ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

رشد سریع یک قهرمان چینی در ۵ نمودار؛ هواوی از گذشته تا امروز

رشد هواوی در یک دهه اخیر سرسام آور بوده است و میتوان آن را نمادی از صنعت پویای تکنولوژی چین دانست. این شرکت از یک تولید کننده کوچک سوئیچ های تبادل تلفن به پرچمدار جهانی صنعت فناوری بدل شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، البته بسیاری از کاربران، این برند را با تلفن های همراهش می شناسند با این حالهواوی در حوزه های زیادی فعالیت دارد که یکی از آنها نیز ۵G است. هواوی حالا یکی از پیشگامان توسعه شبکه های نسل پنجم موبایلی در دنیا محسوب میشود و به نظر نمی رسد که سنگ اندازی های آمریکا در مسیر پیشرفت آن چندان کارگر بیافتد.

هواوی

همچنین بخوانید

همانطور که در خبرها خواندید آمریکا این شرکت را به جاسوسی برای حزب حاکم چین متهم کرده و از هم پیمانانش خواسته که هواوی را از فعالیت های خود برای توسعه شبکه های ۵G کنار بگذارند. البته بعد از اعلام هشدار آمریکا برخی کشورهای اروپایی نظیر چک اعلام کردند که در همکاری هایشان با این غول تکنولوژی چینی تجدید نظر می کنند با این حال اما همین چند روز پیش بود که بریتانیا اعلام کرد خطر امنیتی هواوی قابل کنترل است و مقامات آلمانی نیز در مصاحبه با نشریه وال استریت ژورنالخبر دادند که تصمیم های اولیه برای صدور مجوز فعالیت های هواوی در این کشور اتخاذ شده و حالا تصمیم نهایی در این باره منوط به توافق کنگره و آنگلا مرکل است.

هواوی

علیرغم تمامی این جنجال ها در مورد تجهیزات مخابراتی هواوی و موانعی که بر سر راه فعالیت های اقتصادی این شرکت ایجاد می شود و با وجود دستگیری مدیر ارشد مالی هواوی در کانادا که بنا به درخواست آمریکا ممکن است به اتهام دور زدن تحریم ها علیه کشورمان به این کشور استرداد شود، خود هواوی در مسیر مستقیم برای رشد جهانی قرار گرفته و به نظر نمی رسد که مانعی جلودار آن باشد.

در ادامه این مطلب نگاهی می اندازیم به پنج نمودار که رشد هواوی را طی یک دهه اخیر در حوزه های مختلف به تصویر می کشند:

رشد بسیار سریع هواوی در یک دهه گذشته

درآمدهای هواوی به میلیارد دلار

هواوی

در پس زمینه این رشد شاهد اوج گیری و ظهور ابرقدرتی به نام چین هستیم که پله های پیشرفت را با سرعتی سرسام آور طی میکند و در حال تبدیل شدن به دومین اقتصاد بزرگ دنیاست. چین با آن جمعیت عظیمش پایگاه اصلی را برای ایجاد بازار اولیه هواوی فراهم کرده و به مثابه سکوی پرش آن به سمت بازارهای جهانی و رشد بوده.

نکته مهم تر برای مصرف کنندگان آنکه این شرکت قدم به بازار محصولات الکترونیک مصرفی و خصوصا تلفن های هوشمند گذاشته است. اگر خاطرتان باشد اوایل همین امسال بود که هواوی اپل را از نظر تعداد موبایل های صادر شده اش به اقصی نقاط دنیا پشت سر گذاشت و چندی پیش ریچارد یو مدیرعامل این شرکت اعلام کرده که تا دوسال آینده هواوی اولین تولید کننده گوشی در دنیا می شود. البته لازم است اشاره کنیم که صادرات همیشه هم به معنای عرضه گوشی به مصرف کننده نیست با این حال افزایش تولید و توزیع گوشی های این شرکت همچنان بازتابی از بالا رفتن محبوبیت هواوی هم در گوشی های پریمیم و هم موبایل های اقتصادی است.

صادرات هواوی حالا بیشتر از اپل شده

سهم بازار هواوی از تولید گوشی های هوشمند به میلیون عدد

هواوی

سهم بازار هواوی در تولید گوشی های هوشمند/ واحد: میلیون عدد

علیرغم خصومت های سیاسی علیه این برند در برخی نقاط دنیا خصوصا آمریکا باید بگوییم که فروش تلفن های هوشمند هواوی با سیری صعودی روبرو بوده. در آمریکا هیچ اپراتوری گوشی هواوی به مشتریانش نمی دهد و با وجود آنکه هیچ تبلیغاتی برای محصولات این شرکت در آمریکا نمی شود، شهروندان آمریکایی همچنان گوشی های آن را می خرند.

اما بزرگ ترین بخش از کسب و کار هواوی را تجهیزات شبکه های مخابراتی تشکیل می دهند و مخالفت واشنگتن با این شرکت نیز بیشترین تاثیر را روی این بخش از تجارت آن داشته است.

در آمریکا استفاده از تجهیزات هواوی در شبکه های ارتباطی ممنوع شده و کاخ سفید هشدار داده که استفاده از این تجهیزات با خطرات امنیتی همراه است و همانطور که در بالا اشاره کردیم این کشور از متحدانش در کشورهای اروپایی نیز درخواست کرده که به همین خاطر هواوی را کنار بگذارند. با این حال اما در تمامی بخش های دنیا حتی در آمریکای شمالی بازار محصولات هواوی در سه سال گذشته با رشد روبرو بوده است.

رشد فروش گوشی های هواوی در تمامی قاره های دنیا

درآمد بخش های مختلف آن به میلیارد دلار

هواوی

البته اشاره کردیم کشورهایی نظیر نیوزیلند، استرالیا و ژاپن این درخواست آمریکا را اجابت کردند و استفاده از تجهیزات هواوی در زیرساخت های مخابراتی خود را کنار گذاشتند و آمریکا مرتبا در حال اعمال فشار روی کشورهای دیگر است تا از آن پیروی کنند. همین مساله این سوال را در ذهن خیلی ها به وجود آورده که آیا در آینده نزدیک رشد هواوی در برخی نواحی دنیا متوقف می شود؟

با این وجود اما هواوی همچنان روی پای خود ایستاده و روز گذشته مدیرعامل آن در مصاحبه ای مفصل به دفاع از این شرکت پرداخت و کاملا صریح اعلام کرد که آمریکا با کارشکنی هایش نمی تواند مانع از پیشرفت آن شود. هواوی همچنان یکی از بزرگ ترین بخش های کسب و کار خود که همانا تولید تجهیزات زیرساختی مخابراتی است را سرپا نگه داشته و در تلاش است تا به روند راه اندازی شبکه ای ۵G سرعت بیشتری بدهد.

شرکت های چینی سهم بیشتری دارند

سهم بازار جهانی از تجهیزات زیرساختی موبایل

هواوی

اما اینکه هواوی چقدر رشد می کند ابدا به نگرش سیاسی کشورهای غربی بستگی ندارد.

رشد هواوی کاملا به میزان برتری محصولات آن در مقایسه با رقبایش وابسته است. در گذشته این شرکت درست مانند بسیاری از کمپانی های هموطن خود به کپی برداری از تکنولوژی های توسعه یافته در غرب و ارائه محصولات مشابه به نصف قیمت نمونه های غربی شان متهم شده بود.

حالا اما هواوی بسیاری از بازیگران جهانی را در حوزه تحقیق و توسعه کنار زده و میخواهد پرچمدار رشد تکنولوژی در دنیا باشد.

سرمایه گذاری در توسعه و تحقیق

بودجه تحقیق و توسعه در سال ۲۰۱۷ به میلیارد دلار

هواوی

حالا که این مطلب را میخوانید شاید به خاطر تنش های سیاسی هواوی با غرب دورنمای مثبتی (مانند گذشته) برای آن وجود نداشته باشد با این حال اما این غول تکنولوژی چینی به خاطر بازار داخلی خوبی که در چین دارد بحران های مالی گذشته را با موفقیت پشت سر گذاشته و اینبار نیز انتظار می رود که مانع به وجود آمده را کنار بگذارد.

هواوی بدون کمترین مشکلی شرایط ناخوشایند گذشته را پشت سر گذاشت چراکه درست در دوران شکوفایی چین (از جمله تغییر ساختارهای مخابراتی این کشور) توانست به کسب و کار خود تنوع بدهد و هرجا نیازی در چین احساس می شد هواوی آن را برآورده می کرد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا