بورسبورس اوراق

صنایع بورسی ۴۰ تا شدند

سرپرست معاونت بازار بورس تهران از افزایش تعداد صنایع عرضه شده در بورس تهران خبر داد و گفت: این تعداد به ۴۰ صنعت رسیده که نسبت به تعداد صنایعی که در بورس‌های منطقه وجود دارد، متنوع‌تر است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سید مهدی پارچینی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره صنایعی که در بورس حضور دارند، اظهار کرد: تعداد صنایعی که در بورس تهران وجود دارد نسبت به تعداد صنایعی که در بورس‌های منطقه وجود دارد متنوع‌تر است. سال گذشته صنعت واسطه‌گری همچون تأمین سرمایه‌ها در بورس تهران وارد شد. امسال تعداد صنایع در بورس تهران به ۴۰ صنعت رسید که از این بین صنعت خرده‌فروشی به تازگی در بورس تهران وارد شده است.

وی درباره زمان ورود وارانت و فروش استقراضی در بورس، گفت: در حال بررسی هستیم و اگر زیر ساخت‌های معاملاتی آماده شود این ابزارها راه‌اندازی خواهند شد.

سرپرست معاونت بازار بورس تهران در پاسخ به اینکه چه مقدار بودجه برای ترمیم زیرساخت‌های سامانه معاملاتی در نظر گرفته شده است؟ گفت: عدد و رقم ملاک نیست. بحث ما توان داخلی است؛ اول به توان داخلی توجه داریم در عین حال برای مسائل فنی سامانه معاملات بورس، مذاکراتی با کشورهای خارجی انجام شده است اما اولویت استفاده از ظرفیت‌های داخلی است ولی اگر نشد از خارج کمک گرفته می‌شود.

وی تاکید کرد: در این مورد خاص بحث هزینه، زیاد مطرح نیست، چراکه زیرساخت‌های معاملاتی نیاز بازار است که باید فراهم شود.

پارچینی در پاسخ به اینکه عملکرد صندوق تثبیت بازار سرمایه را چطور برآورد می‌کنید؟ گفت: صندوق توسعه بازار شکل توسعه یافته صندوق تثبیت بازار سرمایه است. همین که در بازار صف‌های خرید و فروش را کمتر می‌بینیم نشان می‌دهد که در این زمینه موفق بوده‌ایم.

به گزارش آرمان اقتصادی، با اینکه ابزارهای مالی وارانت و فروش استقراضی در بورس‌های دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد تاکنون در بازار سرمایه ایران طراحی نشده بودند و مسئولان بازار سرمایه اعلام کرده‌اند امسال ابزارهای وارانت و فروش استقراضی به بازار اضافه خواهد شد و چندی پیش نیز شاپور محمدی- رئیس سازمان بورس- اعلام کرد که این ابزارهای مالی در کمیته فقهی این سازمان مورد تأیید قرار گرفتند و در آینده نزدیک فعالان بازار می‌توانند از این ابزارها استفاده کنند. با ورود وارانت و فروش استقراضی به بازار سرمایه ایران ابزارهای کلاسیک مالی در این بازار تکمیل می‌شود.

وارانت نیز اختیار خریدی است که روی اوراق بهادارِ شرکت، توسط خود شرکت منتشر می‌شود. این ابزار می‌تواند به صورت تحویل فیزیکی یا تسویه نقدی اعمال شود. همچنین وقتی شخصی دارایی مالی یا اوراق بهاداری را قرض می‌کند تا در آینده با کاهش قیمت، آن دارایی را بخرد و به شخص قرض‌دهنده برگرداند از نوعی فروش استقراضی استفاده کرده است. یعنی با بکارگیری فروش استقراضی در بازار می‌توان از کاهش قیمت اوراق بهادار نیز سود کسب کرد.

گفتنی است؛ صندوق تثبیت بازار سرمایه در اواسط سال ۱۳۹۶ در راستای اجرای ماده ۲۸ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور با هدف اطمینان بخشی و ایجاد ثبات در بازار سرمایه تأسیس شد. موضوع فعالیت این صندوق در اساس‌نامه آن سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار ثبت شده نزد سازمان بورس و خرید و فروش دارایی‌های مالی و سپرده‌گذاری است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا