امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

تخلیه ۲ میلیون تن نهاده‌های دامی در بنادر

خرم‌آباد- وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تخلیه دو میلیون تن نهاده‌های دامی در بنادر، گفت: انتقال دام زنده به مرزها کاهش یافته است.

به گزارش آرمان اقتصادی، محمود حجتی ظهر پنج شنبه در جمع خبرنگاران در سخنانی با اشاره به توسعه کشت های گلخانه ای، اظهار داشت: کمبود آب یکی از معضلات و مشکلاتی که در کشور وجود دارد.

توسعه محصولات گلخانه‌ای در سطح سه هزار هکتار

وی با بیان اینکه کشور ایران یک سوم متوسط جهانی ریزش های جوی دارد، عنوان کرد: با حمایت های صورت گرفته شاهد افزایش راندمان آبیاری در اراضی کشاورزی با استفاده از سیستم های نوین آبیاری هستیم و در حال حاضر راندمان آبیاری به ۴۴ درصد رسیده است.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه متوسط بهره وری ما در اراضی کشاورزی شش درصد متوسط سالانه طی پنج سال گذشته بوده است، افزود: این امر در تاریخ کشاورزی ایران بی سابقه است.

حجتی با اشاره به سرمایه گذاری های دولت در این حوزه، فعالیت محققین و استفاده از تجربیات سایر کشورها، تصریح کرد: امروز کشت ما از بذر کاری به سمت نشا کاری در حال حرکت است و این امر موجب شده که ۳۰ درصد افزایش بهره وری در مصرف آب را داشته باشیم.

وی با اشاره به رکورد در کشت محصولات گلخانه ای طی امسال، بیان داشت: بیش از آنچه که تعهد برنامه بود و نزدیک به دو هزار و ۶۰۰ هکتار بود، امسال بیش از سه هزار هکتار توسعه گلخانه ای را خواهیم داشت.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه امروز نیز در مجموعه کشت و صنعت فاز دوم گلخانه مدرن راه اندازی کردیم، گفت: عمده این گلخانه گوجه کاری بوده و در بازارهای جهانی و داخلی نیز خریدار خواهد داشت.

حجتی، بیان داشت: عملیات اجرایی فاز سوم این گلخانه نیز شروع شده و امیدواریم در سال ۹۸ شاهد بهره برداری از آن باشیم.

انتقال دام زنده به سمت مرزها کاهش پیدا کرده است

وی در ادامه با اشاره به میوه شب عید، عنوان کرد: در این زمینه در چارچوب مصوباتی که ستاد تنظیم بازار میزانی را که تعیین کرده بود سازمان تعاون خریداری کرد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه سیب به طور کامل دی ماه و اوایل بهمن ماه به استان ها منتقل کردیم، افزود: همچنین دو سوم پرتقال مورد نیاز منتقل شده و بقیه نیز در حال انتقال به استان ها است و در زمان مقرر عرضه می شود.

حجتی در ادامه با اشاره به گوشت مورد نیاز مردم نیز، گفت: در این رابطه مشکلاتی را داشته ایم و هنوز هم کم و بیش مشکلاتی را داریم.

وی، بیان داشت: با توجه به مصوبه اخیر دولت در رابطه با کنترل جابجایی ها و همتی که همه دستگاهها داشتند انتقال دام زنده به سمت مرزها کاهش پیدا کرده و اثر آن را شاهد هستیم و قیمت دام زنده در مناطق تولید به تعادل رسیده است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه همچنین بنا شد که گوشت وارداتی نیز بر اساس مصوبه دولت به صورت هدفمند توزیع خواهد شد، عنوان کرد: گوشت وارداتی به طور عمده به سمت گروههای هدف و در چارچوب اتحادیه ها و تعاونی های کارگری، کشوری، دانشگاهی و … عرضه می شود.

حجتی با تاکید بر اینکه با روالی پیش آمده، افزایش قیمت ها آرام آرام تثبیت شده است، عنوان کرد: امیدواریم به قیمت منطقی خود نیز برگردد.

۲ میلیون تن نهاده‌های دامی در بنادر داریم

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کمبود علوفه در کشور، عنوان کرد: کمبود نداریم، یک تا دو مورد شوک در طول سال پیش آمد و آثار تبعی از خود به جای گذاشت.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه اوایل پاییز بحث اعتصاب کامیون داران را داشتیم و چند روزی عرضه را با وقفه مواجه کرد، که تعادل پیدا کرد، گفت: متاسفانه یک ماه پیش مشکلی در رابطه با جابجایی ارز پیش آمد و بدخواهان و دشمنان ملت مشکلاتی را پیش آوردند.

حجتی با اشاره به اینکه سر جابجایی و مبادله ارز مشکلات جدی را ایجاد کردند و به شدت از جابجایی ارز جلوگیری می کنند، بدون ارز که نمی توانیم اقدامی انجام دهیم، عنوان کرد: در رابطه با نهاده های دامی مانند ذرت، کنجاله، سویا و … وابسته هستیم، که وقفه چند روزه ای پیش آمد که ما آن را از ذخایر راهبردی که در اختیار داشتیم تامین کردیم.

وی، بیان داشت: الان نیز وضعیت خوب است، روز گذشته نیز وزیر راه و شهرسازی اعلام کردند که بیش از دو میلیون تن نهاده های دامی را در بنادر داریم که در حال حمل هستند.

وزیر جهاد کشاورزی، تاکید کرد: همچنین کشتی ها به طور مرتب در حال حمل نهاده های دامی هستند و در داخل کشور نیز ذخایر به حد کافی پیش بینی شده و هیچ نگرانی در این زمینه نداریم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا