خلیج فارس به شمار می‌ رود که این طرح عظیم را به یک طرح ملی تبدیل کرده است.

 

 

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا