بورسبورس اوراق

بورس فعال عامل توسعه اقتصادی/ Irvex حرکت ارزشمند بازار

مدیر عامل کارگزاری بانک سپه عنوان کرد:

مدیر عامل کارگزاری بانک سپه در خصوص ریسک های سال ۹۷ بازار سرمایه و چشم انداز آتی آن گفت: بازار سرمایه همواره متاثر از سیاست های داخلی و خارجی، سیاست های کلان اقتصادی، سیاست های دولت و وضعیت اقتصادی حاکم بر جهان است و روند شاخص برآیندی از این المان ها است.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سید ابراهیم عنایت، مدیرعامل کارگزاری بانک سپه به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، گفت: در کنار فاکتورهای کلان سال ۹۷ مباحث مربوط به خروج آمریکا از برجام، مسایل و مشکلاتی برای اقتصاد کشور و بازار سرمایه ایجاد کرد. با برجام، این امید می رفت که مراودات خارجی افزایش یافته و صادرات رونق گیرد. اما با خروج آمریکا، تجارت خارجی  و ورود و خروج ارز با مشکلاتی همراه شد.

همچنین بخوانید

وی ادامه داد: البته دولت با اتخاذ برخی سیاست ها، توانست اثر این اقدامات سوء را کمرنگ کند با این حال شرایط به افزایش تورم دامن زد و پس انداز اقشار مختلف جامعه کاهش داشت.

مدیر عامل کارگزاری بانک سپه با تاکید بر این که موارد یاد شده بازار سرمایه در سال ۹۷ را تحت تاثیر قرار داد، افزود: مردم زمانی اقدام به سرمایه گذاری می کنند که درآمدی مازاد بر هزینه های جاری داشته باشند. اما تورم و هزینه های بالا موجب می شود که سرمایه گذاری های خرد کاهش یافته و پول جدیدی وارد بازار سرمایه نشود. فرصت طلبی در کسب سود از طریق بازار های غیر مولدی همچون سکه و طلا در سال گذشته نیز بخشی از نقدینگی را به سمت این بازار ها حرکت داد. از سوی دیگر زمانی که رشد اقتصادی نیز کاهش داشته باشد فرصت درآمدزایی شرکت ها کم می شود. این موضوعات، از مشکلات جدید بازار سرمایه بود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: اقتصاد کلان، وضعیت صنایع و عملکرد بنگاه های تولیدی سه ضلعی محسوب می شوند که بر روی هم اثر متقابل دارند. تا زمانی که اقتصاد پویا نباشد، شرکت ها نمی توانند اثرگذار باشند. البته همیشه و در همه حال، صنایعی وجود دارند که منتفع باشند. برای مثال زمانی که شرایط اقتصادی مناسب باشد، صنایع لوکس با اقبال مواجه می شوند. اما زمانی که شرایط اقتصادی مناسب نباشد، صنایعی با رشد و اقبال مواجه می شوند که نیاز روزمره جامعه را تامین می کنند. از همین رو سرمایه گذاران باید با توجه به شرایط کلان اقتصادی سهام مورد نظر خود را انتخاب کنند.

سید ابراهیم عنایت ادامه داد: امیدوارم در سطح کلان، مسوولان با اتخاذ سیاست های مناسب بخشی از آثار اقدامات منفی را خنثی کنند. سازمان بورس هم با اتخاذ سیاست های مناسب، پس اندازهای موجود در کشور را جذب بازار سرمایه کند. باید این فرهنگ در میان مردم نهادینه شود که پس اندازهای خود را از طریق بازار سرمایه وارد چرخه تولید کنند و به سمت سوداگری نروند.

مدیر عامل کارگزاری بانک سپه در پاسخ به این سوال که اگر سازوکار مالی اروپا روند خوبی را طی کند و تکانه اقتصادی دور از انتظاری نداشته باشیم، چشم انداز آتی بازار سرمایه جیست، گفت: طی ۴۰ سال گذشته فعالیت های زیادی انجام شده و صنایع زیادی شکل گرفته اند و رشدهای خیره کننده ای هم در بخش های بین المللی داشتیم اما اکنون باید اقتصاد مقاومتی را جدی بگیریم تا حرکت اقتصادی ما شرطی نباشد.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور های همسایه باید مسیر صادرات کالاها به این کشورها را هموار کنیم. برای مثال، صنایع ساختمانی و پتروشیمی در این کشورها مورد نیاز است. چنانچه صنایع ساختمانی و محصولات پتروشیمی بازاریابی مناسبی در این کشورها داشته باشند و حمایت های لازم هم از سوی دولت انجام بگیرد، این صنایع می توانند رشد خوبی را تجربه کنند. در واقع کلید رشد اقتصادی و به دنبال آن حرکت صعودی شاخص صادرات کالا به کشورهای همسایه است.

فرهنگ سازی و آموزش اصل اول توسعه بازار سرمایه

سید ابراهیم عنایت، در ادامه گفتگو با سنا، با تاکید بر اینکه توسعه و رشد بازار سرمایه از سوی دیگر به فرهنگ سازی و آموزش وابسته است، عنوان کرد:  همیشه خواستار این امر بوده ایم که فرهنگ سازی برای عموم  جامعه صورت بگیرد. شهرستان هایی را می شناسم که به دلیل شرایط خاص درآمدهای زیادی دارند اما به دلیل اینکه سرمایه گذاری در بورس برای آنها تبیین نشده و در عین حال، امکان دسترسی به این بازار را نیز ندارند، دارایی های خود را یسا وارد بانک و یا وارد موسسات اعتباری غیرشفاف کرده اند. در صورتی که سیاست گذاران می توانند با اتخاذ سیاست های مناسب، این افراد را با سازوکار بازار آشنا کنند.

وی ادامه داد: با فرهنگ سازی و آموزش حجم زیادی از نقدینگی وارد بازار سرمایه می شود. متاسفانه این روزها کمتر شاهد ورود نقدینگی های بلند مدت به بازار هستیم. بورس محل سرمایه گذاری است نه سفته بازی. افرادی باید وارد این بازار شوند که دید بلندمدت به سرمایه گذاری داشته باشند. این در حالی است که اگر با دید کوتاه مدت و سفته بازی، نقدینگی ها وارد بازار شود بازار آسیب می بیند و رواج تفکر  ورود به بازار سرمایه با دید بلند مدت نیز تنها با فرهنگ سازی امکان پذیر است.

دکتر ابراهیم عنایت با بیان اینکه کارگزاری بانک سپه نخستین کارگزاری است که بعد از تاسیس بورس در کشور راه اندازی شد، ادامه داد: از زمانی که من مسوولیت مدیرعاملی کارگزاری بانک سپه را برعهده گرفتم بهبود جایگاه امر فرهنگ سازی و آموزش به عنوان یکی از اهداف مهم در دستور کار قرار گرفت. با همین رویکرد همراهی کارگزاری بانک سپه با پروژه Irvex آغاز شد. Irvex کار ارزشمندی است و امکان خوبی برای آشنایی جوانان با بازار سرمایه است. با کمک این پروژه هوش و استعداد نسل جوان به توسعه بازار سرمایه منتهی می شود و کارگزاری بانک سپه نیز نقش کوچکی در توسعه Irvex دارد.

مدیر عامل کارگزاری بانک سپه به برنامه های توسعه محور این کارگزاری در سال آینده نیز اشاره کرد و  گفت: موفق شدیم با کمک شعب منتخب بانک سپه در سراسر کشور، دسترسی مردم  به بازار سرمایه را تسهیل کنیم و تاکنون ۱۰۰ شعبه به شبکه بازار سرمایه متصل شده اند. در حوزه سجام نیز اقداماتی زیادی انجام شد و هر سهام دارای که برای ثبت نام در سجام به کارگزاری بانک سپه مراجعه می کرد، حتی اگر مشتری کارگزاری هم نبود، بدون اخذ هرگونه وجهی در سجام ثبت نام می شد.

این تحلیلگر بازار سرمایه در پایان گفتگو با سنا، عنوان کرد: از عموم مردم می خواهم که به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری توجه ویژه ای به بازار سرمایه داشته باشند. بزرگ ترین حسن بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها این است که با سرمایه بسیار اندک هم می توان وارد این بازار شد.

وی افزود:به سرمایه گذاران فعال در بازار هم توصیه می کنم که به شایعات بی توجه باشند و دید بلندمدت را جایگزین دید کوتاه مدت کنند. دید کوتاه مدت، ریسک سرمایه گذاری را افزایش داده و نفعی هم برای اقتصاد نخواهد داشت. اقتصاددانان بر این باورند که هیچ کشوری به توسعه اقتصادی و صنعتی دست نخواهد یافت مگر اینکه در آنجا یک بورس فعال وجود داشته باشد.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا