بورسبورس کالا

تقویت بازارهای رسمی لازمه مقابله با جنگ اقتصادی

حمید گرمابی، عضو کمیسیون صنایع مجلس درخصوص کارکردهای بورس کالا در اقتصاد گفت: این روزها همه از شرایط خاص اقتصادی و تعبیر جنگ اقتصادی استفاده می کنند، به این معنا که اوضاع بازارها عادی نیست و فشارهای تحریمی از بیرون و برخی فشارها با نیت واسطه گری و کسب سود در داخل به اقتصاد وارد می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از ایلنا، این نماینده مجلس عنوان کرد: بهترین روش برای نگه داشتن اقتصاد در یک شرایط عادی و به دور از التهاب، نظارت دقیق بر رفتارهای اقتصادی و دخالت نکردن در روند قیمت‌هاست.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: آنچه مسلم است در بازارهای غیر رسمی امکان نظارت دقیق بر عملکرد شرکت ها و افراد وجود ندارد و در حوزه مبادلات کالاها، عرضه حداکثری محصولات اساسی و واسطه ای در بورس کالا به عنوان بازار رسمی کالای کشور توصیه می شود تا نهادهای نظارتی به راحتی بتوانند نحوه مبادلات یا آیتم های مختلف را نظارت و بررسی کنند.

گرمابی با بیان اینکه شفافیت خرید و فروش کالاها از مزیت های بورس کالا به شمار می رود، اظهار داشت: متاسفانه روابط ناسالم اقتصادی در برهه کنونی غیرقابل انکار است و هر چه بیشتر بتوانیم بازارهای رسمی همچون بورس کالا را تقویت کنیم، در مسیر سالم سازی اقتصاد قدم برداشته ایم.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه در بحران اخیر ارزی شاهد اعطای سهمیه های خاص و یارانه به افراد یا شرکت ها بدون نظارت بودیم که تبعات سنگینی برای اقتصاد کشور به همراه داشت، گفت: یک نسخه اشتباه در بحران اخیر، قیمت گذاری برای کالاها بود چراکه نرخ گذاری به معنای ایجاد دو نرخ دولتی و بازاری برای کالاها است که همین امر زمینه تشکیل رانت را فراهم می کند.

گرمابی تصریح کرد: این در شرایطی است که برای حمایت از فعالان اقتصادی از جمله مصرف کنندگان باید اجازه درج واقعی قیمت ها را بدهیم که با این کار امکان سفته بازی به حداقل می رسد. در مرحله بعد با اتخاذ شیوه ای شفاف باید اقدام به حمایت و پرداخت یارانه کرد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس معتقد است که وقتی عمده تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در بورس کالا حضور داشته باشند، به طور حتم با شکل گیری رقابت، قیمت های واقعی کشف می شود و ضریب اطمینان فعالان صنایع از فعالیت خود و پیش بینی آینده بالا می رود؛ از طرفی با کشف قیمت های واقعی، جذابیت سفته بازی در بازارهای غیررسمی نیز به حداقل می رسد و منابع به سمت تولید می رود.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا