اقتصاد کلانصوت

مبارزه با فساد شالوده اصلی قانون اساسی است

یک کارشناس حوزه اقتصادی گفت: مبارزه با فساد از پایه های اصلی قانون اساسی در تمامی ابعاد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  حسین کنعانی مقدم در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: مطالبه مقام معظم رهبری در بحث مفاسد فقط مربوط به مباحث اقتصادی نیست اگرچه معظم له تاکیدات زیادی روی موضوع مدنظر داشته و خواستار ایجاد ساز و کاری مناسب برای این کار در همه قوا و همینطور شفاف سازی در رابطه با فعالیت های اقتصادی هستند.

وی اظهارداشت: برای مثال اگر روزی سه میلیون بشکه نفت صادر و منابع حاصل از این صادرات به کشور باز گردد با وجود سیاه چاله های اقتصادی منابع به انحاء مختلف از قبیل رانت خواری، اختلاس و بسیاری موارد دیگر از بین می رود از اینرو ضرورت دارد در راستای حذف این سیاه چاله ها گام های بلندی در کشور برداشته شود.

این کارشناس اقتصادی گفت: برای ایجاد کنندگان سیاه چاله های اقتصادی نیز باید مبارزه جدی و سازمان یافته ای در کشور صورت گیرد.

همچنین بخوانید

وی در ادامه افزود: بدون شک با حذف چاله های اقتصادی خواهی نخواهی منابع کشور به سمت توسعه و رونق اقتصادی حرکت خواهد کرد.

کنعانی مقدم اظهارداشت: متاسفانه برخی از قوانین و مقررات در کشور به دلائل مختلف از جمله شفاف نبودن، داشتن ابهام و مواردی از این دست فساد زا هستند.

وی گفت: برای جلوگیری از فساد در وهله نخست باید خود قوانین و مقررات فساد زا نباشد و دیگر اینکه ساختارهای اقتصادی کشور بایستی به سمتی تغییر جهت دهند که با تلاش، کوشش و فعالیت های اقتصادی نه با رانت خواری، انباشت ثروت، ربا و غیره منابع درآمدی کسب شود.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه حضرتعالی چه راهکارهای برای تحقق پذیری موضوع مدنظر پیشنهاد می کنید، افزود: واقع امر اینکه نظام های مالیاتی، بازرسی، کنترلی، نظارتی همه و همه در دنیا بصورت سازمان یافته و علمی درآمده بنابراین موارد مزبور در کشورنیز قابل پیاده سازی است.

وی اظهارداشت: ضرورت دارد ضمن بهره گیری از تجربیات کشورهای موفق در زمینه مبارزه با فساد عزم و اراده جدی در این زمینه بین مسئولان سه قوا بصورت سیستماتیک شکل گیرد.

کنعانی مقدم یادآورشد: یکی از مشکلات اساسی در کشور اینکه مسئولان پس از شکل گیری فساد به دنبال مبارزه می روند در صورتیکه پیشگیری مهمترین بحث در مبارزه با مفاسد اقتصادی است.

برنامه «روی خط اقتصاد» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۹ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی، سید وحید موسوی و حمید رضا کجوری» با هدف تحلیل و بررسی مهمترین خبرهای اقتصادی ایران و جهان به منظور اطلاع رسانی و آگاه کردن مخاطبان بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد وعلاقه مندان می‌توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا