بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

جلسه همفکری چالش‌های ارتباطی کارت‌خوان‌های بانکی و کمیسیون نرم‌افزارهای فروشگاهی، پخش و اصناف برگزار شد

 

جلسه همفکری چالش‌های ارتباطی کارت‌خوان‌های بانکی و کمیسیون نرم‌افزارهای فروشگاهی، پخش و اصناف با حضور نمایندگان شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت (PSP) در محل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران، مظاهر مرجانی، رئیس کمیسیون نرم‌افزارهای فروشگاهی، پخش و اصناف، در ابتدا به تاریخچه شکل‌گیری این کمیسیون پرداخت و به برنامه‌های این کمیسیون برای تعیین راه‌حل‌های استاندارد برای ارتباط سخت‌افزارها و نرم‌افزارها در این حوزه اشاره کرد.

مرجانی در ادامه، به اینکه اتصال کارت‌خوان‌های بانکی به نرم‌افزارهای توزیع و فروشگاهی روزبه‌روز با اقبال عمومی بیشتری روبرو شده و باعث بالا رفتن امنیت، صحت و دقت فعالیت‌های مالی و بانکی شده است، اشاره کرد.

او به نمایندگی از شرکت‌های نرم‌افزاری در این حوزه، اظهار داشت که با توجه به تعدد شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت و همچنین افزایش تعداد شرکت‌های پرداخت‏‌یار، توسعه نرم‌افزارهای ارتباطی با سامانه کارت‌خوان هرکدام از شرکت‌ها، هزینه‌های بالایی را به شرکت‌های نرم‌افزاری تحمیل کرده و در مقابل قدرت انعطاف شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت را نیز کاهش داده است. به همین دلیل، دراین‌بین نیاز به یک راه‌حل مشترک لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

در ادامه نیز اعضای جلسه و مدیران شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت در این خصوص مواردی را بیان کردند. مدیر یکی از شرکت‌ها نیز با توجه به تنوع زبان‌های برنامه‌نویسی و همچنین سیستم‌های عامل مختلف، تولید و نگهداری این واسط‌ها را بسیار هزینه‌بر اعلام و از ایجاد یک راه‌حل استاندارد استقبال کرد.

یکی دیگر از مدیران همین شرکت‌ها،  به استانداردهای اروپایی مرتبط با کارت‌خوان‌های بانکی اشاره و اظهار داشت که نیاز به تدوین چنین استانداردی در ایران لازم و ضروری بوده و انتظار می‌رود که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در این خصوص پیش‌قدم شود.

دیگر اعضای جلسه نیز در نظر گرفتن شرکت‌های پرداخت بدون کارت در این استاندارد را خواستار شدند. استفاده از تجربیات گذشته، دعوت از نمایندگان شاپرک در کارگروه، رعایت تمهیدات امنیتی، توجه به تنوع کارت‌خوان‌های بانکی و محدودیت در ایجاد یک استاندارد قابل‌اجرای روی همه کارت‌خوان‌ها دیگر مواردی بودند که توسط حاضران بیان شد.

در ادامه نیز مدل اولیه پیشنهادی استاندارد ارتباطی دستگاه‌های کارت‌خوان که توسط کمیسیون نرم‌افزارهای فروشگاهی، پخش و اصناف آماده شده بود، ارائه شد. در این استاندارد حداقل‌های نیاز ارتباطی مدنظر قرار گرفته بود. بعد از ارائه مدل موردنظر کارشناسان این حوزه نیز نظرات خود راجع به مدل پیشنهادی را ارائه کردند.

در ادامه، مرجانی با اشاره به این موضوع که ایجاد این استاندارد می‌تواند بازار بزرگی را برای شرکت‌های ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت به وجود آورد، اظهار داشت این کمیسیون علاوه بر آمادگی کامل خود برای تدوین این استاندارد، آمادگی فراگیر کردن آن در شرکت‌های مطرح نرم‌افزاری را نیز دارد. او اظهار داشت قطعا این اقدام می‏تواند به‌سرعت در اتصال کارت‌خوان‌ها و همچنین کاهش هزینه‌های عملیاتی شرکت‌های ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت و نرم‌افزاری کمک شایان توجهی کند.

در پایان پس از اتفاق‌نظر شرکت‌کنندگان، مقرر شد برای پیگیری این موضوع کارگروهی متشکل از نمایندگان شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت و شرکت‌های عضو کمیسیون نرم‌افزارهای فروشگاهی، پخش و اصناف سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران تشکیل و مقدمات ایجاد یک استاندارد ارتباطی فراهم شود.

 

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا