بورسبورس اوراق

فاز جدید ورود پول های تازه به بورس آغاز شد

رشد بیش از ۴ هزار واحدی شاخص کل تا این لحظه :

اسفند طلایی بورس تهران با رشد نماگرهای اصلی این بازار ادامه دارد. بر همین اساس در اولین روز هفته شاخص کل در دو ساعت ابتدایی فعالیت خود با رشد ۴ هزار واحدی، وارد کانال ۱۶۴ هزار واحد شد. به این ترتیب، بورس تهران از ابتدای اسفند تا کنون بیش از ۴ درصد بازدهی و ۷ کانال شکنی داشته است.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، روند امروز معاملات سهامداران تا کنون حاکی از فاز جدیدی از ورود نقدینگی به بازار سهام است. پول های تازه ای که عمدتا به سمت نمادهای کالامحور و بزرگ بورسی حرکت کرده است گواه این مدعا نیز ارزش و حجم معاملات است. تا ساعت تنظیم این گزارش ارزش معاملات بورس از مرز ۶۵۰ میلیارد تومان عبور کرده و حجم معاملات نیز به بیش از دو میلیارد سهم رسیده است.

کارشناسان عوامل متعددی را دلیل اقبال بازار سهام دانسته اند که از آن جمله می توان به افزایش امیدواری ها به توافق دو قدرت بزرگ اقتصاد جهانی اشاره کرد. در راستای این خبر، چین برای پایان دادن به جنگ تجاری با آمریکا ۱.۲ تریلیون دلار کالا از این کشور وارد کند. همین عامل باعث شد تا نفت جهانی به بالاترین رقم از ابتدای سال ۲۰۱۹ برسد و بیش از ۶۷ دلار معامله شود. همچنین کامودیتی ها  توانستند در آخرین روز معاملاتی سقف های قیمتی پیشین خود را شکسته و به ارقام جدیدی دست پیدا کنند.

از سوی دیگر تمدید ۴ ماهه مهلت پذیرش FATF از سوی گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی و تامین مالی تروریسم نیز از نکات حائز اهمیتی است که از قدرت ریسک های سیستماتیک بازار کاست. بر طبق این زمان بندی ایران فرصت دارد تا پایان ماه خرداد جوانب مختلف این لایحه را بررسی کند.

در ادامه بیان عوامل اثرگذار بر روند بازار می توان به رونق معاملات بورس کالا در یک هفته اخیر در کالاهای مهم اشاره کرد. بررسی ها نشان می دهد رونق عرضه و تقاضا در معاملات محصولات پتروشیمی، فلزی و معدنی باعث شد تا سیگنال مثبت تالار نقره ای به تالار حافظ نیز برسد.

تا این لحظه فولاد مبارکه اصفهان بزرگترین اهرم رشد شاخص کل بوده است. شرکت ملی مس ایران دومین شرکت اثرگذار بر رشد شاخص کل است به طوری که تا این لحظه صف خرید این سهم به بیش از ۲۳ میلیون سهم رسیده است و حدود ۷۰ درصد از حجم خرید متعلق به حقیقی های بازار است. در ادامه نمادهای “کگل”، “پارس”، “فارس” و “شپنا” بیشترین اثر را بر رشد شاخص داشته اند.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا