بورسبورس اوراق

«ثتران» کامیاب در مزایده/ «غبشهر» از دلایل انحراف از پیش بینی گفت

شاخص بورس تهران در آخرین روز معاملاتی هفته رشد مناسب دو هزار و ۱۰۲ واحدی را به ثبت رساند و ضمن کسب بازده ۱.۳۴ درصدی در روز گذشته به سطح ۱۵۹ هزار و ۴۸۹ واحد رسید. در این روز و همزمان با رشد خود شاخص بورس، هفت نماد متوقف، یک نماد تعلیق و سه بازگشایی شدند.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، شاخص بورس تهران در آخرین روز معاملاتی هفته رشد مناسب دو هزار و ۱۰۲ واحدی را به ثبت رساند و ضمن کسب بازده ۱٫۳۴ درصدی در روز جاری به سطح ۱۵۹ هزار و ۴۸۹ واحد رسید. در این روز و همزمان با رشد خود شاخص بورس، هفت نماد متوقف، یک نماد تعلیق و سه بازگشایی شدند. طی این روز «غبشهر» از دلایل اختلاف ۲۶ درصدی ایجاد شده میان پیش بینی عملکرد سال جاری با عملکرد حقیقی گفت و «ثتران» از فروش یکی از دارایی‌های خود خبر داد. همچنین «وخارزم» اعلام کرد که بدهی خود به بانک صادرات را تهاتر کرده است. «چکاپا» نیز از

همچنین بخوانید

«غبشهر» توضیح داد: نماد معاملاتی شرکت صنعتی‌ بهشهر «غبشهر» با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت در خصوص نوسان عملکرد ۲۶ درصدی، متوقف شد. بنابر آنچه که شرکت در تارنمای کدال منتشر کرده است نوسان ۲۶ درصدی عملکرد واقعی شرکت در سال مالی منتهی به ۳۰ آذرماه ۱۳۹۷ با بودجه تعدیلی قبلی از بابت موارد زیر است:

افزایش در سود ناخالص: افزایش در سود ناخالص شرکت نسبت به آخرین بودجه تعدیلی شرکت عمدتاً از بابت کاهش عمده تخفیفات فروش بر اساس شرایط بازار بوده است.

افزایش در سود عملیاتی شرکت : افزایش در سود عملیاتی شرکت علاوه بر توضیحات مندرج در بند فوق عمدتا به دلیل تغییر طبقه بندی زیان تسعیر ارز بدهی وام کردیت سوییس (مبلغ ۷٫۵ میلیون فرانک سوییس) از سرفصل سایر درآمدها و هزینه های عملیاتی به سرفصل سایر درآمدهای غیرعملیاتی به پیشنهاد حسابرس است (زیان تسعیر بدهی مزبور در بودجه تعدیلی قبلی در سرفصل سایر درآمدها و هزینه های عملیاتی منظور گردیده بود)

افزایش در سایر هزینه ها و کاهش سایر درآمدهای عملیاتی و غیرعملیاتی: افزایش هزینه های عمومی و اداری و کاهش در سایر درآمدهای عملیاتی و غیرعملیاتی نسبت به بودجه تعدیلی قبلی عمدتا بعلت زیان تسعیر بدهی های ارزی و افزایش معادل ریالی هزینه های ارزی در شرکت است.

دلیل توقف «ثتران» چه بود: نماد معاملاتی «ثتران» به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت در خصوص برگزاری مزایده فروش زمین شهریار برای شرکت سرمایه گذاری مسکن تهران متوقف شد. بر این اساس شرکت اعلام کرده است که اقدام به فروش ۸ قطعه ملک مزوعی حدود ۹۵ هکتار موصوف به زمین شهریار کرده است. در مزایده فروش این مالاک که در تاریخ ۱۳ بهمن ماه انجام شده، مقرر شده است که املاک یاد شده به قیمت ۸۵ میلیارد تومان و به صورت ۳۰ درصد نقد و مابقی اقساط به فروش برسد. گفتنی است، ارزش دفتری دارایی یاد شده در دفاتر «ثتران» ۳۲ میلیارد و ۴۶۸ میلیون تومان بوده و انتقال سند مالکیت آن تنها درقبال وصول کل مبلغ قرارداد به خریدار منتقل خواهد شد.

«وخارزم» متوقف شد: نماد معاملاتی شرکت سرمایه گذاری خوارزمی «وخارزم» با توجه به لزوم افشای اطلاعات در خصوص تهاتر بدهی، متوقف شد. بنا بر آنچه که شرکت اعلام کرده است. تهاتر مطالبات شرکت توسعه برق و انرژی سپهر به مبلغ ۹۶۰ میلیارد تومان از شرکت مدیریت شبکه برق ایران با بدهی های این شرکت و شرکت فرعی توسعه برق و انرژی سپهر به بانک صادرات ایران تهاتر شد.

«چکاپا» و اصلاح یک اطلاعیه: دیگر نماد متوقف شده طی روز گذشته متعلق به شرکت گروه صنایع کاغذ پارس (چکاپا) بود. این شرکت اعلام کرد که به اشتباه تاریخ مزایده خرید ۷۹٫۳درصد از سهام شرکت حریر خوزستان را ۲۹ اسفند اعلام کرده بوده است که به این وسیله آن را به ۲۹ بهمن ماه اصلاح کرده است. این مزایده به دلیل عدم اعتبارسنجی توسط مزایده گذار به نتیجه نرسید.

خلاصه پیام‌های امروز ناظران بورس و فرابورس در جدول زیر آمده است:

 

منبع
اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا