بورسبورس اوراق

رشد یک هزار و ۸۹۷ واحدی شاخص بورس در هفته‌ای که گذشت/ فلزی‌ها به کمک بازار آمدند

طی هفته‌ای که گذشت، بازار سهام کشور فراز و فرودهای متفاوتی را تجربه کرد. در این هفته شاخص بورس تهران با ثبت بازدهی ۱.۲ درصدی، هزار و ۸۹۷ واحد رشد کرد و توانست در آخرین روز معاملاتی هفته خود را در سطح ۱۵۹ هزار ۴۸۹ واحدی تثبیت کند.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  معاملات هفته جاری در حالی آغاز شد که ضعف معاملات در هفته گذشته و ریزش‌های پی در پی و بعضا قدرتمند شاخص‌های بورس و فرابورس جوی منفی را در میان سرمایه گذاران ایجاد کرده بود. با این حال فضای شکل گرفته که تا حدود زیادی به دلیل نبود انگیزه از سوی سرمایه گذاران و متاثر شدن تصمیمات آنها از ریسک‎‌های سیاسی به وجود آمده بود، در روزهای اخیر به دلیل افزایش قیمت جهانی کامادیتی‌ها بالاخص فلزات اساسی تعدیل شد و در نهایت با بهبود قیمت‌ها در بورس کالا و افزایش خوشبینی‌ها به وضعیت سود سازی سهم‌های دلاری مسیر رشد را در پیش گرفت. همین روال باعث شد تا در روزهای اخیر از حجم معاملاتی که به دلایل سفته بازانه مورد توجه معامله گران قرار گرفته بودند کاسته شود و بازار با سرازیر شدن نقدینگی شاهد صف خرید شدن بسیاری از نمادهای فلزات اساسی و سایر نمادهای دلاری در بورس و فرابورس باشد.

در نخستین روز از هفته جاری نماگر اصلی بازار سهام که توانسته بود در ساعات میانی معاملات رشدی ۵۲۰ واحدی را شاهد باشد کم کم از راه رفته بازگشت و در نهایت با افتی ۱۹۶ واحدی به کار خود در روزجاری پایان داد. این عقب نشینی که بیش از هر چیز تحت تاثیر کاهش قیمت در دو نماد معدنی «کچاد» و «کگل» رخ داد با همراهی و کاهش قیمت نمادهای بانکی به وقوع پیوست. در این روز نماد معاملاتی فروشگاه‌های زنجیره ای افق کوروش (افق) در قیمت هزار و ۶۹۵ تومان عرضه اولیه شد و توانست تمامی روزهای بعد را در صف خرید و با تقاضای بالای خریداران ادامه دهد و تا پایان هفته رشدی ۲۰ درصدی را عاید سهامداران خود کند.

در دومین روز هفته که از ابتدا با عقب نشینی نماگر اصلی بازار آغاز شد، شاخص بورس تهران کاهشی ۹۵۸ واحدی را تجربه کرد و با نزدیک شدن به کانال ۱۵۴ هزار واحدی در سطح ۱۵۶ هزار و ۱۵۵ واحد، به انتظار ادامه معاملات در روز آتی نشست. این افت که ناشی از کاهش متعادل در نمادهای شاخص ساز بازار بود اگرچه توانست شاخص را به قعر کانال ۱۵۶ هزار واحد برساند با این حال آنقدری قوی نبود که نمادهای سنگین وزن بازار را تا صف فروش بدرقه کند. با این حال در این روز چند نماد نیز صف فروش‌های قابل توجهی را تجربه کردند. بر این اساس در روز یکشنبه نمادهای بعضا کوچکتر بازار همچون «فاراک» و «شکربن» صف فروش شدند و توانستند توجه بازار را به خود جلب کنند. البته این صف‌های فروش تنها محدود به این دو نماد نبود و در بسیاری از نمادهای دیگر همچون سیمانی‌ها و تک سهم‌های ساکن در سایر گروه‌ها نیز دیده شد.

دوشنبه اما روزی متفاوت برای بازار سهام بود. طی این روز معاملات بازار سهام در حالی پایان یافت که نیمی از افت روز گذشته شاخص بورس تهران با رشد ۵۵۰ واحدی این شاخص، جبران شد. طی این رشد ۰.۳۵ درصدی که با همراهی ۱۷۷ واحدی شاخص هموزن همراه بود، نماگر اصلی بازار سرمایه خود را به سطح ۱۵۶ هزار و ۷۰۵ واحد رساند و توانست هرچند اندک از پیوستگی افت شاخص بکاهد. بر این اساس سومین روز از هفته با افزایش تقاضا در نمادهای بانکی و رشد قیمت در نماد «فملی» توانست روز به نسبت بهنری برای فعالان بازار باشد. رشد اندک شاخص به معنای وضعیت مناسب در تمامی نمادهای بازار نبود دست کم توانست تمامی نمادهای قندی و برخی از سیمانی ها را به صف خرید بکشاند. این اتفاق در شرایطی افتاد که افزایش تقاضا و رونق نسبی در معاملات نمادهای بانکی نیز دیده می‌شد.

در چهارمین روز از هفته بازار باز هم توانست در مسیر صعود گام بردارد، این رشد که بیشتر آن در پی صف خرید در نمادهای فلزی معدنی به خصوص «فخوز» و «فملی» روی داده بود سبب شد تا شاخص بورس در نهایت با رشدی ۶۸۲ واحدی مواجه شود و به سطح ۱۵۷ هزار و ۳۸۷ واحد برسد. در این روز تقاضای شکل گرفته در نمادهای قندی و سیمانی که در روز قبل ایجاد شده بود، در نمادهای سیمانی معکوس شد با این وجود در نمادهای قندی با قدر قبلی ادامه یافت و موجب شد تا نمادهای این صنعت در بورس تهران همگی به جز «قشکر» با رشدی پنج درصدی مواجه شوند.

واپسین روز هفته بهترین روز برای معاملات در بازار سهام بود. بر این اساس روز چهارشنبه در حالی آغاز شد که از همان ابتدا تاثیر افزایش قیمت محصولات نمادهای فلزی معدنی در بازارهای داخلی و خارجی به قدرت مشهود بود. همین امر باعث شد تا چهارشنبه روز رشد دو هزار و ۱۰۲ واحدی شاخص باشد باشد. طی این روز نمادهای یاد شده توانستند به تنهایی حدود هزار ۳۰۰ واحد، شاخص بورس را بالا بکشند. رشدخوب شاخص در این روز را می‌توان تا حدود زیادی مدیون بازگشایی «فولاد» دانست. نماد شرکت فولاد مبارکه اصفهان که پس از تصویب افزایش سرمایه ۷۳ درصدی به تابلوی معاملات بورس بازگشته بود در این روز به تنهایی توانست تاثیری ۷۰۰ واحدی بر روی نماگر اصلی بازار بگذارد. این نماد که در روز گذشته ۱۳ برابر میانگین حجم معاملات ماهانه، معامله شد، افزایش ۱۰ درصدی را در قیمت خود تجربه کرد توانست بیشترین ارزش معاملات را به خوداختصاص دهد. با این حال «فولاد» تنها فلزی شگفتی ساز در روز گذشته نبود. طی این روز «ذوب» نیز توانست پس بازگشایی به تا سقف قیمت روزانه پیشروی کند. این نماد که در روز گذشته بیشتر معاملات خود را با صف خرید پی گرفته بود در نهایت با حجمی ۲۳۷ میلیون سهمی روز خود را به پایان برد که تقریبا دو برابر از میانگین ماهانه برای این نماد بیشتر است. به نظر می‌رسد که فضای مثبت ایجاد شده و آغاز سبز رنگ اسفند ماه هم اکنون با اعث ایجاد امیدواری در میان سهامداران شده باشد؛ عاملی که باید تا هفته آتی به انتظار تاثیر آن بر روند معاملات نشست.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا