امور زیربناییراه و ساختمان

سالانه به یک میلیون مسکن نوساز نیاز داریم/ در صورت اجرایی شدن قانون پیش‌فروش، حتی یک واحد هم نمی‌توانیم بفروشیم

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان گفت: کسانی که واحدهای خود را پیش‌فروش کرده‌اند الان باید با چندین برابر قیمت، آنها را به اتمام برسانند. جالب اینکه دولت واحدهایی را که خودش پیش‌فروش کرده هنگام تحویل به قیمت روز محاسبه می‌کند و به هر قیمتی پول را می‌گیرد اما آیا انبوه‌سازان و بخش خصوصی می‌توانند این کار را بکنند.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی،، در اجلاس سراسری انبوه‌سازان ایران که صبح امروز در مرکز همایش‌های نمایشگاه بین‌المللی در حال برگزاری است، ‌جمشید برزگر رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان ایران با اشاره به محورهای این اجلاس یک روزه گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور ما توجه ویژه‌ای به صادرات فنی و مهندسی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: امروز همه اذعان دارند که در شرایط سختی به سر می‌بریم و به جز حوزه‌هایی که در آن رانت و فساد وجود دارد بقیه بخش‌ها به طور کامل در رکود است. ما امروز باید به این بپردازیم که چرا نتوانستیم از ظرفیت‌های کشور استفاده کنیم که به نظر من عمل نکردن به قوانین، عدم توجه به بخش خصوصی و شرکت‌های کوچک و حذف کردن آنها به هر بهانه‌ای از علل اصلی است.

برزگر ادامه داد: انبوه‌سازان دو بار ورشکست شده‌اند؛ یکبار در سال ۹۱ و بار دیگر اکنون. کسانی که واحدهای خود را پیش‌فروش کرده‌اند الان باید با چندین برابر قیمت آنها را به اتمام برسانند. جالب اینکه دولت واحدهایی را که خودش پیش‌فروش کرده هنگام تحویل به قیمت روز محاسبه می‌کند و به هر قیمتی پول را می‌گیرد اما آیا انبوه‌سازان و بخش خصوصی می‌توانند این کار را بکنند.

برزگر افزود: چرا در عرض یک هفته قیمت میلگرد از ۳۵۰۰ تومان به ۴۷۰۰ تومان می‌رسد؟ متولی کیست؟ کدام مسئول باید جواب بدهد که در این کشور چه اتفاقی در حال رخ دادن است. وقتی صفر تا صد این محصول در کشورمان تولید می‌شود آن هم با انرژی ارزان.

وی افزود: در حوزه قانونگذاری نیز وضعیت همین‌گونه است. من از آقای رضایی کوچی پرسیدم که چرا این قانون ساماندهی انبوه‌سازان اجرایی نمی‌شود. این صنعت در آستانه رکود مطلق قرار گرفته است و سرمایه‌ها به جاهای دیگر خواهد رفت اما متاسفانه کمیسیون عمران هیچ اهمیتی نمی‌دهد. اگر قانون پیش‌فروش اجرایی شود ما نمی‌توانیم حتی یک واحد هم بفروشیم. ما سالانه به یک میلیون واحد نوساز نیاز داریم و ۲۰ میلیون بدمسکن در کشور داریم که اگر آنها احیا نشوند شاهد آسیب‌های اجتماعی خواهیم بود.

وی افزود: عزیزانی که امروز از کرمانشاه در سالن حضور دارند می‌دانند که دولت برای هر واحد مسکن ساخته خود ۱۴ میلیون هزینه کرده اما هنوز مشکلات وجود دارد.

رئیس کانون انبوه‌سازان با اشاره به عدم اجرایی شدن قوانین گفت: هیچ‌کدام از قوانین بازآفرینی شهری عملیاتی نشده است آن هم در شرایطی که کشور نیازمند یک عزم ملی است تا از شرایط بحرانی و رکود بیرون آید. ما در بخش خصوصی به عنوان بازوی اجرایی آمادگی همکاری را داریم به شرطی که مشکلات از سر راه برداشته شود.

برزگر با بیان عوامل تاثیرگذار در قیمت مسکن گفت: مسکن براساس یکسری شاخص‌ها همچون قیمت زمین، عوارض پرداختی به شهرداری، مصالح، دستگاه و ماشین آلات تعیین می‌شود که اگر همه آنها به موقع در دسترس باشند بعد از دو سال یک واحد مسکونی را با ۲۵ درصد سود می‌توان به مشتری تحویل داد اما اکنون ما واحدها را با ۲۰ درصد سود آن هم به قیمت سال گذشته تحویل می‌دهیم.

وی با اشاره به حضور پژمان در شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: ما حضور ایشان را به فال نیک می‌گیریم و همانطور که در جلسه‌ای که با آقای وزیر در حضور ایشان داشتیم امیدواریم در سال آینده قانون پیش‌فروش، تامین اجتماعی، نظام شهری و مالیات‌ها اصلاح شود تا ما بتوانیم نفس بکشیم. این صنعت بیشتر آن داخلی است و زیرمجموعه‌های زیادی دارد و موتور محرک اقتصاد کشور است. پس باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا