صنعت، معدن، تجارت

تعویق یک ساله اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده/تولید متوقف است

یک مقام مسئول از مصوبه هیئت وزیران برای تعویق یک ساله اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده خبر داد و گفت: برخی خواهان نابودی این صنعت و واردات محصولات لوکس و گران‌قیمت هستند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ابوالفضل حجازی‌ در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران از صدور مصوبه‌ای از سوی هیئت وزیران خبر داد که بر مبنای آن، الزام اسقاط موتورسیکلت‌ها به دلیل نبود زیرساخت، یک سال به تعویق افتاده است.

عضو هیئت مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران افزود: بر اساس مصوبه هیئت وزیران در دو هفته پیش، مقرر شده تا همانطور که اسقاط خودروها برای خودروسازان یک سال به تعویق افتاده، در مورد موتورسیکلت هم چنین مصوبه‌ای عملیاتی شود که البته هنوز این مصوبه ابلاغ نشده است.

حجازی‌ تصریح کرد: برخی کارشناسان محیط‌زیست، اطلاعاتی را منتشر می‌کنند که مبنای کارشناسی صحیح ندارد و قابلیت اجرایی شدن آن در حوزه صنعت موتورسیکلت با ابهام مواجه است، درحالی‌که برخی نیز کمر همت بسته‌اند تا صنعت موتورسیکلت را در کشور نابود کرده و واردات را جایگزین آن نمایند.

به گفته وی، تولید هر دستگاه موتورسیکلت، ۳۰۰ تا ۵۰۰ دلار ارزبری دارد درحالی‌که واردات کامل آن بالغ بر ۴۰۰۰ دلار نیاز ارزی را به کشور تحمیل می‌کند. این در حالی است که برخی خواستار توقف موتورسیکلت هستند و مدام بر سر راه تولیدکنندگان مانع‌تراشی می‌کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران اظهار داشت: البته طی سال‌های گذشته واردات موتورسیکلت‌های برقی به کشور صورت گرفته که مورد استقبال واقع نشده است، درحالی‌که بیشترین واردات موتورسیکلت، در حوزه موتورسیکلت‌های لوکس و گران‌قیمت بوده است.

حجازی‌ با بیان اینکه هیچ دستگاهی متولی اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده در کشور نیست گفت: چنانچه دولت یک دستگاه متولی معرفی نماید، آمادگی داریم تا تمامی برگه‌های اسقاط موتورسیکلت‌ها را خریداری کنیم  چرا که ۶ ماه است که هیچ موتورسیکلتی در کشور تولید نشده است.

وی از مذاکره برای انتقال تکنولوژی ساخت موتورسیکلت‌های انژکتوری به ایران خبر داد و افزود: قراردادی با چینی‌ها امضاء شده که بر مبنای آن بتوان این تکنولوژی را به داخل کشور انتقال داد که در حال پیگیری آن هستیم.

عضو هیئت مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران از توقف تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری خبر داد و گفت: هیچ موتورسیکلت کاربراتوری در کشور شماره‌گذاری نمی‌شود.

حجازی‌ در بخش دیگری از سخنان خود از انتشار برخی گزارش‌ها در شبکه‌های خارجی خبری مبنی بر وجود ۱۰ میلیون موتورسیکلت آلوده در کشور خبر داد و اظهار داشت: تمامی این گزارش‌ها با مستندات غلط پخش شده و متأسفانه روندی را پیگیری می‌کند که نابودی صنعت موتورسیکلت را خواهان است و در آن برخی کارشناسان تحصیلکرده در خارج از کشور که با تولید داخلی موافق نبوده و تنها به فکر صادرات هستند، اظهارنظر می‌کنند.

وی ادامه داد: هم‌اکنون تنها ۵۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور در اوج روزهای استفاده، تردد می‌کند درحالی‌که دو میلیون دستگاه موتورسیکلت در کشور وجود دارد. البته به نظر می‌رسد بیش از ۷۰ درصد آنها مدل‌ سال‌های ۹۵ تا ۹۷ هستند که گواهی استاندارد گرفته‌اند.

عضو هیئت مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران بار دیگر تأکید کرد که انجمن مخالف اسقاط موتورسیکلت‌ها نیست و گفت: ما خواستار مشخص شدن متولی اسقاط موتورسیکلت‌ها و برابری حقوق خودروسازان با تولیدکنندگان موتورسیکلت در اسقاط این کالا هستیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا