بورسبورس اوراق

معاملات الگوریتمی پایانی بر صف نشینی و سیگنال فروشی

مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس، معاملات الگوریتمی را گامی به سوی تقویت بازار “تحلیل محور” ارزیابی کرد و گفت: با افزایش معاملات الگوریتمی دیگر شاهد پدیده هایی همچون صف نشینی، تقلید، سیگنال فروشی و تک سهم شدن افراد نخواهیم بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، یاسر فلاح در حاشیه برگزاری مسابقات الگوریتمی به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: اولین مسابقات الگوریتمی در منطقه غرب آسیا و خاورمیانه امروز اول اسفند آخرین روز خود را سپری می کند ؛ ما به شکل آزمایشی از اواخر دی ماه کار را کلید زدیم و از اول بهمن با اعتبار ۳۰ میلیون تومانی که در اختیار تیم ها قرار گرفت، این رقابت ها رسمیت پیدا کرد.

مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس با بیان اینکه تیم های مختلف بعد از حدود یک ماه رقابت تنگاتنگ و فشرده امروز به کار خود پایان می دهند، گفت:  رقابت ها در سه بخش سهام، اوراق بهادار با درآمد ثابت و حل مساله برگزار شد . ضمن اینکه ما هر هفته یک چالش برای تیم ها در نظر گرفته بودیم که در واقع در آن به حل مساله می پرداختند.

یاسر فلاح با بیان اینکه الگوی معاملاتی در بازار سرمایه ایران در حال تغییر است ، اظهار داشت: ما از طریق برگزاری رقابت معاملات الگوریتمی، می خواهیم این پیام روشن را به جامعه سهامداری و بازار سرمایه منتقل کنیم که ورود هوش مصنوعی و نرم افزارهای رایانه ای به بازار مالی در حال شکل گیری و سرعت گرفتن است .

وی خاطرنشان کرد:  معامله گران و فعالان بازار سرمایه باید خود را به این سمت سوق دهند که از طریق الگوریتم ها بتوانند میزان اشتباهات و خطاهای انسانی را کاهش دهند و از طرفی تحلیل در بازار سرمایه نیز افزایش پیدا کند .

مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس تصریح کرد: یکی از راه های اصولی که می تواند بازار را به سمت و سوی “تحلیل محوری” سوق دهد، همین الگوریتمی شدن معاملات است ؛ به  عبارت دیگر با افزایش معاملات الگوریتمی، دیگر با پدیده هایی همچون صف نشینی، تقلید، سیگنال فروشی  در تلگرام  و تک سهم شدن افراد مواجه نخواهیم بود.

یاسر فلاح توضیح داد: از آنجا که استراتژی های خرید و فروش  از طریق الگوریتم ها و نرم افزارها به سمت هسته معاملاتی می رود، طبیعتا بازار سرمایه ما فهیم تر  و پرعمق تر خواهد شد .

وی در پاسخ به سوالی در خصوص جوایز شرکت کنندگان در این رقابت  هم گفت: ما در سه بخش رقابت در سهام، رقابت در اوراق بهادار با درآمد ثابت و رقابت در حل مساله این رویداد را برگزار کردیم . در رقابت سهام تیم اول ۳۰ میلیون ، تیم دوم ۲۰ میلیون و تیم سوم ۱۰ میلیون  تومان اعتبار خرید سهام دریافت می کنند .

مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس ادامه داد: دراوراق بهادار با درآمد ثابت، تیم اول ۲۰ میلیون ، تیم دوم ۱۵ میلیون و تیم سوم ۱۰ میلیون اعتبار خرید سهام دریافت می کنند  . همچنین در بخش حل مساله ۷ میلیون، ۵ میلیون و ۳ میلیون تومان اعتبار خرید سهام از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار به تیم های اول و دوم و سوم تعلق خواهد گرفت .

فلاح تصریح کرد: نکته حایز اهمیت این است که معاملات الگوریتمی باعث خواهد شد مقوله اشتغال در بازار سرمایه هم توسعه پیدا کند؛ یعنی اشتغالی که پیش از این فقط از طریق  معامله گری شکل می گرفت، گسترش خواهد یافت و برای نخبگان و فعالان حوزه رایانه و آی تی هم یک فضای اشتغال جدید در بازار مالی شکل خواهد گرفت. از طرفی، مشاغل جدید و شرکت های استارتاپی و دانش بنیانی جدیدی متولد خواهند شد که کار تخصصی اینها الگوریتم نویسی است و به آسانی طرح ها و ایده های  خود را در این بازار به معرض فروش خواهند گذاشت  .

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا