بورسبورس اوراق

طراحی متدولوژی درجه بندی عملکرد صندوق های سرمایه گذاری

 

مدیرعامل نخستین شرکت رتبه‌بندی اعتباری، از طراحی و آماده سازی متدولوژی درجه بندی عملکرد صندوق های سرمایه گذاری خبر داد.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، قاسم محسنی با اعلام مطلب فوق گفت: اخیرا متدولوژی درجه بندی عملکرد صندوق های سرمایه گذاری را طراحی کردیم و آمادگی داریم که صندوق های سرمایه گذاری را از نظر عملکرد – یعنی بازدهی تعدیل شده نسبت به ریسک – با گروه های همتای خود مقایسه کنیم ؛ به عبارتی صندوق های سهام را با صندوق های سهام، صندوق های در اوراق بهادار ثابت را با صندوق های در اوراق بهادار ثابت و مختلط ها را با همتایان خود  مقایسه کنیم .

مدیرعامل شرکت رتبه بندی برهان افزود: در شرکت رتبه‌بندی اعتباری، متدلوژی یا شیوه نامه خاص خود را داریم ؛ البته از ۹ معیار شناخته شده دیگر را هم که برای ارزیابی عملکرد تعدیل شده نسبت به ریسک در ادبیات مالی شناخته شده هستند، استفاده و نتایج آن را هم در گزارش درجه بندی خود اعلام می کنیم.

محسنی توضیح داد: یک ابداع جدید را که با توجه به شرایط ایران در این شیوه نامه پیش بینی کردیم، اعلام ریسک تمرکز صندوق های سرمایه گذاری است ؛ یعنی پنج توصیف از ” خیلی متمرکز ” تا ” تمرکز خیلی کم” داریم . طبیعتا هرچقدر تمرکز کمتر باشد ، به این معناست که ریسک تمرکز کم است و تنوع بیشتری در دارایی های صندوق دیده می شود.

وی افزود: ما با شاخصی که انتخاب کردیم، این موارد را اندازه می گیریم  و آن را در گزارش درجه بندی عملکرد افشا می کنیم. ضمن اینکه خود درجه صندوق را هم براساس ریسک تمرکز تعدیل می کنیم و پس از تعدیل نسبت به ریسک تمرکز هم درجه بندی را اعلام می کنیم .

به گفته محسنی، درجه بندی از تک ستاره تا پنج ستاره و برای دوره عملکرد پنجساله خواهد بود و بستگی به سابقه صندوق دارد و اینکه تا چند سال فعالیت داشته باشد. اما صندوق هایی را که کمتر از یکسال فعالیت داشته باشند، دیگر نمی توانیم طبق شیوه نامه خود درجه بندی کنیم.

مدیرعامل نخستین شرکت رتبه‌بندی اعتباری، مبنای درجه بندی جدید را عملکرد گذشته دانست  و گفت: این یک محصول جدید است که به سرعت وارد بازار می شود و برای اینکه آن را تکمیل کنیم، در حال تدوین شیوه نامه ای به نام ” رتبه بندی کیفیت مدیریت دارایی” یا  “کیفیت سبدگردانی”  هستیم .

محسنی افزود: در نظر داریم با این شیوه نامه شرکت های سبدگردان و صندوق های سرمایه گذاری را از نظر کیفیت مدیریت رتبه بندی و رتبه را اعلام کنیم .

به گفته مدیرعامل برهان، طبق این دستور العمل درجه بندی، صندوقی که هم عملکرد گذشته و هم کیفیت مدیریت آن خوب بوده، طبیعتا در آینده هم عملکرد گذشته خود را تداوم خواهد داد. ولی اگر هر دوی اینها ضعیف بود یا یکی از اینها ضعیف بود و دیگری قوی، آن دیگر تحلیل خودش را دارد که سرمایه گذاران می توانند از آن استفاده کنند.

وی توضیح داد: بنابراین ما با این دو نوع رتبه بندی می خواهیم به سرمایه گذاران کمک کنیم تا بتوانند از بین صندوق ها انتخاب کنند .  همچنین در مورد درجه بندی صندوق های سرمایه گذاری ، چند قرارداد داریم که قبل از عید نتایج آن اعلام می شود.

مدیرعامل نخستین شرکت رتبه‌بندی اعتباری، در پایان این گفت و گو در پاسخ به سوالی در خصوص اثرات احتمالی تحریم ها بر فعالیت شرکت های رتبه بندی هم گفت: البته تحریم فضای کلی اقتصاد را تحت تاثیر قرار می دهد ؛ چون رتبه بندی اعتباری یک پیش بینی از آینده است و طی آن احتمال ایفای به موقع تعهدات در آینده را باید پیش بینی کنیم.

محسنی افزود: اگر این اقتصاد پیش بینی ناپذیر باشد، طبیعتا ما هم در انجام آن رتبه بندی با سختی بیشتری مواجه خواهیم بود و ممکن است درصد دقت آن پیش بینی در فضایی که ثبات اقتصادی آن پایین باشد، کمتر باشد .

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا