امور زیربناییراه و ساختمان

وجود ۷۰ هزار پروژه نیمه تمام عمرانی در کشور/ نباید اجازه فرار سرمایه‌ها از پروژه‌های عمرانی را بدهیم

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با توجه به کمبود منابع و اعتبارات دولتی به طور قطع امکان اجرای ۷۰ هزار پروژه نیمه تمام عمرانی در کشور بدون حضور بخش خصوصی وجود ندارد، گفت: سرمایه‌گذار مانند کفتر جلد است اگر محیط را ناامن ببیند سرمایه خود را به بازار دیگری منتقل می‌کند.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،، حبیب‌اله طاهرخانی در همایش سرمایه‌گذاری در شهر جدید هشتگرد با رویکرد "تحول پیمانکاری به شراکت در توسعه" با بیان اینکه دولت‌ها در اجرای پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای در دنیا تغییر کارکرد داشته‌اند، گفت: در توسعه زیرساخت‌ها از جمله توسعه شهری قبل از سال ۲۰۰۰ رویکرد دولت‌ها تعریف پروژه‌های عمرانی بوده است که به دلایل مختلف این روند قابل تداوم نبود.

وی افزود: بنابراین نقش عملیاتی و قدرت دولت‌ها با توجه به نیازهای موجود تغییر پیدا کرد و از آنجایی که بودجه‌های دولتی رو به کاهش است و هزینه‌های عمومی دولت هم همواره در حال افت بوده است و هزینه‌های گسترده‌ای هم به دولت در این فرآیند تحمیل می‌شد بنابراین رویکرد دولت در اجرای پروژه‌ها تغییر پیدا کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به گزارش صندوق بین‌المللی پول درباره بودجه و اعتبارات مورد نیاز برای اجرای پروژه‌های عمرانی اظهار داشت: طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول ۴۱ هزار تریلیون دلار برای اجرای پروژه‌ها در حوزه‌های عمرانی مورد نیاز است که دولت‌های کشورهای مختلف چنین بودجه‌ای را در اختیار ندارند و تنها راهکار برای اجرای پروژه‌ها را استفاده از توان بخش خصوصی اعلام کرده‌اند.

طاهرخانی با تاکید بر اینکه سیاست ما متمرکز کردن منابع بخش خصوصی در پروژه‌های عمرانی است، گفت: باید برنامه‌های جذب منابع بخش خصوصی را تعریف کنیم و اجازه ندهیم منابع بخش خصوصی به صورت رها شده در بازارها باقی بمانند.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به اینکه بسیاری از کشورها مشکلات خود را با جذب سرمایه بخش خصوصی و ارائه ضمانت‌های بازگشت سرمایه حل کردند، گفت: چند سال گذشته بازدیدی از شهر آکسفورد در انگلستان داشتم. این شهر دانشگاهی با مشکل کمبود خوابگاه مواجه بود و دولت هم منابع کافی برای احداث خوابگاه‌های مورد نیاز را در اختیار نداشت بنابراین از ظرفیت بخش خصوصی برای احداث خوابگاه‌های جدید استفاده کرد و برای جلب نظر بخش خصوصی ضمانت داد که اگر زمانی این وضعیت خوابگاه‌ها خالی بماند زیان آن را به بخش خصوصی می‌پردازند.

وی تاکید کرد: ما هم در ایران چاره‌ای جز جلب نظر بخش خصوصی نداریم چرا که در حالی که ۷۰ هزار پروژه نیمه تمام استانی و ملی وجود دارد با کاهش منابع دولتی مواجه هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: از سوی دیگر تورم مشکل جدی برای ساخت پروژه‌ها ایجاد می‌کند و تاخیر در ساخت پروژه‌ها در شرایط تورمی مشکلات را افزایش می‌دهد و مردم هم از استفاده از پروژه‌های عمرانی جدید محروم می‌مانند.

طاهرخانی با تاکید بر اینکه اعتبارات عمرانی قطعا برای ساخت پروژه‌ها پاسخگو نیست، گفت: به جز حمایت از بخش خصوصی برای ورود آنها به پروژه‌های عمرانی راه دیگر برای‌مان باقی نمانده است.

وی گفت: شرکت عمران شهرهای جدید متولی ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در سطح کشور است که بخش عمده‌ای از آن افتتاح شده و به مردم تحویل داده شده است و بخشی هم در آستانه افتتاح قرار دارد.

طاهرخانی با بیان اینکه تامین مالی اجرای این پروژه‌ها تاکنون از محل ساخت بلوک‌های مسکونی بوده است، گفت: حوزه خدمات شهری در این پروژه‌ها بلاتکلیف بوده‌اند که این می‌تواند هم یک فرصت و هم یک تهدید باشد. فرصت اینکه این پروژه‌ها مشتری‌های بسیار متعددی دارند و تهدید هم از این نظر است که برای اجرای این پروژه‌ها محدود به اعتبارات دولتی شویم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای جذب ظرفیت‌های بخش خصوصی مدل مرکز محلات شهرهای جدید را از ابتدای سال ۹۷ طراحی و اجرا کردیم، گفت: در کنار این مدل برای استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی مشارکت سنتی یا همان مشارکت مدنی را در دستور کار قرار دادیم.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید افزود: مدل احداث مرکز محلات بسیار ساده است به طوری که بسته‌ای از خدمات و زیرساخت‌های شهری از جمله مدارس، فضای سبز، درمانگاه‌ها ذکر شده است که برای اقتصادی شدن سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها مراکز تجاری را هم به آن اضافه کرده‌ایم تا سوددهی برای بخش خصوصی از این محل تامین شود.

طاهرخانی تاکید کرد: حسن این کار ایجاد رونق در صنعت ساختمان است و سرمایه‌گذاران هم می‌توانند از بازگشت سرمایه و سوددهی این پروژه‌ها مطمئن باشند.

وی با بیان اینکه اراضی با کاربری‌های متنوع در شهرهای جدید می‌توانیم در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهیم، اظهار داشت: بسته‌های سرمایه‌گذاری‌ تعریف شده در این پروژه‌ها منجر به ایجاد پروژه‌های فاقد توجیه نمی‌شوند چرا که این بسته‌ها با مشارکت بخش خصوصی تدوین و طراحی شده‌اند.

طاهرخانی گفت: به طور قطع با مشارکت بخش خصوصی می‌توانیم از اتلاف منابع دولتی جلوگیری کنیم و زمان اجرای پروژه‌ها هم با تاخیر مواجه نخواهد شد چرا که انتفاع بخش خصوصی در اجرای این پروژه‌ها کنترل و مدیریت زمان است و اگر با تاخیر مواجه شوند سوددهی پروژه‌ را از دست می‌دهند.

وی با بیان اینکه در شهر جدید هشتگرد ساخت چهار مرکز محلات را شروع کرده‌ایم این پروژه‌های سرمایه‌گذاری هیچ گاه متوقف نمی‌شوند چرا که بخش خصوصی اجرای آن را دنبال می‌کنند و مراقب سرمایه خود هستند.

وی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذار مانند کفتر جلد است، گفت: اگر سرمایه‌گذار محیط سرمایه‌گذاری را مناسب نبیند در آن پروژه‌ متوقف نمی‌ماند و سرمایه خود را به سایر بازارها که ریسک کمتری دارند منتقل می‌کند.

طاهرخانی با تاکید بر اینکه مسئولان و مدیران باید به طور مرتب پیگیر تسهیل روند سرمایه‌گذاری بخش  خصوصی باشند، گفت: نامه‌های اخطاری نهادهای مختلف نباید باعث شود که پروژه‌های بخش خصوصی متوقف بمانند چرا که سرمایه‌گذار اگر احساس خطر کند سریعا سرمایه خود را به بازار دیگری منتقل می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هشتگرد جزو شهرهای پیش رو در مجموعه شهرهای جدید بوده است، گفت: در مقطعی موضوع دسترسی و حمل و نقل به کرج و تهران باعث شد استقبال از سکونت در شهر جدید هشتگرد کاهش پیدا کند چرا که در آن زمان حمل و نقل مبتنی بر خودروی شخصی بود اما امروز شاهد افزایش استقبال مردم و بخش خصوصی برای حضور در شهر جدید هشتگرد هستیم چرا که پیشرفت پروژه قطار شهری شهر هشتگرد بسیار بالا بوده است و از سوی دیگر سایر راه‌های دسترسی هم به سرعت در حال تکمیل هستند.

وی ادامه داد: ساخت قطار شهری هشتگرد در اولویت شرکت عمران شهرهای جدید قرار دارد و هرگز برای اجرای این پروژه تنها به منابع دولتی تکیه نکردیم و منابع مورد توسط ظرفیت‌های هشتگرد و مجموعه شرکت عمران شهرهای جدید تجهیز شده است.

وی ادامه داد: همچنین آزادراه چرمشهر – آبیک به زودی به افتتاح می‌رسد که با افتتاح این پروژه بخش قابل توجهی از ترافیک مسیر هشتگرد به کرج و تهران کاهش پیدا می‌کند و مدت زمان جابجایی از هشتگرد به این مقاصد کاهش می‌یابد و مشکل ترافیکی این مسیر هم برطرف خواهد شد.

وی با بیان اینکه شرکت عمران شهرهای جدید مسئولیت ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی را بر عهده دارد، گفت:‌ این تعداد واحد مسکونی تا سال ۱۴۰۰ به مردم تحویل می‌شود و این پروژه را با مشارکت بخش خصوصی به اجرا می‌رسانیم.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا