بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

رویداد شب تحول دیجیتال و اختتامیه سومین جایزه ملی تحول دیجیتال برگزار شد

رویداد شب تحول دیجیتال به همراه مراسم اختتامیه سومین جایزه ملی تحول دیجیتال، با حمایت بانک انصار، شرکت جی‌اس‌اس، یکتانت و آپارات ۳۰ بهمن‌ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در این رویداد در سه حوزه زبدگی دیجیتال، نوآوری دیجیتال و رهبری دیجیتال و در پنج سطح زبده دیجیتال، حرفه‌ای دیجیتال، رهسپار دیجیتال، جوینده دیجیتال و مبتدی دیجیتال از شرکت‌هایی که مورد ممیزی قرار گرفته بودند، تقدیر شد.

 

همچنین بخوانید

تحول دیجیتال، بر مبنای ایجاد ارزش افزوده است

در ابتدای مراسم بابک سهرابی، رئیس دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با ابراز اینکه امیدوار است این رویدادها که مطالب روز را مطرح می‌کنند ادامه‌دار باشد، گفت: «ما به دنبال مفهومی به نام تحول دیجیتال هستیم. سازمان‌ها از فناوری‌ها برای افزایش سرعت، بهبود عملکرد و وظایف استفاده کرده‌اند. از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸ فناوری‌ها به‌صورت بنیادین تغییرات شگرفی را در سازمان‌های ما ایجاد کرده‌اند. اینترنت ۴G و ۵G، شبکه‌های اجتماعی، علم داده، یادگیری ماشین، بزرگ‌داده‌ها و اینترنت اشیا از جمله آنها هستند.»

او در ادامه گفت: «بسیاری از سازمان‌ها وقتی به ارزش افزوده لازم نمی‌رسند، علاقه آنها برای استفاده از فناوری کاسته می‌شود. در اواخر ۲۰۱۰ وقتی تکنولوژی ارزش افزوده را ایجاد نکرد، از مدل‌های بازطراحی سازمان‌ها استفاده شد. تحول دیجیتال به مفهوم بازطراحی متفکرانه مدل کسب‌وکار سازمان بر مبنای ارزش افزوده است.»

 

حفظ توازن استراتژی و عمل توسط سازمان‌ها

مهدی شامی زنجانی، مدیر علمی رویداد شب تحول دیجیتال سخنران بعدی این مراسم بود. او گفت: «امیدوارم گامی در راستای تحقق ایران دیجیتال برداریم. جایزه ملی تحول دیجیتال از سال ۱۳۹۵ آغاز شده است. حقیقت این است که ما نهاد کسب‌وکاری رایج نیستیم بلکه به دنبال آموزش، فرهنگ‌سازی و ایجاد امکان مقایسه سازمان‌ها با متوسط صنعت هستیم.»

او ادامه داد: «صنایع متنوعی پیام تحول دیجیتال را شنیده بودند و درگیر بحث شدند. این یعنی کشورمان خود را برای تحول دیجیتال آماده کرده‌اند. در این رویداد ما سه محور زبدگی دیجیتال، نوآوری دیجیتال و رهبری دیجیتال را در سازمان‌ها مورد بررسی قرار دادیم.»

شامی به ارائه درس‌آموخته‌هایی کلیدی از ممیزی بلوغ دیجیتال بیش از ۳۵ سازمان ایرانی پرداخت و گفت: «خیلی از کسب‌وکارها غافلگیر شده‌اند، اما باید بدانیم هنوز ابتدای راه هستیم. تحول دیجیتال سفری بی‌پایان است نه یک پروژه. نگاه چابک و تجربه‌گری کلید موفقیت در تحول دیجیتال است. در این میان سازمان‌ها باید توازن میان استراتژی و عمل را حفظ کنند و مراقب باشند تب بالای تحول دیجیتال با گرفتن مشاوره‌های نادرست به تشنج تبدیل نشود.»

او ادامه داد: «داشتن نقشه راه امری ضروری است و از سوی دیگر باید میان بعد فناورانه و رهبری دیجیتال توزان حفظ شود.»

او به دو چالش حکمرانی دیجیتال در سازمان‌های ایرانی اشاره کرد و گفت: «مشخص نبودن متولی تحول دیجیتال در سازمان و چالش ساختارهای سنگین این دو چالش هستند. حکمرانی موضوعی پویا و متناسب شرایط و ویژگی‌های سازمان است.»

به گفته شامی فرهنگ یک سازمان را رفتارهایی که در کف سازمان وجود دارد تعیین می‌کنند. برای فرهنگ‌سازی باید از خودسازی و سیستم‌سازی آغاز کرد.

شامی با بیان اینکه رهبران دیجیتال شرط لازم و نه کافی برای موفقیت دیجیتال هستند، گفت: «در سازمان‌های پیشرو ابتدا رهبران و مدیران ارشد درگیر فناوری شده‌اند. ما با بحران جدی کمبود استعدادهای دیجیتال مواجهیم. با روش‌های سنتی هم نمی‌توان این استعدادها را جذب کرد.»

 

مهارت‌های نرم دیجیتال جدی گرفته شود

شامی با تاکید بر اینکه مهارت‌های نرم تحول دیجیتال را جدی بگیرید، گفت: «مهارت‌های دیجیتال در سراسر سازمان نیاز است نه واحد فناوری اطلاعات.»

او به ضرورت اقتصاد تجربه اشاره کرد و با مخاطب قرار دادن سازمان‌ها گفت: «فراتر از مرزهای سنتی صنعت خود را هدف بگیرید و از مفهوم اکوسیستم غافل نشوید. صرف مستندسازی فرایندها نیز تعالی عملیاتی به بار نمی‌آورد.»

شامی تاکید کرد: «تحقیق و توسعه دیجیتال کار یک واحد خاص نیست. نظام تحلیل داده سازمان خود را مشخص کنید. به طور جدی به استارت‌آپ‌ها فکر کنید و لازم نیست سرمایه‌گذاری سنگین انجام دهید.»

او درپایان گفت: «فرهنگ یک سازمان را رفتارهایی که در کف سازمان وجود دارد تعیین می‌کنند. برای فرهنگ‌سازی باید از خودسازی و سیستم‌سازی آغاز کرد.»

 

ایران دیجیتال، از رؤیا تا واقعیت

پنل ایران دیجیتال، از رؤیا تا واقعیت دیگر برنامه رویداد شب تحول دیجیتال بود. مدیریت این پنل، برعهده مهدی شیرمحمدی، قائم‌مقام مدیر پروژه تدوین سند ملی تحول دیجیتال بود.

در ابتدای این نشست، مهدی محمدی، دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه قرار نیست ما چرخ را از اول بسازیم، گفت: «درباره یک انتخاب صحبت نمی‌کنیم بلکه ما یک سرنوشت محتوم داریم. راهی در مسیر فناوری‌های سنتی برای ما نیست. اگر به فکر ۱۰ سال آینده نباشیم بدون شک با اقتصادی مواجه خواهیم بود که از اقتصادهای پیشرو عقب خواهد افتاد.»

در ادامه مجید نیلی احمدآبادی، رییس دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران با اشاره به اینکه ما تحولاتی جدی در کشور داشته‌ایم، گفت: «رویای تحول دیجیتال، ایرانی است که با استفاده از فناوری دیجیتال تغییرات جدی در تربیت نیروی انسانی داشته و بتواند تحول فرهنگی در کشور ایجاد کند.»

در ادامه مرتضی طاهری‌بخش، معاون فنی همراه اول گفت: «اتحادیه اروپا برای سال ۲۰۲۰، هشتاد میلیارد دلار برای اینترنت ۵G در نظر گرفته و در ایران هم باید رقم زیادی سرمایه‌گذاری شود.»

منابع سازمانی، ارتقای فرهنگ سازمانی، مدل‌های عملیاتی و مباحث مربوط به چابکی سازمان‌های مواردی بود که طاهری‌بخش بر آن تاکید کرد.

امیر ناظمی، رییس سازمان فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه ما چشم‌اندازی برای جامعه داریم که دیجیتال بودن به آن کمک می‌کند، گفت: «سؤال این است که آینده ایران را چه‌طور می‌بینیم؟ ایران دیجیتال و آینده ایران دیجیتال جدا از هم نیستند. فناوری همان‌طور که می‌تواند به آرمان‌شهر کمک کند می‌تواند ما را به ویران‌شهر نزدیک کند.»

او افزود: «رسیدن به ایران دیجیتال، فرآیندی است که در آن باید توانمندی‌های اجتماعی ایجاد شود. مهم‌ترین شاخصی که ما در آن اشکال داریم، شاخص ارتباطات است. دیگر موضوع وضعیت رگولاتوری است که مناسب نیست. بخش دیگر شروع فعالیت کسب‌وکار است که ما وضعیت خوبی در آن نداریم.»

 

ایجاد گفتمان ملی و همراهی تصمیم‌گیران

محمود نیلی احمدآبادی، رییس دانشگاه تهران سخنران بعدی رویداد شب تحول دیجیتال گفت: «منابع محدود است و باید از ظرفیت‌ها به گونه‌ای استفاده شود که حال مردم را بهتر کنند. اولین قدم در این راستا ایجاد یک گفتمان ملی و همراهی تمام اقشار تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان است.»

او ادامه داد: «موضوع دیجیتال امر جدیدی است و مفاهیمی است که به تجربه با آنها آشنا می‌شویم که البته کشور ما در تحول آن نقش محوری ندارد. یکی از راهکارهای ایجاد گفتمان دیجیتال برگزاری نشست‌هایی از این دست است تا از همفکری‌ها بهترین راه‌ها انتخاب شوند. دانشگاه‌ها به عنوان جایی که جریان‌سازی علمی می‌کنند در این زمینه مسئولیت زیادی دارند.»

او با بیان اینکه ما همواره واردکننده مفاهیم و تکنولوژی بودیم، گفت: «در داخل کشور هم چون همزمان با ورود تکنولوژی فرهنگ و قوانین را ایجاد نکردیم، آسیب‌های ورود تکنولوژی به ما زیاد بود.»

نیلی تاکید کرد: «ما در نوآوری هر محصول یا ایده باید باشیم و بخشی از تحول باشیم نه واردکننده محصول. شروع این مهم نیز از علم و دانش است. هیچ تحولی بدون پایگاه علمی رخ نخواهد داد. هر حرکت پایدار و مستمری در کشور نیازمند علم است.»

او با اشاره به اینکه برای خلق ثروت باید به نوآوری برسیم گفت: «تحول دیجیتال قطعاً فراتر از یک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و ابعاد گوناگونی را دربرمی‌گیرد. امیدوارم همه تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان به این زنجیره توجه کنند.»

در ادامه این رویداد برندگان سومین جایزه ملی تحول دیجیتال ایران معرفی شدند و ربات آلفای شرکت جی‌اس‌اس برنده جایزه سال تحول دیجیتال را اعلام کرد.

 

منبع
راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا