اقتصاد کلان

مناظره داغ در باره پیوستن و نپیوستن ایران به FATF

پیوستن یا نپیوستن به اف‌ای‌تی‌اف؛ مساله این است.حالا مدتی است بحث موافقان و مخالفان بالا گرفته است؛ انتظار برای اعلام نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی موسوم به “پالرمو” طولانی تر از انتشار شد و به نیمه اسفند موکول شده است.

 به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  محمدرضا جهان بیگلری، کارشناس اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی دلایل مخالفت خود با این مصوبه را تبیین کرد و  حریری عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و فعال اقتصادی نیز علت موافقت مشروط خود با عضویت را تشریح کرد.

در این نشست دو ساعته بحث‌هایی جذاب درباره چرایی و عدم چرایی عضویت در افایتیاف مطرح شد.

همچنین بخوانید

حریری در ابتدای این نشست با تاکید بر اینکه صحبت درباره اف ای تی اف نه در میان مردم عادی و نه حتی در میان اقتصاددانان موضوعیت ندارد، گفت: شاید بانکداران از این موضوع سر در بیاورند اما در حال حاضر بحث کاملا سیاسی شده است. با این حال آنچه اهمیت دارد این است که می توانیم ردباره رفتارهای خودمان در نظام بین الملل صحبت کنیم.

وی در توضیح این مطلب افزود: در واقع اگر ما بخواهیم در این جهان زندگی کنیم و اشل فعالیت خود را جهانی کنیم و مراوداتی با دیگران داشته باشیم ناگزیر خواهیم بود که این معاهدات را بپذیریم و چاره ای جز این نیست اما اگر به این نکته فکر می کنیم که نیازی به مراودات بین المللی نداریم و قصدی برای جهانی سازی اقتصاد در دستور کار نیست می توانیم جوری دیگر رفتار کنیم.

وی با تکیه بر این موضوع گفت: پیوستن به این اف ای تی اف نیز در همین راستا معنا می یابد.

محمدرضا جهان بیگلری اما انتقادی جدی به این روند داشت. وی تاکید کرد: در شرایط کنونی امکانی برای پیوستن نیست و این اقدام دستاوردی برای ایران نخواهد داشت.

جهان بیگلری

 او با اشاره به اینکه با پیوستن به اف ای تی اف تنها دولت را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد و باید بخش خصوصی، شرکت ها، مشاوران املاک، حسابداران و … نیز آن را بپذیرند، گفت: به عنوان مثال مشاوران املاک باید معاملات بزرگ خود را گزارش کنند.

حریری اما تاکید کرد اتفاقا در این قالب پیش بینی شده نظامات داخلی به گونه ای باشد که همه گروه ها آن را رعایت کنند. وی در خصوص موضوع مشخص مشاوران املاک گفت: مقیاسی که در این حوزه در فعالیت مشاوران املاک اشاره شده، در ایران وجود ندارد.

بیگلری با نپذیرفتن این موضوع بر این نکته تاکید کرد که از منظر سیاسی صحبت نمی کند و توضیح داد: اف ای تی اف تنها دولت را نشانه نگرفته؛ بنده نمی خواهم وارد این موضوع شوم که اف ای تی اف از منظر اقتصادی خوب است یا بد. همیشه از شفاف سازی دفاع کرده ام و شفاف سازی را امر درستی می‌دانم زیرا امنیت اقتصادی را به دنبال دارد و باعث می شود بسیاری از رانت‌ها از بین رود. اما در این مقطع بنده می گویم پذیرش اف ای تی اف به صلاح نیست.

حریری در پاسخ گفت: در کدام شرایط؟ ‌ ما همیشه در شرایط خاصی هستیم، بهتر است مخالفان توضیح دهند به عنوان مثال وضعیت امروز ما با هشت سال قبل چه تفاوتی دارد؟

مجیدرضا حریری

بیگلری به تحریم های امریکا علیه ایران اشاره و تاکید کرد این تحریم ها، تحریم‌هایی بسیار شدید است و عضویت در اف ای تی اف نمی‌تواند دستاوردی برای ما داشته باشد.

حریری اما تاکید کرد: این مساله را قبول ندارم چرا که مخالفت‌ها قبل از اعمال مجدد تحریم‌ها، آغاز شد. زمانی که آقای طیب نیا به عنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران به این بحث ورود کرد چرا مخالفت می‌کردید؟

او ادامه داد : هر چند اولین توافق ها در زمان دولت آقای احمدی نژاد اتفاق افتاد تا وزیر امور اقتصادی و دارایی توافق خود را اعلام کرد اما وقتی برجام امضا شده بود و از تحریم خارج شده بودیم، مخالفت می کردید. دلیل این مخالفت چه بود؟

بیگلری با تاکید بر اینکه پذیرش اف ای تی اف در این شرایط دستاوردی برای ایران ندارد، گفت: به نظر می رسد لازم است برای پذیرش اف ای تی اف شروطی را بگذاریم تا حداقل دستاوردی داشته باشیم چرا که اگر با این شرایط مقررات را بپذیریم باز هم تاثیری برای ما نخواهد داشت.

این در حالی است که حریری تاکید کرد ما می‌توانیم پس از پذیرش این قواعد، با توجه به نظامات داخلی و حق تحفظ هایی که برای دولت ها پیش بینی شده است، به موضوع مذاکره ورود کنیم.

بیگلری در بخش دیگری از سخنانش به این موضوع اشاره کرد که همین حالا نیز قواعد اعلامی از سوی اف ای تی اف در حال اجراست اما حریری با رد این مساله گفت: اینجا یک تناقض است، اگر در حال اجراست این همه دعوا بر سر چیست، هر چند من معتقدم اصلا  این قواعد اجرایی نشده است.

مشروح این مناظره که در خبرآنلاین برگزار شد را به زودی در خبرآنلاین بخوانید.

 

 

منبع
خبرآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا