بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

کارگاه آشنایی با ارزهای دیجیتال در فرهنگسرای فناوری اطلاعات برگزار شد / مبانی بلاکچین، اتریوم و رمزارزهای ملی

 

کارگاه آشنایی با ارزهای دیجیتال با سخنرانی رضا قربانی، رئیس هیات مدیره راه پرداخت و مازیار معتمدی، تینا خیری، محمد شرقی از اعضای انجمن بلاکچین ایران در فرهنگسرای فناوری اطلاعات برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، قربانی در این کارگاه مبانی بلاکچین را توضیح داد و گفت: «بحث بلاکچین حدود ۱۰ سال است که در دنیا از طریق ارزهای دیجیتال به دنیا معرفی شده، هرچند سابقه طولانی‌تری نسبت به ارزهای رمزنگاری‌شده دارد.»

او در ادامه دمویی از بلاکچین را ارائه داد و گفت: «قبل از اینکه بخواهیم بلاکچین را بشناسیم باید بدانیم رمزگذاری چیست. این مفهوم از زمانی که آلن تورینگ کامپیوتر را خلق کرد شروع شد. ما در رمزگذاری تابعی به نام «هش» داریم که به درهم‌سازی ترجمه شده است. هش انواع مختلفی دارد که یکی از آنها مدل HASH256 است. ما در این دمو از این نوع هش استفاده می‌کنیم. تابع هش حجم اطلاعاتی که وارد آن می‌شود را به یک خروجی با تعداد کاراکترهای ثابت تبدیل می‌کند که به آن یک عدد در مبنای ۱۶ می‌گوییم. تقریباً غیرممکن است که با داشتن هش بتوان ورودی را پیدا کرد.»

«بلاک» مفهوم دیگری بود که قربانی در این کارگاه به آن پرداخت و توضیح داد: «دومین مبحثی که در بلاکچین به آن می‌پردازیم، بلاک است. ما مجموعه‌ای از اطلاعات را داریم که از طریق تابع هش در کنار هم به یک هش مشخص تبدیل می‌شود. قاعده‌ای که در این بلوک‌ها باید اجرا شود این است که بلوک‌ها باید به هشی برسد که چهار رقم اول آن صفر شود. به این عمل ماینینگ کردن می‌گویند.»

رئیس هیات مدیره راه پرداخت در ادامه این مراسم مفهوم بلاکچین را توضیح داد و گفت: «بلاکچین همه آن بلوک‌هایی است که پشت سر هم قرار می‌گیرند و زنجیره بلوک را تشکیل می‌دهند.»

مفهوم توزیع‌شده (distribut) مفهوم بعدی بود که قربانی در این مراسم توضیح داد. او گفت: «در فضای توزیع‌شده کسی برای ورود اجازه نمی‌گیرد. ما با موبایل، تبلت یا دستگاه ماینر وارد فضای بلاکچین می‌شویم و یک کپی از ابتدای مسیر برای خود تهیه می‌کنیم. اتفاقی که ممکن است در این سیستم بیفتد حمله ۵۱ درصدی است. حمله ۵۱ درصدی به معنای حمله‌ای است که به بلاکچین صورت می‌گیرد و در آن گروهی از استخراج‌کنندگان کنترل بیش از ۵۰ درصد از توان پردازشی شبکه را در دست می‌گیرند. در این صورت، این مهاجمان می‌توانند جلوی تأیید تراکنش‌های جدید را گرفته و پرداخت‌های بین برخی از کاربران و یا همه آنها را متوقف کنند.»

«توکن» مفهوم بعدی در بلاکچین است که قربانی در این باره توضیح داد: «به زبان ساده هر چیزی که معادل ارزش است را توکن می‌گویند. توکن در بخش اطلاعات بلوک قرار می‌گیرد. در این بلوک‌ها هر واحدی می‌تواند از فردی به فرد دیگر انتقال یابد. به‌طور مثال وقتی به فروشگاهی می‌رویم، پول ما از طریق دستگاه کارتخوان به حساب فروشنده انتقال می‌یابد.»

قربانی در ادامه به مفهوم کوین‌بیس در بلاکچین اشاره کرد و گفت: «کوین‌بیس صرافی معروفی در آمریکا است که بلوک‌هایی را در ارزهای رمزنگاری‌شده ماین کرده است.»

رئیس هیات مدیره راه پرداخت بعد از ارائه این مباحث مفهوم کلیدهای خصوصی و عمومی در بلاکچین را توضیح داد و گفت: «نکته‌ای که در این مفهوم وجود دارد این ست که با داشتن کلید خصوصی می‌توانیم، کلید عمومی را هم داشته باشیم، ولی عکس آن صادق نیست. ما با این کار یک امضای دیجیتال داریم که با آن می‌توانیم هویت خود را به دیگری ثابت می‌کنیم.»

او در پایان گفت: «در حال حاضر درباره بلاکچین هایپ وسیعی شکل گرفته است، اما مهم‌ترین دستاورد آن تا امروز بیت‌کوین بوده است. بعد از آن اتریوم و مقدار کمی هم توکنایز کردن است. بلاکچین آخرین تکنولوژی بنیادین امروز است. خواهش من این است که درباره این تکنولوژی مطالعه شود و دانش آن را یاد بگیریم.»

 

کاربردهای بلاکچین

در ادامه این مراسم تینا خیری با موضوع موارد استفاده عملی بلاکچین و عرضه اولیه ICO به سخنرانی پرداخت. او گفت: «ما سیستمی داریم که در آن نمی‌توانیم دروغ بگوییم و بلاکچین سیستمی است که تقلب در آن وجود ندارد. به این دلیل که اطلاعات درست در آنجا ثبت شده و وقتی همه این اطلاعات را داشته باشند، اطلاعات دروغ از طریق شبکه رد می‌شود. بنابراین می‌توان این فناوری را در صنعت و کسب‌وکارهایمان استفاده کنیم، شاید اکنون کمی غیرممکن باشد، ولی در آینده صددرصد ممکن می‌شود.»

او کاربردهای بلاکچین را برشمرد و توضیح داد: «زنجیره تأمین احراز هویت، رأی‌گیری، امنیت اطلاعات، خیریه، بیمه و خدمات درمانی و ICO ها از کاربردهای بلاکچین است.»

خیری در ادامه گفت: «کسانی که به تازگی وارد بلاکچین می‌شوند معمولاً تفاوت بین بلاکچین و بیت‌کوین را نمی‌دانند و فکر می‌کنند هردوی آنها یکی است. در صورتیکه بلاکچین بستری است که بیت‌کوین روی آن اجرا شده و ما می‌توانیم از طریق آن به هر جای دنیا که بخواهیم پول انتقال دهیم.»

 

بیت‌کوین، اتریوم و ارزهای دیجیتال

محمد شرقی سخنران بعدی بود که با ارائه بیت‌کوین، اتریوم و ارزهای دیجیتال به سخنرانی پرداخت. او ابتدا مفاهیم بیت‌کوین و تأثیر آن را توضیح داد و گفت: «شبکه، پروتکل و رمزارزها در بیت‌کوین هرکدام جایگاه‌های مختلفی دارند. در بلاکچینِ بیت‌کوین اساساً سیستم، انتقال مالکیت است. یعنی بیت‌کوین در شبکه وجود دارد و فقط مالکان آن عوض می‌شوند. این موضوع قطعیت و اطمینانی را به شبکه اضافه می‌کند.»

او در ادامه گفت: «اتریوم همان ماهیت شبکه بلاکچین را دارد، اما پروتکل‌های آن متفاوت است. اتریوم قراردادهای هوشمند پیشرفته‌تری را اجرا می‌کند. همه آن اتفاقاتی که در بیت‌کوین می افتد در اتریوم هم وجود دارد. علاوه بر آن قراردادهای هوشمند اپلیکیشینی هستند که توسط ماشین مجازی اتریوم اجرا می‌شود و تمام نود‌ها آن اپلیکیشن را اجرا و بر بلوک‌ها ثبت و اطلاعات را توزیع می‌کنند.»

شرقی توضیح داد: «یکی از این قراردادهای هوشمند توکن است که نمونه‌های آن بر اتریوم هم وجود دارد. با کمک همه این‌ها می‌توانیم تأثیر شخص ثالث را کاهش دهیم یا محدود کنیم.»

 

رمزارزهای ملی

مازیار معتمدی، سخنران آخر این مراسم بود که درباره وضعیت رمزارزها در داخل کشور و پیش‌نویس ضوابط رمزارز ملی و پروژه ققنوس و برنا سخنرانی کرد.

او درباره رمزارز ملی گفت: «پشتوانه رزمرارز ملی ریال است و فعلاً هدف اصلی آن پیش بردن بانکداری الکترونیک در ایران و کاهش دادن هزینه تراکنش‌ها است. فعلاً این رمزارز در فاز اول در اختیار بانک‌های تجاری قرار گرفته و آن را به عنوان توکن مورد استفاده و آزمایش قرار داده‌اند و قرار است در فاز دوم به طور عمومی برای پرداخت‌های خرد معرفی می‌شود.»

او درباره رمزارز برنا گفت: «برنا از سوی بانک مرکزی ارائه شده که هدف آن این است که شبکه‌ای جامع برای کل نظام بانکی کشور تهیه کند که احتمالاً رمزارز ملی هم بر این رمز ارز پیاده شده است. برنا خدمات پایه‌ای را مانند شناسایی احراز هویت به صورت الکترونیک، توکنایز کردن و حسابرسی آنلاین ارائه می‌کند.»

شبکه ققنوس، پلتفرم بعدی بود که معتمدی توضیح داد: «ققنوس شبکه‌ای است که با مشارکت بانک‌های ملی، ملت، پاسارگاد و پارسیان و شرکت توسن راه‌اندازی شده و هدف اصلی آن صادر کردن توکن برای بانک‌ها و افراد است تا بتوانند دارایی‌های خود را توکنایز کنند. ارز پایه این شبکه پیمان نام دارد که با پشتوانه طلا صادر می‌شود.»

 

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا