صنعت، معدن، تجارت

حجم ۲ میلیارد دلاری پوشاک قاچاق در کشور

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران از حجم بالای دو میلیارد دلاری پوشاک قاچاق در کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  مجید نامی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: این در حالیکه میزان واردات رسمی پوشاک به کشور سالی بین ۴۰ تا ۶۰ میلیون دلار بیشتر نیست.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا قاچاق پوشاک با افزایش نرخ ارز همچنان مقرون به صرفه است، اظهارداشت: اتفاقی که از ابتدای سال جاری در بحث افزایش نرخ ارز افتاده موجب شد تعداد قابل توجهی از فروشندگان پوشاک قاچاق فروشگاه های خود را جمع آوری و تعطیل کنند.

همچنین بخوانید

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران گفت: قاچاق پوشاک با این حال برای آنان جذابیت دارد چرا که بسیاری از هزینه های تولید کنندگان داخلی مانند عوارض، مالیات و غیره را ندارند.

وی در ادامه با بیان اینکه واردات قاچاق پوشاک به کشور بیشتر از ترکیه و چین صورت می گیرد، افزود: بطور مسلم قاچاق برای این دسته از افراد همچنان مقرون به صرفه است چون با کمترین هزینه وارد و در سطح بازارهای داخلی به راحتی عرضه و فروخته می شود.

نامی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به طرح ساماندهی برندها و فروشگاه های عرضه کننده پوشاک خارجی در ایران اظهارداشت: این طرح از دو سال پیش در کشور آغاز شده است.

وی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ساماندهی بازار پوشاک خارجی و همچنین کنترل بیشتربر وضعیت قاچاق و واردات در این حوزه دستورالعملی با کمک تمامی دستگاه های ذیربط و بخش خصوصی تهیه و ابلاغ کرده است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران افزود: نحوه فعالیت و در عین حال واردات برندهای خارجی پوشاک در ایران به خوبی در دستور العمل مزبور مشخص شده است.

وی اضافه کرد: طبق این دستور العمل نمایندگی و شعب شرکت های خارجی پوشاک در ایران ضمن ثبت در سامانه مورد پیش بینی در وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین دریافت مجوز فعالیت باید دارای فروشگاه مشخص نیز باشند.

نامی بیان داشت: واردات پوشاک تمامی برندهای خارجی فعال در کشور بصورت رسمی از دیگر تاکیدات مهم این دستورالعمل است.

وی گفت: طبق قانون قرار بر این بود شرکت های خارجی ۲۰ درصد میزان واردات خود را به جهت حمایت از تولید داخلی در کشورتولید و همینطور نسبت به انتقال تکنولوژی اهتمام ورزند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران افزود: پس از ابلاغ دستور العمل مزبور ۶۰ برند خارجی پوشاک برای ثبت نمایندگی در کشور اقدام کردند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا