بورسفرابورس

تامین مالی ۱۳ هزار میلیارد ریالی شرکت‌های خصوصی

طی بهمن‌ از طریق سه پذیره‌نویسی اوراق بدهی در فرابورس صورت گرفت؛

به موازات انجام ۴ پذیره‌نویسی، یک عرضه اولیه سهام و عرضه اسناد خزانه اسلامی جدید در یازدهمین ماه سال ۹۷ در فرابورس ایران شاهد عملکرد مثبت تمام بازارهای فرابورس نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بودیم.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  از فرابورس ایران، حجم و ارزش دادوستدهای فرابورس در بهمن‌ماه امسال نسبت به بهمن‌ سال ۹۶ به ترتیب ۱۱۰ و ۱۱۹ درصد افزایش یافته که این رشد چشم‌گیر در پی دادوستد ۱۵ هزار و ۳۹۵ ورقه بهادار به ارزش افزون بر ۹۵ هزار میلیارد ریال به ثبت رسیده است. این در حالی است که تعداد روزهای کاری این ماه نسبت به بهمن سال گذشته یک روز کمتر بوده است.

در این میان طی ۲۰ روز معاملاتی، سهامداران در بازارهای اول، دوم و پایه به ترتیب ۱۴۷۸، ۶۲۸۲ و ۷۲۰۵ میلیون سهم را به ارزش چهار هزار و ۶۹۶، ۱۹ هزار و ۷۹۳ و ۱۷ هزار و ۵۶۱ میلیارد ریال دست به دست کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از رشد حجم و ارزش مبادلات در بازار سهام حکایت دارد.

بر این اساس در بازار اول حجم و ارزش مبادلات نسبت به بهمن‌ماه سال گذشته ۴۲ و ۱۳۳ درصد افزایش یافت و این متغیرها در بازار دوم نیز ۲۵۸ و ۱۹۱ درصد رشد پیدا کرد. بازار پایه نیز رشد ۷۱ درصدی حجم و افزایش ۲۱۲ درصدی ارزش مبادلاتی را تجربه کرد.

از سوی دیگر در بازار ابزارهای نوین مالی ۴۱۰ میلیون ورقه به ارزش ۵۲ هزار و ۸۰۵ میلیارد ریال نقل‌وانتقال یافت که به افزایش ۲۵ درصدی حجم و ۸۲ درصدی ارزش دادوستدهای ماهانه این بازار انجامیده است.

بررسی جدول معاملات ابزارهای مالی شامل اوراق بدهی، اوراق تسهیلات مسکن و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نشانگر آن است که معاملات بدهی و ETFها حدود ۸۰ درصد رشد یافته است اما در سمت مقابل، حجم خریدوفروش اوراق تسه نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته و ارزش مبادلاتی این اوراق نیز نسبت به بهمن‌ماه سال گذشته ۲۰ درصد کاهش یافته است.

در نهایت شاخص کل فرابورس ایران که در روز پایانی ماه گذشته یعنی دی‌ماه ۹۷ در ارتفاع ۱۹۹۲ واحدی قرار داشت با یک درصد کاهش در پایان بهمن‌ماه در سطح ۱۹۶۵ واحدی ایستاد. در حال حاضر بازدهی آیفکس از آغاز سال جاری ۷۹ درصد است.

یک عرضه اولیه و عرضه یک اخزای جدید

قرعه دوازدهمین عرضه اولیه فرابورس ایران در سال ۹۷ به نام شرکت کشت و دامداری فکا افتاد و روز ۲۴ بهمن در جریان عرضه ۲۰ درصد از سهام این شرکت در نماد «زفکا» در بازار دوم فرابورس، هر سهم آن ۸۳۰۰ ریال قیمت خورد. با اضافه شدن این شرکت به گردونه معاملات سهام گروه زراعت و خدمات وابسته به عنوان پنجمین شرکتی که از این گروه در سال ۹۷ روی تابلو معاملات می‌رود، ارزش بازاری این صنعت در فرابورس به بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال رسید.

نگاهی به سایر رخدادهای مهمی که طی بهمن‌ماه در فرابورس ایران رقم خورده است نشان می‌دهد در دومین روز کاری این ‌ماه تعداد ۱۷ میلیون و ۶۶۳ هزار و ۲۶۳ ورقه از سری جدید اسناد خزانه اسلامی در نماد معاملاتی «اخزا۷۱۳» برای اولین بار در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران عرضه شده و هر ورقه آن ۶۰۰ هزار ریال کشف قیمت شده است.

در خصوص اوراق بدهی از جمله اسناد خزانه اسلامی، مدیرعامل فرابورس ایران در بهمن‌ماه جاری از افزایش سهم اوراق بدهی در لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور خبر داد و گفت که انتشار این اوراق در بودجه سال آینده در مقایسه با سال ۹۷ افزایش حدود ۷ هزار میلیارد تومانی را نشان می‌دهد.

رصد نقل‌وانتقال‌ شرکت‌های بازار پایه‌ای

اوایل بهمن‌ماه معاون بازارهای خارج از بورس فرابورس ایران طبقه‌بندی جدید شرکت‌های درج شده در بازار پایه فرابورس ایران را اعلام کرد. بر این اساس ۹ نماد معاملاتی «کایتا، پلاست، حبندر، وشمال، کقزوی، خعمرا، ثقزوی، سفارود و تکنار» در پایان معاملات ششم بهمن‌ماه ۱۳۹۷ برای انتقال از تابلو ب بازار پایه به تابلو ج این بازار به دلیل عدم احراز معیارها و شرایط تداوم حضور در تابلو ب بازار پایه متوقف شدند.

در سمت مقابل، نماد معاملاتی ۱۰ شرکت با نمادهای «ساذری، خاور، وآفری، شسم، وپسا، ثنظام، وسنا، سباقر، سلار و آبین» در پایان همین روز برای انتقال از تابلو ج بازار پایه به تابلو ب این بازار متوقف شدند. با توجه به آنکه این شرکت‌ها در دوره مالی رسیدگی، معیارهای تابلو ب بازار پایه را مطابق با دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل‌وانتقال اوراق بهادار در فرابورس ایران و مصوبات کمیته درج کسب کردند، توانستند به این تابلو ارتقا یابند.

طی بهمن‌ماه همچنین دو شرکت بانک گردشگری و مواد ویژه لیا در «تابلو ب» بازار پایه فرابورس ایران درج نماد شدند.

میزبانی موفق فرابورس از ۴ پذیره‌نویسی در یک ماه

از نخستین روز کاری بهمن‌ماه ۹۷، پذیره‌نویسی تعداد ۹۹ میلیون واحد صندوق سرمایه‌گذاری مشترک آسمان امید در بازار سوم فرابورس ایران آغاز شد و در انتهای مهلت این پذیره‌نویسی، ۲۰.۴۱ میلیون از این واحدها در نماد «آسامید» به ارزش مبنای هر واحد ۱۰ هزار ریال به فروش رسید. ارزش این پذیره‌نویسی ۲۰۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال بود.

علاوه بر این، پذیره‌نویسی ۱۰ هزار میلیارد ریال اوراق منفعت شرکت توسعه نفت و گاز صبا اروند به منظور خرید منافع ‌حاصل از توسعه ۱۱ حلقه چاه نفت از طریق فرابورس ایران از روز شنبه ۱۳ تا دوشنبه ۱۵ بهمن‌ماه انجام شد و از طریق فروش این اوراق، تامین مالی ‌هزار میلیارد تومانی صنعت نفت از درگاه فرابورس به سرانجام رسید.

در ادامه، تعداد یک میلیون ورقه منفعت شرکت هواپیمایی ماهان به ارزش یک هزار میلیارد ریال که پذیره‌نویسی آن از ۲۳ بهمن‌ماه در بازار سوم فرابورس به مدت سه روز کاری آغاز شده بود در نخستین روز از این دوره به ‌طور کامل به فروش رفت. ‌ نرخ اوراق منفعت هواپیمایی ماهان ۱۶ درصد سالانه تا سررسید تعیین شد که مواعد پرداخت اجاره‌بها هر ‌سه ماه یک‌بار است.

در آخرین روز کاری این ماه نیز پذیره‌نویسی تعداد دو میلیون ورقه رهنی شرکت کرمان موتور به عنوان نخستین اوراق رهنی شرکت‌های خصوصی در بازار سرمایه که از ۳۰ بهمن‌ماه به مدت سه‌ روز کاری در ‌بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس آغاز شده بود، در نخستین روز از این پذیره‌نویسی اتمام یافت. ‌

بر این اساس در مجموع با انجام سه پذیره‌نویسی اوراق بدهی شامل اوراق منفعت شرکت توسعه نفت و گاز صبا اروند و شرکت هواپیمایی ماهان و اوراق رهنی شرکت کرمان موتور، رقم تامین مالی از درگاه فرابورس ایران برای شرکت‌های خصوصی به ارزش ۱۳ هزار میلیارد ریال انجام گرفت.

 

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا